شناسهٔ خبر: 66708333 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

راضیه تجار در سومین نشست «گعده امین» مطرح کرد؛

مطالعه آثار نویسندگان معاصر از توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی است

راضیه تجار در نشست «گعده امین» درباره توجه رهبر انقلاب به آثار کلاسیک، گفت: ایشان در زمینه معرفی کتاب‌های کلاسیک اهتمام دارند و مخاطبان را به خواندن کتاب‌ نویسندگان معاصر دعوت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سومین جلسه «گعده امین؛ واکاوی زوایای مغفول ادیب انقلاب» با محوریت مستند «غیررسمی ۶» جمعه (۲۸ اردیبهشت‌ماه) با حصور راضیه تجار، مولف؛ مرتضی یراقبافان، مجری و جعفر بیگلو، کارشناس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

تُجار، در بخش داستانی، درباره مستند «غیر رسمی ۶» و موانست مقام معظم رهبری با کتاب، اظهار کرد: رهبر انقلاب اسلامی از دوران جوانی و نوجوانی، گرایش به کتابخوانی داشتند. مطالعه همواره سرلوحه زندگی مقام معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه توجه به کتابخوانی در زندگی رهبر نیز جاری است، گفت: در زندگی رهبر انقلاب، مطالعه نقش مهمی دارد و این روال بر زندگی فرزندان و خانواده ایشان نیز تاثیرگذار بوده است. مقام معظم رهبری در همه حوزه‌ها مطالعه دارند و اشراف ایشان به مقوله مطالعه اثبات شده است. اگر دقت داشته باشید، متوجه می‌شوید ایشان هم در زمینه معرفی کتاب‌های کلاسیک اهتمام دارند آثاری که با گذشت زمان از ارزش آن‌ها کم نشده است و ایشان مخاطبان را به خواندن کتاب‌های نویسندگان معاصر دعوت می‌کنند.

رئیس انجمن قلم ایران، درباره توجه رهبر انقلاب اسلامی به بحث ادبیات بین‌الملل و تاثیر آن بر داستان‌نویسی نویسندگان ایرانی و شخصیت‌های سیاسی گفت: سیاست مبحث خشکی است اما رهبر انقلاب همیشه فضا را تلطیف می‌کنند و در تلاش هستند که در مناسبت‌های مختلف، نامی از بزرگان کتاب، نویسندگان، مشاهیر شاعران و داستان‌نویسان و ادبا بیاورند تا به‌واسطه تاکید ایشان بزرگان و مشاهیر حوزه ادب و نویسندگان و شاعران از حاشیه خارج شوند و به متن بیایند.

تجار با بیان اینکه امیدواریم توجه به مطالعه و کتابخوانی را در میان همه دولتمردان و سیاسیون ببینیم و جایی نباشد که مسئولی باشد اما ارتباطی با کتابخوانی نداشته باشد، گفت: مطالعه و توجه به خواندن از خانواده شروع می‌شود، خانواده‌ها باید تمرکز زیادی به موضوع کتابخوانی داشته باشند، این رفتار و عادت به کتابخوانی از طریق خانواده تسری پیدا کند.



این مدرس و داور داستان‌نویسی آموزش و پرورش درباره خواسته شخصی‌اش از رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول دیدارهای خصوصی و عمومی که داشتند، گفت: من تاکنون در دیدارهایی که سعادت داشتم در خدمت رهبر انقلاب باشم، از ایشان خواسته شخصی نداشته‌ام. البته باید بگویم این دعوت‌ها و دیدارها خیلی زیاد نبودند اما همین چند باری که با دوستان نویسنده خدمتشان رسیدیم، برایم افتخار بود و در این دیدارها کتاب «اسم تو مصطفی است» و چند کتاب دیگر را خدمتشان معرفی کردم و درباره آن‌ها توضیحاتی ارائه کردم. ایشان بسیار اهل کتاب و دوستدار ادبیات هستند.

وی با بیان اینکه کتاب «اسم تو مصطفی است» خوشبختانه با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است، عنوان کرد: کتاب «نام تو مصطفی» است اکنون به چاپ ۵۵ رسیده است. این کتاب، تقریظ رهبری را دارد. ایشان از نثر این کتاب تقدیر کردند. نوشتن تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب برایم موجب افتخار است و می‌توانم بگویم زندگی‌ام به دو بخش قبل و بعد از تقریظ نوشتن مقام معظم رهبری تبدیل می‌شود. ایشان در این تقریظ، سه کلمه «محکم»، «شیرین» و «پخته» را آورده‌اند که برای من بسیار راهگشا و دلنشین بود. تقریظ‌نویسی به ما وسعت دید، دیدگاه و انگیزه می‌دهد، آقا همواره از نویسندگان داخلی و آثار داخلی حمایت می‌کنند.

تجار در پاسخ به این پرسش که اگر آقا از آثار شما ایراد بگیرند، ناراحت می‌شوید؟ گفت: نقد کردن آثار جای تاثر و ناراحتی ندارد زیرا هیچ‌گاه اثری که تولید می‌شود ۱۰۰ درصد کامل و بی‌نقض نیست؛ البته باید این نکته را متذکر شوم که اگر کسی قرار است اثری را نقد کند باید در آثار این حوزه اشراف مطالعه و دقت نظر داشته باشد، سره را از ناسره تشخیص دهد و در کنار نقاط قوت نقاظ ضعف را نیز ببیند، با این توضیحات می‌خواهم بگویم اگر فردی مانند مقام معظم رهبری اثری را نقد کنند یا از آن ایراد بگیرند به دلیل شناخت ایشان در حوزه ادبیات، این نقد کاملاً تخصصی است و موجب ناراحتی نمی‌شود؛ البته خدارا شکر من درباره کتابم مورد تفقد رهبری قرار گرفتم.

این نویسنده درباره فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش کودک و نوجوان و توجه رهبر انقلاب به موضوع کودکان و نوجوانان عنوان کرد: ایشان همیشه به موضوع کودکان و نوجوانان توجه داشتند و این گروه سنی مورد توجه ایشان بوده است. مقام معظم رهبری همیشه در زمینه چاپ کتاب، توزیع آن و حمایت درست از نویسندگان کودک و نوجوان تاکید داشتند. مثلاً کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را نسل ما زیاد خوانده است، منظورم بزرگترهاست. باید قدر نویسندگان به‌خصوص در حوزه کودک و نوجوان را دانست زیرا آن‌ها سرمایه‌های کشور هستند.

رئیس انجمن قلم ایران با یبان اینکه متاسفانه برخی از محتواهایی که به دست کودکان و نوجوانان می‌رسد، چندان با فرهنگ ایرانی و اسلامی تطابق ندارد، عنوان کرد: باید تلاش کنیم محتوای درست و مطابق فرهنگ ایرانی و اسلامی را برای کودکان و نوجوانان تولید کنیم.

تجار در پاسخ به این پرسش که زنان پیش از انقلاب اسلامی نیز در عرصه نویسندگی و ادبیات حضور فعالی داشتند، اظهار کرد: زنان قبل از انقلاب اسلامی نیز در حوزه کتاب و نویسندگی حضور داشتند البته بعد از انقلاب اسلامی فعالیت نویسندگان زن در بخش نویسندگی قلم زدن و داستان‌نویسی بیشتر شده است. توجه به هویت زن در جامعه مانند همه حوزه‌ها ازجمله در بخش نویسندگی در جامعه تثبیت شده است.

این نویسنده با بیان اینکه هنر موجب می‌شود آدم هیچ‌گاه احساس خستگی نکند، عنوان کرد: من زمان جنگ، با همسرم منوچهر حقانی‌پرست، نویسنده و کارگردان سینما به دلیل جنگ، در شمال کشور ساکن بودیم اما با وجود جنگ خطرات رفتن به تهران را به جان می‌خریدم و برای شرکت در کلاس‌های داستان‌نویسی و آموختن درباره داستان به تهران می‌آمدم. همیشه مطالعه کتاب، خواندن و داستان‌نویسی برایم جذاب بوده است.

نظر شما