شناسهٔ خبر: 66427091 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

علی مطهری:

شهید مطهری از ابزار رسانه برای انتقال پیام استفاده می‌کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر شهید مطهری امروز بود از تمام ابزارهای رسانه برای انتقال پیام به دنیا استفاده می‌کرد. وی یک خطیب زبردست بود و در تهران بعد از آقای فلسفی، مهم‌ترین منبرها را داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین بزرگداشت چهل‌وپنجمین سالگرد شهادت آیت‌الله شهید مرتضی مطهری امروز ۱۱ اردیبهشت در خانه موزه شهید مطهری برگزار شد.

در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سعید سعدی، رئیس حوزه معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: هر کدام از فقها و علما که از دنیا می‌روند یا شهید می‌شوند علمی را از دسترس ما خارج می‌کنند. شهید مطهری یکی از این علمای برجسته بود که دیگر جایگزین آن نخواهد آمد.

وی افزود: دانش شهید مطهری تنها به یک حوزه ختم نمی‌شد، بلکه علاوه بر حوزه دین به عرصه‌های دیگری از جمله؛ سیاست، اجتماع و... تسلط داشت. شهید مطهری در حوزه حقوق زنان نیز نظرات و سخنان درخور توجهی دارد. در صدر اسلام این نقد را به پیامبر (ص) وارد می‌کردند که به زنان حقوق بسیار داده است. در زمان حال از تفاوت‌هایی که بین زن و مرد در اسلام وجود دارد ایرادات غیرمنطقی می‌گیرند. شهید مطهری به زبان علمی به این نقدها جواب داده است.

حجت‌الاسلام سعدی با بیان اینکه شهید مطهری بیان بسیار زیبایی داشت، اظهار کرد: سخنان و کلام شهید مطهری بر دل و جان همه افشار می‌نشست حتی برای کودکان نیز زبانی زیبا در نظر گرفته بود. داستان‌های او، برگرفته از روایات بود پس بر دل و جان مخاطب می‌نشست. شهید مطهری غیرت دینی بسیار خوبی داشت البته این تعصب بدون استدلال نبود. در انتها خدا را شاکرم در زمانی زندگی کردیم که توانستیم چنین شخصیت‌هایی را درک کنیم.

در ادامه جلسه علی مطهری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در سخنانی بیان کرد: استاد (شهید مطهری) می‌فرمایند؛ چند عامل باعث موفقیت یک پیام می‌شوند. اول شخصیت پیام‌رسان. دوم غنای پیام و سوم ابزار پیام‌رسانی است. اگر به زندگی شهید مطهری نگاه کنیم، می‌بینیم وی خوب از این عوامل استفاده کرده‌اند. برای مثال جلد دوم خطبه‌های اخلاقی و بخشی از سخنرانی‌های وی در رادیو ایران از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ منتشر شد.

وی درباره فیلم «محلل» که حکم محلل در اسلام را قبل از انقلاب به تمسخر گرفته بود، گفت: عده‌ای به شهید اطلاع دادند که چنین فیلمی در سینماست و شهید مطهری صدای فیلم را گوش می‌دهند و شبهات مطروحه را پاسخ داد. اگر شهید مطهری امروز بود از تمام ابزارهای رسانه برای انتقال پیام به دنیا استفاده می‌کرد. وی یک خطیب زبردست بود و در تهران بعد از آقای فلسفی شهید مطهری مهم‌ترین منبرها را داشت. او فیلسوف و استاد دانشگاه بود و منبر را سطح پایین نمی‌دانستند.

وی با بیان اینکه شهید مطهری از منبر استفاده بسیار وسیع داشتند، تصریح کرد: ایشان در اکثر مساجد تهران سخنرانی داشتند از بازار تا نارمک و مسجد الجواد. وی در منبر سبک سخنرانی منبری داشت و وقتی به دانشگاه می‌رفت سبک کنفرانس پیدا می‌کرد. وقتی هم با جوانان صحبت می‌کرد به سبک آنها بود.

در بخش پایانی مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محسن آتشکار، سخنران مذهبی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های شهید مطهری ترویج اسلام ابتر بود، گفت: شهید مطهری می‌فرمایند: ما ایرانیان یا اهل افراطیم یا تفریط و حد تعادل نداریم. ایشان نگرانی عمیق داشته‌اند که امروز این نگرانی شهید شیوع بیشتری پیدا کرده است لذا باید برای اصلاح امروز باید به مبانی فکری ایشان بپردازیم.

وی در ادامه با اشاره به این جمله از شهید مطهری که می‌فرمایند: «۷۰ درصد آثار شهید مطهری به درد موزه می‌خورد» بیان کرد: علامه حلی یکی از معتبرترین شخصیت‌های تاریخ حوزه است که گفته می‌شود آثار ایشان با کتاب‌های تمام علما برابری می‌کند درحالی که شهید مطهری معتقدند ۷۰  درصد کتاب‌های این عالم تاریخ مصرف دارند و کابردی نیست لذا به درد موزه می‌خورند و امام (ره) با تأکید درباره آثار شهید مطهری می‌فرمایند «تماماً مفید است». 

حجت‌الاسلام آتشکار در انتها، هنر، ادبیات، تاریخ و مؤسسات فرهنگی و رسانه‌های را فاقد مبانی علمی و فکری شهید مطهری دانست و تأکید کرد: شهید مطهری یک اسلام‌شناس ورزیده و آزاده بود که باید مورد توجه قرار گیرد و در همین راستا با تأکید بر اندیشه شهید مطهری باید اسلام خودمان را ویرایش جدی کنیم که این اتفاق نیفتاده است.

در انتهای مراسم از ویترین‌های رسانه‌ای موزه شهید مطهری رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام

نظر شما