شناسهٔ خبر: 66344654 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«عید پسح یهودی؛ سربازان ذخیره و آوارگان به لیست نیازمندان اسرائیل می‌پیوندند»/گزارشی از الجزیره

صاحب‌خبر -

شفقنا-تقاضا برای دریافت کمک و نیاز اسرائیلی‌ها به سبدهای غذایی در طول عید پسح یهودیان که تا هفته آینده ادامه دارد، افزایش بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، بر اساس آمار انجمن‌های خیریه یهودی مرتبط با ارائه کمک و حمایت از گروه‌هایی که در وضعیت اجتماعی و اقتصادی شکننده‌ای زندگی می‌کنند، هزاران خانواده جدید اسرائیلی به فهرست افراد نیازمند پیوسته‌اند.

هر ساله، ده‌ها هزار خانواده اسرائیلی بدون دریافت کمک‌های مالی از سوی سازمان‌های غیرانتفاعی که مواد غذایی، آذوقه و پوشاک را تأمین می‌کنند، نمی‌توانند عید پسح یهودیان را بر اساس اعتقادات خود به درستی جشن بگیرند.

اما به نظر می‌رسید که وضعیت امسال با توجه به ادامه جنگ، وخامت اوضاع اقتصادی، و سطح بالای هزینه‌های زندگی در اسرائیل همچنین پیوستن خانواده‌های آواره و سربازان ذخیره ارتش اسرائیل به فهرست افراد نیازمند، بدتر شده است.

انجمن‌های خیریه اسرائیلی افزایش 700 درصدی تقاضا برای کمک برای دریافت سبدهای غذایی را به موارد زیر نسبت می‌دهند:

* وخامت اوضاع اقتصادی و نرخ بالای بیکاری در طول جنگ.

*عدم تمایل اسرائیلی‌ها به ارائه کمک مالی.

*افت عملکرد نظام رفاه اجتماعی و کوتاهی وزارتخانه‌های دولتی در تامین نیازهای افراد محتاج.

این انجمن‌های خیریه با اشاره به درصد بالایی از خانواده‌های نیازمند کمک و ناتوان از تهیه نیازهای خود در عید پسح در میان اقشار مختلف جامعه اسرائیل، اظهار داشتند: خانواده‌هایی وجود دارند پیش از این در وضعیت اقتصادی و اجتماعی خوبی به سر می‌بردن اما جنگ اوضاع معیشتی آنها را به هم ریخته و وخیم کرده است.

افزایش درخواست کمک

«مائير ترجمان»،خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: بسیاری از این خانواده‌های یهودی در صف‌های طولانی در مکان‌های مختلف اسرائیل برای دریافت کمک و غذا ایستاده‌اند تا بتوانند عید پسح را جشن بگیرند.

این در حالی است که انجمن‌های فعال توزیع سبدهای غذایی و کمک‌ها بر ناتوانی خود در پاسخگویی به همه این درخواست‌ها تاکید کرده است.

در شهر اللد، صدها یهودی برای دریافت بسته‌ها (پول) و سبدهای غذایی که حاوی خوراکی برای عید پسح است، صف بسته‌اند. مائیر ترجمان کسانی را که در این صف‌ها ایستاده بودند، اینگونه توصیف کرد: «چشم‌های غمگین و حالت چرهه بیانگر احساس شرم و خجالتی آنهاست.»

این خبرنگار توضیح داد: انجمن خیریه «یاد بیاد» (دست به دست) تنها 6000 سبد غذایی بین خانواده‌های نیازمند شهر اللد توزیع کرده است همچنین برای هر خانواده مبلغ 300 دلار در نظر گرفته تا بتواند تمام مایحتاج عید را تامین کند.

خاخام یعقوب گلوبرمن، رئیس این انجمن بیش از 20 سال است که شاهد این صف‌های طولانی خانواده‌های نیازمند بوده که برای دریافت سبدهای غذایی می‌آیند، اما وی در گفت‌وگو با روزنامه «یدیعوت آحارونوت» درباره شرایط امسال گفت: «خانواده های جدید برای دریافت سبد غذایی آمده‌اند. خانواده‌های زیادی خواهند بود که تنها غذای عید پسح‌شان همین غذا خواهد بود.»

ترجمان درباره صف طولانی در مقابل انجمن خیریه «مئير بانيم »در شهر «أور عكيفا » در نزدیکی ساحل قیساریه گفت: «دشوار است صف افرادی که از مناطق هم مرز با لبنان آواره شدند را برای دریافت کمک‌ها مشاهده نکرد، آنها از منازل و منبع رزقشان دور شده‌اند، ما باید به آنها کمک کنیم.»

در همین رابطه، «ایلی کوهین»، مدیرکل سازمان «بيتحون-ليف» گفت: «وضعیت امنیتی، جنگ و هزینه‌های بالای زندگی همگی بر درخواست‌های کمک‌رسانی و افزایش تعداد نیازمندان از اقشار مختلف اجتماعی تأثیر گذاشته است به طوری که درخواست دریافت سبدها محدود به قشر مشخصی نیست.»

کوهن در مورد مسئولیت دولت گفت: «دولت اسرائیل دغدغه حمایت و کمک به نیازمندان را ندارد، دولت در سایه جنگ -بودجه حمایت از سازمان‌ها و انجمن‌های امدادی را لغو و بودجه کوپن غذای نیازمندان را از یک میلیارد شِکل (270میلیون دلار) به  300 میلیون شکل (81 میلیون دلار) کاهش داده است.

متن این گزارش در الجزیره

نظر شما