شناسهٔ خبر: 66424471 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

مسابقه پژوهش فقهی «فقه اقتصاد» در نجف اشرف برگزار می شود

دومین دوره مسابقه پژوهشی فقهی مرکز تألیف، اسناد و نشر نجف اشرف با عنوان «فقه اقتصاد» برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مرکز تألیف، اسناد و نشر نجف اشرف در حال برگزاری مسابقه فقهی با محوریت «فقه اقتصاد» در نیم سال اول سال ۲۰۲۴ میلادی به همراه اهدای جوائز ارزنده به برگزیدگان برتر می‌باشد.

با توجه به موفقیت این مرکز در اولین دوره مسابقه فقه تخصصی با محوریت «فقه سیاسی» و شرکت تعداد زیادی از حوزه‌های علمیه با ارائه پژوهش‌های ارزنده در آن که به زودی ان شاء الله به شکل کتاب منتشر خواهد شد، دومین دوره مسابقه را که درباره فقه اقتصاد است آغاز نموده است.

از آنجا که حوزه‌های علمیه مرجع اساسی در شئون اسلامی و سنگر فکری و فرهنگی جهان اسلام هستند و به خاطر استفاده حداکثری از دانش سودمند و فراوان طلاب و تلاش در جهت یافتن سازوکاری نوین که هم موجب غنای نهضت جدی علمی شده و هم خدمتگزار رسالت علمی و اجتماعی حوزه علمیه گردد، این مرکز بر آن شد که این مسابقه را برای طلاب برگزاری کند تا مسئولیت مشترک در انجام دغدغه‌های ملت محقق گردد و نظریه‌ها و پژوهش‌های دارای ماهیت اجتماعی نمایان گردد.

این مرکز در صدد است با طلاب علوم دینی ارتباط برقرار کرده و آنها را به پژوهش علمی خلاقانه در مسائل مختلف و موضوعات مورد علاقه حوزه‌های علمیه برانگیزاند تا برای تجدید حیات فکری و فرهنگی خود با جوامع اسلامی ارتباط مستقیم داشته باشیم.

با توجه به مطالب ذکر شده، اداره تحقیقات و مطالعات تخصصی مرکز تألیف، اسناد و نشر نجف اشراف، دومین دوره مسابقه نیم سالانه ویژه پژوهشگران طلاب حوزه علمیه را تحت عنوان مسابقه «فقه تخصصی» برگزار نموده است.

این مسابقه به صورت نیم سالانه است و این مرکز یکی از موضوعات فقهی را انتخاب می‌کند.

در نیمه امسال میلادی، تمرکز پژوهش بر روی «فقه اقتصاد» می‌باشد.

این مرکز امیدوار است تحقیقات و مطالعات ارسالی برای شرکت در مسابقه، مملو از ایده‌های نوآورانه و خلاقانه باشد و قوانین انتشار علمی در آنها رعایت شود.

اهداف مسابقه:

الف- انتشار پژوهش‌های تخصصی فقهی که ویژگی آن اصالت، عمق، عینیت و بی‌طرفی بوده و مرجعی ضروری باشد، راه را برای تصمیم گیری در مورد مسائل نوظهور زندگی مردم به صورت شرعی هموار می‌کند.

ب- روحیه نوآوری منضبط و تقویت نهضت اجتهاد در حوزه‌های علمیه با بحث در مورد موضوعات تخصصی که در معرض تجدید است بر انگیخته می‌شود و فصل الخطاب در مورد آنها تبیین می‌شود.

ج- دستیابی به تلفیق دانش بنیان بین رشته‌های فقهی و علوم مختلف

د- تحکیم انعطاف‌پذیری شریعت اسلامی و صلاحیت آن برای رفع نیازهای دوره کنونی، پاسخ به سؤالات، بررسی وقایع و همگامی با تحولات آن.

هـ- ایجاد درگاهی برای طلاب علوم دینی که بتوانند تحقیقات و مطالعات خود را منتشر کنند.

موضوع مسابقه:

این مسابقه در صدد است که پژوهش‌ها و کتاب‌ها در زمینه فقه تخصصی برجسته شود. و این مسئله ماهیتی تخصصی و شاخه‌های فرعی دارد و این مرکز در مسیر خود از رویکرد قبلی‌اش در این تخصص (مثلا سیاسی، اقتصادی و مانند آن) تبعیت می‌کند.

فقه تخصصی شاخه‌ای از فقه عام است و دلیل این امر این می‌باشد که مباحث فقه در عصر حاضر بسیار گسترده است و در واقع تخصص در همه ابواب و مسائل آن از توان یک نفر خارج شده است و در واقع فراتر از عمر یک انسان می‌باشد، بنابراین لازم است که تخصص در حوزه فقه وارد شود تا هر کسی به بخشی از آن بپردازد.

این مرکز هر نیم سال، یک بخش از مباحث تخصصی فقهی را انتخاب و برجسته می‌کند و موضوعاتی را با محوریت موضوع تخصصی که تشخیص آن را ضروری می‌داند مطرح می‌نماید.

جوایز:

مرکز نجف اشرف پژوهش‌های ارسالی را توسط یک کمیته علمی بررسی می‌کند و به پژوهش‌های برتر، جوایز زیر اهدا می‌شود:

۱- پژوهش عالی برگزیده «۵۰۰» هزار دینار عراقی

۲- مقام اول «۳۰۰» هزار دینار عراقی

۳- مقام دوم «۲۰۰» هزار دینار عراقی

۴- مقام سوم «۱۰۰» هزار دینار عراقی

علاوه بر این، مرکز چاپ و انتشار آن را بر عهده دارد.

در مورد تحقیقاتی که برنده یکی از جوایز مرکز نباشند ولی شرایط علمی را دارا باشند، علاوه بر انتشار پژوهش، هدایایی نمادین به صاحبان آنها اهدا خواهد شد.

شرایط مسابقه:

زبان مورد تأیید برای تحقیق عربی است.

مسابقه ویژه طلاب علوم دینی است.

این مرکز تحقیقات ارائه شده توسط بانوان را حتی اگر از حوزه‌های علمیه بانوان نباشند، می‌پذیرد تا این بخش از جامعه را به مشارکت مؤثر در این موضوعات تخصصی تشویق کند.

شرکت بیش از یک محقق در تهیه تحقیق ایرادی ندارد.

تحقیق باید دارای تازگی و عمق باشد و اصول روش علمی و شیوه‌های مورد تأیید در آن به کار گرفته شود.

در صفحه اول تحقیق، عنوان پژوهش، نام پژوهشگر، ملیت، محل سکونت، شماره تلفن و ایمیل در صورت وجود نوشته شود.

پژوهش‌ها باید در قالب (WORD) و (PDF) و با فونت (Simplified Arabic)، اندازه (۱۶) در متن، (۱۲) در پاورقی و (۲۰) در عنوان پر رنگ باشد. کسانی که قادر به انجام این کار نیستند، می‌توانند آن را به صورت نوشته شده بر روی کاغذ با دستخط واضح و عناوین مرتب سازی شده ارسال کنند.

تحقیق نباید به جای دیگری ارائه شده باشد و نیز نباید پژوهشگر از طریق آن، مدرک علمی دریافت کرده باشد.

پژوهش ارائه شده چه مورد قبول واقع شود یا نه، به صاحب آن مسترد نخواهد شد.

این مرکز حق انتشار پژوهش شرکت‌کننده در مسابقه را دارد.

شرکت کننده حق دارد پژوهش خود را در صورت عدم انتشار این مرکز در جای دیگری منتشر کند.

آنچه پس از انتخاب در مرکز منتشر می‌شود، لزوماً بیانگر دیدگاه مرکز نیست، بلکه بیانگر دیدگاه صاحب مطالب منتشر شده است.

در صورتی که ثابت شود پژوهش ارسالی ناقض حقوق مالکیت معنوی یا ناقض اخلاق تحقیق علمی است، محقق عواقب این امر را بدون هیچ گونه مسئولیتی از جانب مرکز متحمل می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ، تلگرام و یا هر وسیله دیگر با شماره (۰۰۹۶۴۷۸۰۱۲۹۸۰۰۸) با ما در تماس باشید.

توجه: تحقیق خود را می‌توانید ارسال کنید و لازم به ذکر است که نه تنها در مسابقه شرکت داده می‌شود بلکه همراه با پژوهش‌های مسابقه، قابل چاپ می‌باشد.

موضوع انتخاب شده برای نیم سال اول میلادی درباره "فقه اقتصاد" می‌باشد.

اقتصاد اسلامی را می‌توان مجموعه‌ای از اصول و مبانی اقتصادی تعریف کرد که برخاسته از ایمان و اخلاق اسلامی است که بر فعالیت اقتصادی اسلامی کشورهای اسلامی یا نهادهای اسلامی حاکم است.

بر کسی پوشیده نیست که جستجو درباره اقتصاد اسلامی در دو مرحله صورت می‌گیرد:

مرحله اول: مرحله‌ای است که در آن حکم فقهیِ پدیده اقتصادی مشخص می‌شود.

مرحله دوم: مرحله‌ای است که در آن واقعیت یا پدیده اقتصادی ایجاد شده توسط حکم فقهی شناسایی می‌شود

درباره مرحله اول: این مرحله عبارت است از جستجو در احکام فقهی، (مربوط به اقتصاد و پول) این مرحله در حیطه فقه قرار می‌گیرد، زیرا علمی است که احکام فقهی در آن جستجو می‌شود و این مرحله را مرحله فقه اقتصادی و مالی می‌نامند.

درباره مرحله دوم: حکم فقهی متعلق به اقتصاد و پول، یک واقعیت یا پدیده اقتصادی را ایجاد می‌کند، شناسایی آن، تحلیل اقتصادی و کار بر روی آن با سیاست‌های اقتصادی، همه اینها و مانند آن، مرحله دوم در اقتصاد اسلامی است.

اقتصاد اسلامی شامل هر دو مرحله می‌باشد.

فایل موضوعات پیشنهادی

آدرس تحویل تحقیق:

شرکت کنندگان می‌توانند مقالات پژوهشی خود را از طریق واتساپ یا تلگرام به شماره (۰۰۹۶۴۷۸۰۱۲۹۸۰۰۸) یا از طریق ایمیل به آدرس زیر ارسال نمایند.

najafcenter۲۰۱۰@gmail.com

یا برای تحویل به آدرس ذیل مراجعه کنند:

جمهوری عراق، نجف اشرف، نزدیک پل‌های ثورة العشرین، از سمت خیابان ابوصخیر، پشت مدرسه امام مهدی (علیه السلام)، مرکز تألیف، اسناد و نشر نجف اشرف

نظر شما