شناسهٔ خبر: 66383964 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور:

تولید ۴ رقم جدید پنبه با استفاده از فناوری هسته‌ای در کشور

مریم شریفی

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور از تولید ۴ رقم جدید پنبه خبر داد و گفت: دوره کوتاه‌تر رشد، مقاومت بیشتر در برابر بیماری، تحمل بالاتر در برابر تنش‌های محیطی از جمله ویژگی‌های این ارقام جدید است.

صاحب‌خبر -

قربان قربانی روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب‌بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه اظهار کرد: پنبه نقش مهمی در اشتغالزایی دارد به طوری که به ازای چهار هکتار پنبه یک شغل مستقیم و بیش از پنج شغل غیر مستقیم در صنایع  جانبی و تبدیلی ایجاد خواهد شد.

وی  با بیان اینکه بیش از ۴۵ درصد پنبه دنیا در کشورهای هند، چین و پاکستان تولید می‌شود، گفت: ۵۸ درصد پنبه دنیا در آسیا تولید شده و  کشورهای هند، چین، ترکیه و پاکستان بزرگترین مصرف‌کننده پنبه در دنیا هستند که با صادرات پوشاک و محصولات جانبی توانسته‌اند درآمد خوبی را کسب کنند.  

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور بیان کرد: در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ بیش از ۲۵۰ هزار هکتار پنبه در کشور کشت می‌شد و استان گلستان با کشت ۱۸۰ هزار هکتار، ۷۰ درصد تولید پنبه کشور را به خود اختصاص داده و رتبه اول کشور را دارا بود اما امروزه سطح کشت این محصول در استان کاهش یافته است.

قربانی با تأکید بر اینکه باید از خام فروشی پنبه خودداری کرده و به سمت افزایش صنایع جانبی و تبدیلی در پنبه حرکت کنیم، اضافه کرد: اگر بتوانیم کشت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار پنبه در مزارع استان گلستان را حفظ کنیم در تولید پنبه به خودکفایی خواهیم رسید.

وی ادامه داد: ما باید طبق توصیه وزیر کشاورزی برای خودکفایی در چهار محصول مهم گندم، برنج، شکر، چغندر قند و پنبه در کشور تلاش کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: امسال میانگین بارندگی در استان گلستان نسبت به سال گذشت ۱۰۲ درصد افزایش داشته و شرایط برای توسعه کشت پنبه فراهم است.

این مقام مسئول مدیریت کشت را مهمترین عامل در افزایش بهره‌وری پنبه دانست و افزود: باید با تسطیح مزارع مصرف آب را در مزارع کاهش داده و از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

وی از تولید ۴ رقم جدید پنبه خبر داد و گفت: دوره کوتاه‌تر رشد، مقاومت بیشتر در برابر بیماری، تحمل بالاتر در برابر تنش‌های محیطی از جمله ویژگی‌های این ارقام جدید است.

قربانی میانگین تولید الیاف پنبه در هر هکتار از مزارع کشاورزی دنیا را ۷۵۰ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: متوسط تولید پنبه در مزارع گلستان ۸۸۰ کیلو گرم است و از نظر متوسط تولید الیاف در واحد سطح از متوسط جهانی جلوتر هستیم.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور ادامه داد: سال گذشته به دلیل خشکسال تنها ۱۴ هزار هکتار پنبه در استان گلستان کشت شد که از نظر میزان کاهش سطح کشت پنبه در کشور رتبه دوم را کسب کرد.

انتهای پیام

نظر شما