شناسهٔ خبر: 66381475 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

جشنواره آواها و نواهای رضوی، ریشه در باورهای مردم دارد/ خلاقیت و نوآوری، عامل خروج موسیقی از رکود

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و به نقل از ستاد خبری هفتمین جشنواره آواها و نواهای رضوی، «هاشم شجاعی» نوازنده و مدرس دوتار که نزدیک به 2 دهه است در این عرصه فعالیت می کند، ترویج موسیقی مقامی را از اهداف حضورش در این رویداد عنوان و تصریح کرد: به واسطه این که بسیاری از اشعار و مقام های موسیقی خراسان شمالی در وصف ائمه است، حضور در این رویداد کمک شایانی به توسعه و ترویج موسیقی مقامی و مردمی این خطه دارد و به نوعی جایگاه این موسیقی در چنین جشنواره ای است.

سرپرست گروه «دایان» با بیان این که برگزاری جشنوارها سبب می شود تا هنرمندان بیش از گذشته در صحنه باشند و برگزاری رویدادهایی از این دست مایه دلگرمی هنرمندان و سبب روشن ماندن چراغ موسیقی خواهد شد، گفت: با توجه به این که خراسان شمالی خاستگاه موسیقی مقامی است، این انتظار می رود در کنار رویدادهایی از این دست، موسیقی منطقه پررنگ تر از جریان های موسیقی باشد.

وی از این که جایگاه موسیقی مقامی، جشنواره ای نیست و روایت خوانی در این رویدادها جایگاهی ندارد و کار شکل نمایشی به خود گرفته است، تصریح کرد: در واقع هنرمند در بازه زمانی بسیار کوتاه به عرضه این هنر اصیل در جشنواره ها می پردازد، در حالی که فلسفه موسیقی مقامی ساری و جاری بودن در زندگی مردم است؛ مسئله ای که امروزه کم تر شاهد آن هستیم.

این هنرمند فعال موسیقی استان دلیل فراموشی و کم رنگ شدن داستان و روایت های موسیقی مقامی را فراهم نبودن زمینه برای ارائه موسیقی عنوان کرد و افزود: در حالی که در گذشته این گونه نبود و امروزه تنها جشنواره ها بستری برای ارائه موسیقی شده است که با توجه به ثبت جهانی این موسیقی، ایجاد پایگاه دائمی برای موسیقی مقامی ضروری به نظر می رسد.

«شجاعی» خاطرنشان کرد: با این وجود جشنواره ها چراغ روشن و کورسوی امیدی است برای زنده ماندن این هنر اصیلی که ریشه در باورهای مردم دارد و جشنواره آواها و نواهای رضوی از این دست جشنوارهاست. وی با اشاره به این که اگر به پویایی ذات هنر عقیده داشته باشیم، موسیقی مقامی هم از این قاعده مستثنی نیست، تصریح کرد: خلاقیت و نوآوری در این دوره از جشنواره، سبب می شود تا موسیقی از رکود خارج شود.

این هنرمند شرکت کننده در جشنواره آواها و نواهای رضوی، ادامه داد: البته باید در کنار حفظ اصالت ها خلاقیت و نوآوری در آثار وجود داشته باشد تا بتوان پویایی این هنر را حفظ و افراد بیشتری را در این حوزه جذب کرد.

گفتنی است، هفتمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی به دبیری «هوشنگ جاوید» با هنرنمایی 7 گروه و 4 تک نواز، بیست و هفتم ماه جاری در استان برگزار می شود.

نظر شما