شناسهٔ خبر: 66424398 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخستین کاروان دانشجویی پس از ۹ سال به عمره مفرده اعزام می شوند

تهران - ایرنا - دانشگاه تربیت مدرس تهران عصر امروز (سه شنبه) میزبان برگزاری نخستین همایش اعزام دانشجویان به عمره مفرده با حضور رییس نهاد نمایندگی مقام معظم انقلاب در دانشگاه ها، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، نخستین همایش اعزام ۱۷۰ دانشجو به عمره مفرده با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ، حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سید سلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

اعزام دانشجویان به عمره مفرده با قطع روابط سیاسی ایران و عربستان پس از گذشت ۹ سال وقفه به تازگی از سر گرفته شد و قرار است ۱۷۰ نخبه دانشجو فردا (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه جاری) از فرودگاه امام خمینی (ره) به حج عمره مفرده اعزام شوند.

نخستین کاروان دانشجویی پس از ۹ سال به عمره مفرده اعزام می شوند

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در این همایش در سخنانی با بیان اینکه فراخوان ثبت نام عمره مفرده ویژه مستعدان و نخبگان دانشگاهی به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان منتشر شد، گفت: در این سفر که به صورت مجردی و با وام قرض الحسنه است به علت ظرفیت محدود انتخاب به صورت قرعه کشی انجام شد.

نخستین کاروان دانشجویی پس از ۹ سال به عمره مفرده اعزام می شوند

حجت الاسلام رستمی ضمن تقدیر از همکاری سازمان حج و زیارت و اختصاص ۱۷۵ سهمیه به دانشگاهیان نخبه برای اعزام به حج عمره، اظهارامیدواری کرد با مساعدت سازمان حج و زیارت اعزام های دانشجویی با همان ظرفیت های قبلی برقرار شود.

نخستین کاروان دانشجویی پس از ۹ سال به عمره مفرده اعزام می شوند

وی ضمن توصیه به دانشجویان اعزامی به حج برای قدر دانستن لحظه به لحظه این سفر معنوی گفت: توفیق زیارت خانه خدا به طور حتم یک فرصت بی نظیر در زندگی شما دانشجویان است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ادامه خطاب به دانشجویان مسافر حج عمرده مفرده افزود: امامان بزرگ ما در جایی که قرار است شما قدم بگذارید، قدم نهاده اند و شما با این سفر با اهل بیت (ع) هم نفس و همگام خواهید شد، از این رو از این سفر معنوی تا می توانید فیض ببریید.

رستمی همچنین گفت: شما دانشجویان و اهل علم باید عهد و قرار با پیامبر اکرم (ص) بگذارید که یک انسان مخلص برای مکتب اسلام باشید و از امام زمان بخواهید که شما را جزو خوبان عالم بپذیرد.

در سفر حج باید حسن تدبیر داشت

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در این همایش درسخنانی، نخستین لازمه و کلید موفقیت در سفر معنوی حج را برنامه ریزی برای بهره بردن از تمام لحظات این سفر معنوی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب از دانشجویان خواست برای شبانه روز این سفر علاوه بر برنامه ریزی و مطالعه، حسن تدبیر داشته باشند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه قصد قربت و انجام عبادت با انگیزه پیروی از فرمان خداوند متعال و جلب خشنودی او را دومین کلید موفقیت سفر معنوی حج عنوان کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خطاب به دانشجویان گفت: هم اینک که خداوند متعال توفیق حج را نصیب شما دانشگاهیان کرده است و وظیفه نظام نیز خدمت رسانی به شما اهل علم است، این در شرایطی است که حدود 6 میلیون نفر از مردم چندین سال است که پول به حساب ریخته اند و در انتظار تشرف به خانه خدا هستند، از این رو قصد قربت به خداوند متعال را فراموش نکنید و اعمال و مناسک خود را خالصانه و دقیق به جای آورید.

علم در کنار عمل، باب ایمان به دلها را باز می‌کند 

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در این مراسم با تاکید براینکه، سفر حج یک سفر توحیدی و دارای آدابی است و خیلی نباید درگیر ظواهر شد، افزود: در این سفر برخلاف آداب سلاطین که افراد برای حضور در برابر آنها باید بهترین و زیباترین لباس های خود را بپوشند اما در اینجا انسان در یک لباس ساده ای با چهره غبار گرفته و یک سری آداب خیلی خاص مشرف به خانه خدا می شود، و این آداب انقطاع الی الله است.

سید سلمان سیدافقهی با بیان انقطاع الی الله و دوام آن در واقع در مناجات شعبانیه آرزوی امیرالمومنین (ع) بود و حضرت به آن هم رسیده بودند، در ادامه ریشه مشکلات بشر در دنیای امروز را در همین نکته دانست و افزود: این انقطاع با بریدن از ظواهر دنیوی و به تن کردن لباس احرام و به جا آوردن هفت مرحله طواف اتفاق می افتد و آن حرکت صعودی که انسان باید پیدا کند در قرب الهی محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه اسلام آوردن با گفتن شهادتین اتفاق می افتد و با این مرتبه انسان وارد حریم دین مبین اسلام می شود، افزود: اما  به این مرحله نباید اکتفا کرد و قرآن کریم نیز انسان را به رشد دعوت کرده و در کتاب مومنین آمده است که نگویید ما ایمان آوردیم بلکه بگویید اسلام آوردیم زیرا ایمان هنوز در قلب های شما وارد نشده است، یعنی مرتبه ای بالاتر ازمرتبه اسلام وجود دارد که به آن مرتبه  ایمان می گویند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه مرتبه ایمان با آوردن اسلام متفاوت است و آن شامل عقل قلبی، دلبستگی، معرفت و شناخت است، افزود: در آن چهار رکن حج نیز آمده که مرتبه اول حج مرتبه معرفت است و انسان به اینکه به کجا می رود باید شناخت پیدا کند، اینکه در چه مکانی قدم می گذارد و اینکه این حج  و سفر عمره نماد چیست، این برداشت هایی است که یک مومن باتفکر می تواند پیدا کند و البته این تفکر باید همراه با عمل باشد.

وی با تاکید بر اینکه این عمل صالح است که انسان را بالا می برد، یادآور شد: بنابراین اینکه ما علم و شناخت را با عمل توامان کنیم بسیار راهگشا خواهد بود و این باب ایمان را در دلها باز خواهد کرد. 

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان مسافر حج عمرده مفرده توصیه کرد که قدر این سفر معنوی را بدانند و سعی کنند که از آن بهره های معنوی فرآوان ببرند.

نظر شما