شناسهٔ خبر: 66413150 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به یک نمایش کمدی و موزیکال؛

روایت ظلم قاجار در «شیرهای خان بابا سلطنه»

بجنورد- ایرنا- اثر نمایشی «شیرهای خان بابا سلطنه» در قالب ژانر کمدی ظلم و ستم دوره قاجار را با خلق صحنه هایی شاد و موزیکال به نمایش می گذارد و این اثر از هفدهم ماه جاری در تالار گلشن بجنورد به روی صحنه می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نگاهی گذرا به تاریخ اجتماعی و فرهنگی دوره قاجار به خوبی بیانگر خرافات و ستم هایی است که به مردم روا شد و دایره خرافات و عقیده های پوچ که هیچ مبنای علمی و عقیده را نداشت به خوبی در این دوره نمایان بود.

اثر «شیرهای خان بابا سلطنه» به نویسندگی« افشین هاشمی» و کارگردانی «زهرا بهادران» نمایشی است که در قالب ژانر کمدی به خوبی ظلم دوران قاجار را روایت می کند.

این اثر نمایشی به تهیه کنندگی موسسه فرهنگی و هنری «آوش» که از ۱۷ تا ۲۱ ما جاری در تالار گلشن بجنورد در سئانس ۱۹ برای علاقه مندان اجرا می شود در جشنواره های استانی به خوبی درخشیده و به جشنواره های ملی نیز راه پیدا کرده است.

«سحر پرزحمت،‌ جلال محمدزاده، هادی رحمانی، امیرحسین عابدزاده،‌ یاسین جوان، مبین زینی، سیدسعید موسوی، آریا اژدری، الناز جعفری، سما محمدی، سید جابر موسوی، آندیا جعفری، هانیه صائب، هیوا آرزومن نژاد و ستایش خاکشور» بازیگران این نمایش هستند و «محمد کاظمی، فرهاد اسلامی و مهدی محمدیان» نیز در گروه موسیقی این نمایش هستند.

روایت ظلم قاجار در «شیرهای خان بابا سلطنه»

کارگردان اثر نمایشی «شیرهای خان بابا سلطنه» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بیشتر بازیگران این نمایش از هنرمندانی هستند که جدید به این عرصه وارد شده اند می افزاید: تمامی بازیگران این اثر هنری از جوانان با استعداد و توانمند در عرصه بازیگری هستند که آموزش این هنرمندان نیز شخصا بر عهده داشتم.

زهرا بهادران می گوید: این نمایش شاد همراه با موسیقی زنده است که به نوعی یک نمایش ایرانی محسوب می شود که دارای مخاطبان خاص است و سعی دارد تا ساعاتی شاد و مفرح در قالب کمدی به صحنه آورد تا تماشاگران ساعاتی خوش را سپری کنند.

وی ادامه می دهد: این نمایش سال گذشته در جشنواره استانی برگزیده شد و به جشنواره منطقه خاوران راه پیدا کرده است.

کارگردان این اثر نمایشی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شخصیت سیاه(مبارک) در بین ایرانیان شناخته شده است و نقش های زیادی در نمایش ها ایفا کرده است می افزاید: مبارک در این نمایش در دوره قاجار به سر می برد و ناخواسته در جریان بسیاری از اتفاقات و رویداد های مهم کشور قرار می گیرد، با وجود اتفاقات زیاد تحولی در آن صورت نمی گیرد.

وی تصریح می کند: شخصیت اصلی داستان با وجود اتفاقات زمانه همچنان بی مهابا پشت دیگران پنهان می شود و نمی خواهد که آزادی را بچشد و همین طور نوکر باقی می ماند.

بهادران اضافه می کند: این نمایش ظلم و دوره استکباری قاجار را در پس ژانر کمدی که با لودگی و طنز همراه است را به نمایش می گذارد و شخصیت اصلی داستان ناخواسته در این جریان از زمانه قرار می گیرد ولی هیچ عکس العملی را از خود نشان نمی دهد.

وی با بیان اینکه روایت ها و حکایت ها برای «مبارک» آشنا است گفت: با وجود اینکه در پایان نمایش حتی توسط دختری ترغیب می شود که نسبت به حوادث عکس العملی نشان دهد اما در نهایت بر عقاید خود استوار می ماند.

روایت ظلم قاجار در «شیرهای خان بابا سلطنه»

کارگردان اثر نمایشی «شیرهای خان بابا سلطنه» در ادامه می افزاید: از آنجایی که دغدغه ام در تئاتر معرفی نمایش اصیل ایرانی به مردم استان و کشورم است و این مقوله به خوبی در این متن وجود دارد، تلاش کردم این اثر را تولید و به مرحله اجرای عمومی برسانم.

وی خواستار بسیج تمامی ارگان ها برای حمایت از تیم هنری خود شد و بر پای کار بودن شهرداری، فرمانداری و آموزش و پرورش در مدت زمان تولید و تقویت سبد فرهنگی تئاتر تاکید کرد و همچنین خواستار حمایت از قشر هنرمندان تئاتر شد.

کارگردان اثر نمایشی «شیرهای خان بابا سلطنه» می گوید: اهالی تئاتر با عشق و علاقه در این هنر مشغول به فعالیت هستند و هنرمندان برای تولید اثر نمایشی تلاش و زحمت زیادی را متحمل می شوند اما متاسفانه همه سعی دارند در برداشت محصول سهیم باشند.

وی بر آموزش نیروهای توانمند و با علاقه در حوزه تئاتر تاکید کرد و افزود: جامعه هنری نیازمند توجه ویژه هستند.

بلیت فروشی کار از طریق سایت https://gishot.ir آغاز شده است و علاقه مندان می توانند از این طریق نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند.

نظر شما