شناسهٔ خبر: 66384429 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستگاه رادیوتراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد

یاسوج- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اولین دستگاه رادیوتراپی با اعتباری افزون بر هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال وارد استان شد.

صاحب‌خبر -

سعید جاودان سیرت روز یکشنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار کرد: دستگاه رادیوتراپی با اعتباری افزون بر هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال یکی از بروزترین، با کیفیت‌ترین و مجهزترین دستگاه‌های موجود در کشور است که اعتبار آن از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری تأمین شده است.

وی به نیاز مبرم مردم و ارائه خدمات مهم دستگاه رادیوتراپی به استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و افزود: این دستگاه می‌تواند تعداد افراد مبتلا به سرطان‌هایی که با عمل جراحی بهبود پیدا نمی‌کنند، درمان کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی از مزیت‌های دیگر مرکز رادیوتراپی آن است که با توجه به تعداد زیاد جلسات رادیوتراپی بیماران، هزینه‌های گزافی در پی مراجعه به استان‌های همجوار، بیمار متحمل می‌شد که با عنایت دولت و مقام عالی وزارت و نیز با پیگیری‌های صورت گرفته، این دستگاه برای ارائه خدمات به مردم استان وارد شده است.

جاودان سیرت تاکید کرد: کلنگ ساختمان این مرکزشهریورماه ۱۴۰۲ با حضور وزیر بهداشت در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به زمین‌زده شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سازه رادیوتراپی یک سازه منحصربه فرد است که باید ۱۰ متر در زیر زمین ساخته شود و قطر دیوارهای سازه باید سه متر باشد بنابراین پروسه‌ای زمان بر است و امیدواریم کمتر از یک‌سال به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که مرکز رادیوتراپی ندارد.

نبود مرکز رادیوتراپی(پرتودرمانی) در کهگیلویه و بویراحمد موجب شده بیماران سرطانی علاوه بر تحمل درد، برای ادامه معالجات خود در سال چندین بار رنج سفر به استان های همجوار را تحمل کنند.

طبق مطالعات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، سرطان یکی از اصلی ترین علل مرگ و میر و ناتوانی در جهان است که با روند رو به رشدی مردم کشورهای در حال توسعه و پیشرفته را در معرض خطر قرار داده است.

مطالعات نشان می دهد بیماری سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران بوده، تخمین زده می شود سالیانه بیش از ۷۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور اتفاق افتد.

بر اساس آخرین آمار بیش از ۶ هزار بیمار سرطانی در این استان وجود دارد و آنان سالانه هزینه های زیادی برای درمان بیماری خود متحمل می شوند.

بیماران سرطانی در کهگیلویه و بویراحمد همچنین از نبود مرکز پرتودرمانی رنج می برند و سال هاست چشم انتظار یک مرکز پرتودرمانی هستند.

نظر شما