شناسهٔ خبر: 66405368 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فدراسیون والیبال | لینک خبر

بازدرهوا: تور آزاد آسیایی تایلند تجربه خوبی بود/ باید فکری برای حضور داور ساحلی ایران در FIVB کرد

صاحب‌خبر -

داور آسیایی والیبال ساحلی و رئیس هیات استان بوشهر، گفت: تور آزاد آسیایی تایلند تجربه خوبی بود، اما باید فکری برای حضور داور ساحلی ایران در دوره‌های فدراسیون جهانی (FIVB) کرد.

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال، حسین بازدرهوا داور آسیایی والیبال ساحلی کشورمان در تور آسیایی سامیلا تایلند به عنوان داور اعزامی ایران شرکت و 10 دیدار را قضاوت کرد که از مهمترین و حساس‌ترین این دیدارها مسابقه حساس ژاپن و تایلند در مرحله یک چهارم نهایی به عنوان داور اول و مسابقه رده‌بندی به عنوان داور دوم بود که عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت.

رئیس هیات والیبال استان بوشهر درباره مهمترین نیاز والیبال ساحلی در این برهه از زمان گفت: مهمترین نیاز فعلی بازیکنان ساحلی ایران افزایش رنکینگ جهانی است تا در سیدبندی مسابقات در جایگاه بهتری قرار گیرند و حضور در تورهای آسیایی و جهانی برای رسیدن به این هدف مهم است، هر چند تعداد تورهای آسیایی اندک است.

وی با بیان این‌که تور آسیایی سامیلا و فیلیپین از جمله تورهایی بود که تیم‌های ایران اخیرا با قدرت در آن‌ها شرکت کردند، افزود: اکثر قدرت‌های والیبال ساحلی آسیا در این تورها شرکت کردند و ملی‌پوشان ایران عملکرد بسیار درخشانی در این مسابقات داشتند که تیم یک ایران در فیلیپین به مقام قهرمانی دست یافت و در تور سامیلا نایب قهرمان شد. تیم ایران یک در تایلند مقابل استرالیایی شکست خورد که یکی از قدرت‌های آسیا محسوب می‌شود.

وی درباره عملکردش به عنوان داور در تور آسیایی سامیلا، گفت: با حمایت فدراسیون والیبال به عنوان داور در این مسابقات شرکت کردم و در 10 دیدار قضاوت داشتم از جمله دیدار حساس ژاپن و تایلند در مرحله یک چهارم نهایی و داور دوم مسابقه رده‌بندی بودم.

بازدرهوا حضور داوران خارجی پرشمار در این تور را یکی از اتفاقات مثبت این مسابقات دانست و گفت: برای نخستین بار 9 داور خارجی و 11 داور تایلندی در این مسابقات حضور داشتند و همکاری با آنها تجربه بسیار خوبی بود. این اتفاق فرصت بیشتری برای داوران آسیایی ایجاد می‌کند و در مجموع کار خوبی است.

وی درباره سطح داوری‌های این مسابقات گفت: ناظر داوری از کشور اندونزی بود که به همراه رئیس کمیته داوران آسیا، سطح قضاوت را ارزیابی کردند و در مجموع از عملکرد من رضایت داشتند و امیدوارم در آینده نیز نماینده شایسته‌ای برای ایران در رویدادهای مهم جهان باشم.

بازدرهوا تاکید کرد: مسئولان فدراسیون از جمله سید میلاد تقوی ریاست و وحید مرادی نایب رئیس در مجموع حمایت‌های خوبی از ارگان‌های مختلف فدراسیون از جمله داوری دارند که اتفاق خوبی است و امیدوارم در داوری ساحلی نیز تفکرات جدیدی حاکم شود.

بازدرهوا تصریح کرد: کمیته داوران فدراسیون جهانی به دلیل برخی مسائل، دست به تغییراتی در آئین نامه اجرایی زد و از سال 2016 دیگر دوره‌های بین المللی داوری برگزار نکرده است و این دوره‌ها تبدیل به دوره‌های قاره‌ای شده است که داوران باید ابتدا در آن‌ها شرکت کنند. من هم از جمله داوران آسیایی هستم که تنها در این قاره می توانم سوت بزنم و با توجه به تعداد مسابقات کم، فرصت بسیار کمی برای داوران بوجود می‌آید.

وی تاکید کرد: شرایط حضور یک داور در دوره داوری fivb خیلی سخت شده است و اگر حتی 50 داور برای کلاس های آسیایی بفرستیم، شاید برای همیشه در همین رتبه باقی بمانند. در حال حاضر نداشتن داور با درجه fivb یکی از مشکلات ساحلی است که از سطح به روز والیبال ساحلی جهان عقب باشیم و باید برای برطرف کردن این مشکلات برنامه ریزی کنیم.

داور والیبال ساحلی ایران ادامه داد: دوره بعدی کلاس داوری فدراسیون جهانی که امکان حضور نماینده ایران وجود دارد، در سال 2027 برگزار می‌شود و فدراسیون باید از هم اکنون برای حضور نماینده ایران در این دوره برنامه ریزی کند تا پرورش نسل جدید داوری ساحلی ایران متوقف نشود. به همین دلیل اعزام داوران بالای 35 سال برای شرکت در این دوره ها مناسب نیست زیرا سهمیه سوزی می شود. باید روی داوران جوان 25 تا 35 سال به صورت ویژه کار شود که در آینده بتوانند مجوز قضاوت در مسابقات بین المللی کسب کنند که فدراسیون والیبال حمایت ویژه ای در این زمینه از داوران دارد.

وی که مسئول برگزاری مسابقات کمیته ساحلی است، درباره لیگ برتر والیبال ساحلی نیز گفت: با برنامه ریزی انجام شده انشاالله امسال چهارمین دوره لیگ برتر ساحلی با شکل و شمایل جدیدی برگزار خواهد شد و این رقابت ها بعد از مسابقات انتخابی المپیک شروع می شود. همچنین امسال برای نخستین بار لیگ دسته یک والیبال ساحلی راه اندازی خواهد شد تا فرصت برای آینده سازان این رشته ورزشی مهیا شود.

بازدرهوا ادامه داد: همچنین مردادماه مسابقات والیبال ساحلی قهرمانی زیر 16 و 18 سال برگزار می‌شود و در شهریورماه نیز رقابت‌های دیگر رده های سنی انجام خواهد شد. امیدوارم خروجی این مسابقات و ادامه روند استعدادیابی باعث جذب و پرورش بازیکنان شایسته برای تیم های ملی و رده سنی شود.

رئیس هیات والیبال استان بوشهر گفت: یکی از مسایل مهم برای رشد و توسعه والییال ساحلی ایران، نزدیک‌تر شدن سطح این رشته ورزشی کشورمان به قدرت‌های جهان است. برای رسیدن به این هدف دو راهکار وجود دارد که نخست حضور مستمر تیم‌های ایران در تورهای آسیایی و جهانی است. راهکار دوم نیز کسب میزبانی تورها و مسابقات قهرمانی آسیا و جهان در رده های سنی مختلف است که با حمایت رئیس فدراسیون والیبال کمک شایسته‌ای برای افزایش سطح فنی والیبال ساحلی ایران خواهد داشت.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل مهم رشد فعلی والیبال ساحلی ایران نیز کسب میزبانی‌های مهم در سال‌های گذشته است. کسب میزبانی‌ها علاوه بر افزایش سطح فنی بازیکنان ساحلی می تواند به رشد و توسعه عوامل اجرایی مسابقات ساحلی نیز کمک کند.

نظر شما