شناسهٔ خبر: 66419475 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

فرجی: هنوز خبری از ساخت فصل ششم «نون خ» نیست

تهیه‌کننده سریال «نون خ ۵» گفت: همه کسانی که در تلویزیون کار می‌کنند سفارشی کار می‌کنند. کارفرمای ما تلویزیون است و اما ما هم دغدغه های خودمان را مطرح می‌کنیم. تهیه‌کننده سریال «نون خ ۵» گفت: همه کسانی که در تلویزیون کار می‌کنند سفارشی کار می‌کنند. کارفرمای ما تلویزیون است و اما ما هم دغدغه های خودمان را مطرح می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ نشست خبری سریال «نون خ ۵» با حضور مهدی فرجی؛ تهیه‌کننده، ماشاالله وروایی، صهبا شرافتی و کاظم نوربخش؛ بازیگران سریال و مسعود کرمی خضرا؛ مدیر گروه طنز سیمافیلم، صبح امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی فرجی؛ تهیه‌کننده سریال گفت: ابتدا عذرخواهی می‌کنم که خیلی از عوامل ما به دلیل اینکه شهرستان هستند، در این نشست حضور ندارند. تشکر می‌کنم از روابط‌عمومی سازمان که این جلسه را با اصحاب رسانه برگزار کردند.

وی در مورد بازتاب سریال «نون خ ۵» در بین مردم اظهار داشت: من خودم از خانم ۸۰ ساله تا پسربچه ۱۰ ساله تماس تشکر داشتم، البته در میان صحبت‌های آن‌ها نکات قابل تاملی نیز وجود داشت. به هر حال این گفتگوها مفید هستند. امسال این سریال بیننده بیشتری نسبت به سال گذشته داشت و سازمان به ما اجازه داد که به مسائل قومیت‌های دیگر نیز بپردازیم چراکه مساله مذهب و قومیت هر دو برای سازمان خط قرمز است اما این اجازه را به ما دادند و از طرفی به ما اجازه داده شد که به مسائل کولبرها نیز در سریال بپردازیم. همچنین سازمان به ما مجوز نقد در کنار دیگر مسائل را نیز داد. 

این تهیه‌کننده تلویزیون بیان کرد: پرداختن به قومیت‌ها آنقدر حساسیت دارد که برنامه سازان سراغ آن نمی‌روند. وقتی وارد این مقوله می‌شوید خط قرمزها زیاد می‌شوند و به همین دلیل اکثر برنامه‌سازان به اصطلاح می‌گویند «سری که درد نمی‌کند را دستمال نبندیم!». پرداختن به قومیت‌ها و مسائل مربوط به آنها سخت است اما از طرفی هم نپرداختن به آن‌ها حیف است چراکه فرهنگ غنی آن‌ها می‌تواند به جذابیت هر کاری اضافه کند. انصافا امیر وفایی که یکی از بهترین نویسندگان کمدی کشور هست به خوبی موقغیت‌ها را در این سریال می‌نوشت و آقای آقاخانی نیز با کارگردانی خوب خود به خوبی‌های کار اضافه می‌کرد.

فرجی در مورد استفاده از لهجه‌ها هم توضیح داد: باید یک لهجه ای را انتخاب می‌کردیم که بتوان آن را به همه کرد زبانان تعمیم داد.

با محوریت قوم کُرد به دیگر قومیت‌ها نیز می‌پردازیم

وی با اشاره به شکایت صفایی‌منش؛ خواننده کشورمان که از صدای او در سریال استفاده شده بود، توضیح داد: موضوع شکایت خواننده ربطی به کارگردان ندارد و به من که تهیه کننده هستم مربوط می شود. ما در فصل دوم نیز از موسیقی «شیرین شیرین» استفاده کردیم و خواننده آن حتی با ما تماس گرفت و تشکر کرد و کاملا رفتار متفاوتی با آقای صفایی‌منش داشت. ما از آهنگ این عزیز در موقعیت کولبرها استفاده کردیم اما تصور شکایت از جانب وی را نداشتیم. به هر حال فرمایش این خواننده هم درست است چون حق مالکیت ترانه را داشتند با اینکه سریال خیلی موجب معرفی این آهنگ شد. با این حال از نظر مادی در خدمت‌شان هستم.

این تهیه‌کننده افزود: اینکه ما به قومیت کُرد بپردازیم کاملا پیشنهاد سعید آقاخانی بود. در ابتدای فصل اول سعید آقاخانی متن را خواندند و به نظرشان‌خوب بود اما گفتند کار نمی‌کنم مگر اینکه به سمت یکی از قومیت‌ها مثل کردها برویم، ابتدا سازمان مخالفت کرد اما اصرار ما نتیجه داد. از ابتدا دغدغه کارگردان و نویسنده اضافه کردن ظرفیت ها به کار بود. بعد از «نون خ ۴» رئیس سازمان صدا و سیما گفتند هر فصل، با محوریت قوم کردها به یک قومیت دیگر هم بپردازیم.

فرجی با اشاره به سفارشی بودن سریال «نون خ» گفت: همه کسانی که در تلویزیون کار می‌کنند سفارشی کار می‌کنند. کارفرمای ما تلویزیون است اما ما هم دغدغه‌های خودمان را مطرح می‌کنیم. حتی در زمان نگارش متن نیز خودمان متوجه مسائل هستیم و می‌دانیم کجا دچار ممیزی می‌شویم و آن‌ها را رفع می‌کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است کسانی که با ۱۶۲ تماس می‌گیرند دوست‌دار سریال هستند و بیست دقیقه پشت خط می‌مانند که با عوامل صحبت کنند. منتقدان این زمان را پشت خط منتظر نمی‌مانند اما قطعا نقدهایی هم وجود دارد که من در کامنت‌ها خوانده‌ام.

هنوز خبری از فصل ششم نیست

فرجی در مورد ساخت فصل ششم این سریال گفت: در مورد فصل ششم صحبت کردن زود است. آقای آقاخانی در پستی مطرح کردند که این سریال ادامه نخواهد داشت اما باید صحبت کنیم و ببینیم در آینده روزگار چگونه رقم می‌خورد. گفتگوهای ضمنی در مورد نسخه سینمایی شده اما هنوز به صورت رسمی مطرح نشده است.

وی درخصوص آسیب‌دیدن کارگردان و برخی از عوامل طی تصویربرداری سریال گفت: سعید آقاخانی نیز حین تصویربرداری سقوط کردند که آسیب جزئی دیدند و ده روز بستری شدند و پروژه متوقف شد اما برگشتند و ادامه دادند. اکنون هم در سلامت کامل هستند.

این تهیه‌کننده در مورد اعتراض کرمانی‌ها به سریال توضیح داد: ما کامنتی از مردم کرمان دریافت نکردیم که از پرداخت به قومیت‌شان ناراضی باشند. من بارها صفحات را نگاه می‌کردم اما کرمانی عزیزی ندیدم که حتی تماس هم بگیرد و نکته خاصی در این باره داشته باشد.

بیشتر مخاطبان درخواست ساخت فصل ششم را داشتند

ماشاالله وروایی بازیگر نقش عمو کاووس در سریال گفت: آنچه که باید گفت را تهیه کننده محترم گفتند. همه عوامل سریال با دل و جان کار کردند. در روزهای تصویربرداری فرزند یکی از کولبران با من صحبت می کرد و بغض می‌کرد که پدر و اقوامش در کار کولبری فعالیت دارند و من او را دلداری می دادم.

وی ادامه داد: این سریال زیبایی‌های خود را داشت. هم شادی و خنده داشت و هم به مساله قومیت‌ها می پرداخت. ما از نزدیک مسائل کپرنشین‌ها را دیدیم و آقای فرجی و آقای آقاخانی کارهای قابل توجهی برای این عزیزان انجام دادند. عموم مردم این سریال را دوست داشتند و با شخصیت های آن همزاد پنداری می کردند.

این بازیگر در مورد لهجه و زبان سریال بیان کرد: در کرمانشاه و کردستان لهجه‌ها و مفاهیم گوناگونی داریم که هر کدام برای آن دیار ساخته شده‌اند. مثلا کلهر؛ زبان و ابهت خاص خودش را دارد و یا کردی و کرمانشاهی که کاملا متفاوت‌ هستند. امیر وفایی و آقای آقاخانی این کار را به گونه‌ای ترسیم کردند که برای کسی مشکل‌آفرین نشود. کارگردان همه را هم‌تراز کرد که مشکل خاصی پیش نیاید. 

صهبا شرافتی بازیگر نقش روناک در سریال نیز بیان کرد: فصل پنجم این سریال بسیار برای من چالش برانگیز بود و در سریال، همه جان خودشان را دست من می‌سپردند و سوار مینی بوس من می شدند که حتی گواهینامه پایه یک هم نداشتم! این سریال برای من خیلی جذاب و متفاوت بود. چالش‌هایی در خصوص آب و هوا برای ما وجود داشت. خودم این کار را دوست داشتم و امیدوارم مردم هم پسندیده باشند.

وی ا‌دامه داد: خدارا شکر که در تمام تماس هایی که من داشتم مردم از سریال استقبال کردند و درخواست ساخت فصل های بعدی را داشتند.

کاظم نوربخش بازیگر نقش سلمان در سریال نیز عنوان کرد: خوشحالم که در سیما ۱۶۲ با مخاطبان صحبت کردیم و همه راضی بودند و دوست داشتند این سریال به شهرستان های آن ها هم بروند. با تمام سختی هایی که امسال داشتیم به امید اینکه مردم دوست دارند سختی ها را به جان خریدیم و جلو رفتیم. از آقای فرجی و آقاخانی تشکر می‌کنم. این سریال خوب شروع شد و خوب هم تمام شد.

مسعود کرمی خضرا مدیر گروه طنز سیمافیلم گفت: خوشحالم که امسال توفیقی شد که در کنار گروه کاربلد «نون خ» باشم از آقای جعفری‌جلوه که در جلسات مشاوره به ما کمک کردند تشکر می کنم. این سریال کار پرریسکی بود اما یک اعتماد دو طرفه بود.

وی افزود: روایت‌های این سریال برای همه جذاب بود به عنوان مثال  سکانسی که تیم جذاب سریال به صورت اتفاقی وارد مجلس ختمی می شوند و داستان به اینجا می رسد که مهیار قصه باید نماز و روزه مرحوم مجلس ختم را به جا آورد و با ظرافت در طول قصه شخصیت او به همین دلیل دگرگون می شود. این‌ مساله دغدغه خود کارگردان و تهیه کننده بود که به درستی اجرا شد. 

 

انتهای پیام/

نظر شما