شناسهٔ خبر: 66396555 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

مزایا و معایب جوشکاری با سیم جوش

سیم جوش به قطعه‌ای فلزی گفته می‌شود که به عنوان پرکننده فضای خالی بین دو قطعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان ساده‌تر، جوشکاران از سیم جوش برای اتصال مستحکم دو قطعه (عمدتا فلزی) استفاده می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جوشکاری بر اساس متریال مصرفی به دو دسته کلی جوشکاری با الکترود و جوشکاری با سیم جوش تقسیم می‌شود که این دو روش، تفاوتی‌هایی با هم دارند که ما در این مطلب به بررسی مزایا و معایب جوشکاری با سیم جوش پرداخته‌ایم. البته قبل از آن، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که سیم جوش چیست و به چند نوع تقسیم می‌شود؟ برای آشنایی بیشتر با سیم جوش، کاربردها و مزایا و معایب آن همراه ما باشید.

سیم جوش و انواع آن

سیم جوش به قطعه‌ای فلزی گفته می‌شود که به عنوان پرکننده فضای خالی بین دو قطعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان ساده‌تر، جوشکاران از سیم جوش برای اتصال مستحکم دو قطعه (عمدتا فلزی) استفاده می‌کنند. سیم جوش‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که دسته‌بندی کلی آن به صورت زیر است:

سیم جوش CO2: یکی از پرکاربردترین متریال‌های جوشکاری است که به صورت حلقه‌هایی به شکل قرقره به بازار عرضه می‌شود. CO2 (گاهی اوقات ترکیب با گازهای خنثی مانند آرگون) به عنوان گاز محافظ برای محافظت از حوضچه مذاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم جوش زیرپودری: نوعی دیگر از سیم جوش است که مانند مورد قبل به صورت حلقه‌ای 30 کیلوگرمی روانه‌ای بازار می‌شود. در جوشکاری به این روش، پودر جوش به صورت پودر در فاصله‌ی بین دو قطعه فلزی ریخته شده و با ایجاد قوس الکتریکی، فرایند جوشکاری انجام می‌شود.

سیم جوش توپودری: نوعی فلز مفتولی با مغز فلاکسی است که با استفاده از آن می‌توان جوشکاری اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام داد. در این روش هم از پودر جوش برای حفاظت از حوضچه مذاب استفاده می‌شود.

مزایا و معایب جوشکاری با سیم جوش

مهم‌ترین کاربردهای جوشکاری با سیم جوش

جوشکاری با سیم جوش معمولا کمتر از جوشکاری با الکترود مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با این حال، بسیاری از جوشکاران برای جوش دادن قطعات فلزی به یکدیگر در برخی از صنایع، از این متریال استفاده می‌کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای سیم جوش اشاره کرده‌ایم.

  • ساخت تجهیزات صنعتی مانند مخازن و مخازن تحت فشار
  • ساخت مبدل‌های حرارتی
  • صنعت خودروسازی و برای تولید بدنه خودروها
  • مجسمه‌سازی
  • ساختمان‌سازی
  • صنایع حمل و نقل

مزایای جوشکاری با سیم جوش

جوشکاری با سیم جوش مزایای زیادی دارد که جوشکاران را ترغیب می‌کند تا این روش را به جوشکاری با الکترود ترجیح دهند. مهم‌ترین مزایای جوشکاری با سیم جوش عبارت‌انداز:

سرعت بالا در جوشکاری

 جوشکاری با سرعت بالا یکی از مهم‌ترین مزایای جوشکاری با سیم جوش است. در واقع، جوشکاران با استفاده از سیم جوش می‌توانند سریع‌تر کار خود را به پایان برسانند و در زمان خود صرفه‌جویی کنند.

کم بودن میزان پاشش جوش

در این روش از جوشکاری، قوس الکتریکی پایداری بیشتری دارد و میزان پاشش جوش بسیار کم است؛ در نتیجه، سطح فلز بر اثر جوشکاری چندان کثیف نمی‌شود و به تمیزکاری چندانی نیاز نیست.

انتشار کم گازهای آلوده:

یکی دیگر از مزایای جوشکاری با سیم جوش این است که میزان انتشار گازهای آلوده در این روش بسیار کم است و جوشکاران با مشکلات بسیار کمتری مواجه می‌شوند.

جوشکاری اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک

جوشکاران در این روش می‌توانند جوشکاری را به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام دهند. البته جوشکار باید به حرفه‌ای خود مسلط باشد تا بتواند جوشکاری را به صورت اتوماتیک انجام دهد.

مزایا و معایب جوشکاری با سیم جوش

معایب جوشکاری با سیم جوش

جوشکاری با سیم جوش در کنار تمام مزایایی خود، دارای معایب هم است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

گران بودن تجهیزات:

یکی از مهم‌ترین معایب جوشکاری با سیم جوش این است که تجهیزات گران قیمتی دارد و افراد برای تهیه ادوات مورد نیاز، باید هزینه زیادی کنند. البته قیمت سیم جوش که متریال اصلی در این روش است، نسبت به قیمت الکترود تفاوت چندانی ندارند و تقریبا در یک بازه قیمتی قرار دارند.

محدودیت از نظر استفاده

برای جوشکاری مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها بسیار سخت است، جوشکاری با سیم جوش به کار نمی‌آید. در نتیجه، افراد به سراغ الکترود می‌روند و با استفاده از این متریال اقدام به جوش دادن قطعات فلزی به یکدیگر می‌کنند.

استفاده از گاز محافظ

برای جوشکاری با سیم جوش به گاز محافظ نیاز است تا گازهای اکسیژن و نیتروژن با یکدیگر تماس نداشته باشند و از حوضچه مذاب محافظت شود. این در حالی است که در جوشکاری با الکترود نیازی به استفاده از گاز محافظ نیست.

جمع‌بندی: سیم جوش را از کجا بخریم؟

برای خرید انواع سیم جوش می‌توانید از طریق شرکت تسفا (تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان) اقدام کنید. تسفا به صورت لحظه‌ای قیمت انواع مختلف این متریال جوشکاری را بروزرسانی می‌کند تا مشتریان از نرخ جدید و تغییرات اعمال شده روی قیمت متریال مورد نیاز جوشکاری مطلع شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و راهنمایی‌های لازم، کافیست با شماره‌ی 54663000-021 تماس بگیرد تا کارشناسان واحد بازرگانی شما را راهنمایی کنند.

تسفا علاوه بر بروزرسانی لحظه‌ای قیمت‌ها و فروش انواع متریال جوشکاری، این امکان را فراهم کرده تا مشتریان با استفاده از LC یا ضمانت‌نامه بانکی و ملکی نیز خرید خود را انجام دهند. همچنین در تسفا فاکتور رسمی ارائه می‌‌شود و امکان سفارش بار از هر نقطه جغرافیایی نیز وجود دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما