شناسهٔ خبر: 66419817 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

مدیر کل نهادهای آموزشی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم:

طرح امین، گلچین سند تحول آموزش و پرورش / طلاب امین مجاهدان میدان تربیتی هستند + فیلم

حجت الاسلام رجبی با اشاره به توفیقات خوب طلاب طرح امین و نقش آفرینی موثر مبلغان امین در مدارس، طلاب امین را مجاهدان میدان تربیتی دانست که در این مسیر مجاهدانه قدم برمی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی رجبی مدیر کل نهادهای آموزشی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم در نشست «بررسی ابعاد مختلف طرح امین و راهکارهای بهبود آن برای آینده» که به همت خبرگزاری رسا در سالن شهید دهقانی این خبرگزاری حوزوی برگزار شد، با اشاره به این که بعد از انقلاب اسلامی حضور طلاب مبلغ در مدارس را نداشتیم اظهار داشت: هرچند اساتیدی مثل استاد قرائتی و مرحوم استاد راستگو برنامه هایی را برای مدارس و دانش آموزان برگزار می کردند؛ اما تمام این ها آغازی بود که انجام شد؛ ولی هیچ کدام از اینها منجر به این نشد که از طریق نظام، برای حضور مبلغین در مدارس برنامه ای منسجم در نظر گرفته شود.

وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی ارتباط اندکی میان روحانیت و دانش آموزان وجود داشت و بعد از انقلاب هم عمده ارتباط نوجوانان با روحانیت فقط در مساجد بود لذا محور همه فعالیت های فرهنگی و تربیتی در مساجد بود؛ بعد از انقلاب اسلامی شهید باهنر و شهید رجایی مسئله پرورش در مدارس را مورد توجه قرار داده و جایگاه خالی مسائل تربیتی در مدارس را متوجه شدند و به همین خاطر اقداماتی در این راستا انجام گرفت.

مدیر کل نهادهای آموزشی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت جایگاه مسجد و مدارس از همدیگر و لزوم توجه به مسائل تربیتی در مدارس بیان داشت: هرکدام از مساجد و مدارس جایگاه خود را دارند؛ اما در مدرسه جای خالی وجود دارد که آن نماد دین است که متاسفانه این جایگاه قبلا وجود نداشت؛ اما الحمدلله در دهه 90 بود که طرح امین به صورت مستقیم کلید خورد و طلاب علاقه مند به مسائل تربیتی و تبلیغی وارد این عرصه شدند.

وی افزود: خوشبختانه حضور مبلغان توانمند و دغدغه مند در مدارس رفته رفته پررنگ شد و در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۰۰۰ مبلغ امین در مدارس حضور به هم رساندند و خوشبختانه در این طرح خواهران مبلغه نیز باحضور خود نقش آفرینی کردند.

حجت الاسلام رجبی عنوان کرد: با توجه به این که در گذشته در نظام آموزش و پرورش، در مسئله پرورش خلأ بزرگی وجود داشت، حوزه های علمیه با ورود به این عرصه، خلأ موجود را تا حدودی جبران کرد که این نشان از نقش آفرینی حوزه های علمیه در این زمینه دارد و به همین منظور با تعریف شدن کارویژه جدید، طلاب جوان و مستعد وارد میدان تربیتی شدند.

مدیر کل نهادهای آموزشی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم بیان داشت: طلاب امین مجاهدان میدان تربیتی هستند و باری که چندین نفر باید بر دوش می کشیدند را به تنهایی به دوش می کشند و الحمدلله توفیقاتی که در این زمینه حاصل شده، توفیقات بسیار قابل توجه است که امیدواریم روزبه روز بر این توفیقات افزوده شود.

طلاب امین مجاهدان میدان تربیتی هستند

وی با اشاره به لزوم توجه ویژه به تبلیغ در کشور در بیانات رهبر معظم انقلاب  اسلامی و ضرورت وجود معلم پرورشی در مدارس اظهار داشت: برخی از افراد ایراد می کنند که با وجود معلم پرورشی در مدارس، چه نیازی به حضور مبلغان طرح امین است؛ درحالی که این افراد توجه ندارند که این دو در مقابل هم دیگر نیستند؛ بلکه مکمل همدیگر بوده و در راستای هم عمل می کنند و قطعا اگر نیروی تربیتی در مدارس بیشتر شود، اقدامات تربیتی بسیار خوبی رقم خواهد خورد؛ همان طور که هر کلاس نیاز به یک معلم آموزشی دارد، نظر ما این است که هر دانش آموز نیاز به یک مربی پرورشی دارد.

حجت الاسلام رجبی با اشاره به این که طرح امین، طرحی دارای برنامه ای مدون است اظهار داشت: این طرح دارای ۲۲ شاخصه است که از سند تحول آموزش و پرورش گرفته شده و گلچینی از شاخصه های سند تحول است که اگر این شاخصه ها در دانش آموزان تقویت شود، شاخص های دیگر هم در پیش روی ما خواهد بود.

وی افزود: هرچند ما هنوز نتوانستیم به همه اهداف مد نظر خود در اهداف تربیتی طرح امین در مدارس دست پیدا کنیم؛ اما اقدامات بسیار متنوعی برای اجرایی شدن شاخصه ها انجام شده و طراحی های لازم آن درحال عملیاتی شدن و تکمیل است.

مدیر کل نهادهای آموزشی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به بازخورد حضور مبلغان در میان مسئولان و مدیران مدارس اظهار داشت: ارزیابی هایی که از مدارس، توسط آموزش و پرورش برای حضور طلاب طرح امین در مدارس انجام شده، حاکی از رضایت بیش از ۹۰ درصدی معلمان و مدیران مدارس از فعالیت های فرهنگی مبلغان امین است که این مسئله نشان از مقبولیت و موفقیت این طرح دارد.

تعداد بازدید : 6
<div id="video-display-embed-code_746115" ><script type="text/JavaScript" src="https://rasanews.ir/fa/news/play/embed/756165/746115?width=400&height=300"></script></div>

 

نظر شما