شناسهٔ خبر: 66402801 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

موثقی‌نیا در پنل معدن و صنایع معدنی مطرح شد؛

حوزه‌های چهارگانه همکاری‌های معدنی ایران و آفریقا ارائه شد شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

معاون وزیر صمت، در پنل معدن و صنایع معدنی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، حوزه‌های چهارگانه همکاری‌های ایران و کشورهای آفریقایی را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، «محمدرضا موثقی‌نیا» معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، در پنل معدن و صنایع معدنی اجلاس ایران و آفریقا که با حضور وزرای معدنی کشورهای آفریقایی برگزار شد، ابتدا اظهار داشت: این پنل شروعی برای توسعه روابط دو طرف و تعیین مسیر آینده تقویت همکاری های پایدار معدنی ایران و آفریقا است.

وی با بیان اینکه ایران رتبه پنجم ذخایر کانسنگ مس و رتبه دهم سنگ آهن رتبه دنیا را در اختیار دارد، ادامه داد: ایران طبق اهداف برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، باید به رشد ۱۳ درصدی در معدن و ۸.۵ درصدی در بخش صنعت دست یابد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: این رشد مورد نظر برنامه‌ها و منابع متعددی در دانش. تجهیرات، مواد اولیه و... نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در این راستا چهار حوزه شامل دانش فنی، سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، مواد معدنی و همچنین آموزش است که نیازمند ایجاد ارتباط دو سویه با آفریقا است، یادآور شد: ایران ذخایر بالای معدنی دارد با این حال در برخی حوزه ها نیاز به تامین مواد اولیه از خارج هستیم.

موثقی‌نیا به توانمندی شرکت‌های ایرانی اشاره کرد و یادآور شد: دانش فنی احداث زنجیره فولاد و مس را در اختیار داریم و اماده انتقال آن به کشورهای آفریقایی هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که اشاره شد حوزه آموزش، می‌تواند بخش چهارم همکاری‌های دو طرف باشد. امروزه پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی متعددی در ایران وجود دارد که می‌توانند خدمات به طرف‌های آفریقایی ارائه کنند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه باید در برنامه‌های آتی برای این موضوعات به توافقات اجرایی برسیم، گفت: رئیس جمهوری اسلامی ایران در روز نخست اجلاس مشترک، بر افزایش همکاری‌ها به ۱۰ میلیارد دلار تاکید کرده و ما در صدد حرکت در این مسیر هستیم.

توسعه تجاری، مقدمه سرمایه‌گذاری با کشورهای آفریقایی است

«امیر نوژن یونسیان» مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایمیدرو، همچنین در پنل معدن و صنایع معدنی دومین اجلاس ایران و آفریقا با تاکید با ارائه جزئیاتی از توانمندی های معدن و صنایع معدنی ایران، شرایط همکاری‌های تجاری با آفریقا را ناکافی دانست و گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود؛ توسعه روابط تجاری دو طرف از اولویت برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه با این مقدمه شرایط سرمایه‌گذاری نیز فراهم می‌شود، یونسیان اظهار کرد: کشورهای آفریقایی سهم چندانی از محصولات معدن و صنایع معدنی ایران ندارند و باید این حوزه را تقویت کرد.

مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایمیدرو افزود: ایران در عین حال نیازمند واردات برخی محصولات معدنی از جمله بوکسیت و... است که می‌توان آنها را از آفریقا تامین کرد.

یونسیان با بیان اینکه ایران و آفریقا نیازمند توسعه روابط تجاری در بخش معدن و صنایع هستند و این مهم مقدمه انجام سرمایه‌گذاری است، گفت: توسعه تجاری، مقدمه سرمایه‌گذاری با کشورهای آفریقایی است.

آماده همکاری در اکتشاف در آفریقا هستیم

از سوی دیگر «اردشیر سعدمحمدی» و «ایمان عتیقی» مدیران عامل شرکت‌های توسعه معادن و فلزات و گل‌گهر، راه‌های همکاری‌های دو طرف را برشمردند.

سعدمحمدی در این باره گفت: آماده همکاری در حوزه ‌های اکتشاف و فرآوری با روش‌های حرفه‌ای و جدیدترین فناوری روز دنیا هستیم.

وی ادامه داد: سیستم‌های هوش مصنوعی و ارزیابی‌های جدید اکتشافی را در اختیار داریم که می‌تواند شروعی برای همکاری‌های معدنی با آفریقا باشد.

مدیرعامل شرکت‌های توسعه معادن همچنین خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی از جمله ایریتک قادر هستند در احداث کارخانه‌های فولادی با طرف‌های آفریقایی همکاری کنند.

در این نشست تخصصی همچنین جلسه پرسش و پاسخ با حضور مدیران معدنی و صنایع معدنی ایران برگزار شد.

موثقی‌نیا در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: راهبرد جمهوری اسلامی توسعه روابط با کشورهای مختلف دنیا است در این بین افزایش همکاری با آفریقا یکی از اولویت های دولت جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم مذاکرات دو طرف به مبادله اسناد و قرارداد منتهی شود.

انتهای پیام/

نظر شما