شناسهٔ خبر: 66307018 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

فنر قیمت کاکائو در رفت!

اقتصادنیوز : افزایش قیمت جهانی کاکائو، مذاق تولید کنندگان و علاقمندان شکلات‌ را تلخ می‌کند؟ بررسی «اقتصادنیوز» از رشد بیش از ۶ برابری قیمت جهانی کاکوئو حکایت دارد؛ موضوعی که می تواند صنعت شکلات سازی دنیا را تحت تاثیر قرار دهد. در این گزارش به بررسی چشم انداز صنعت شکلات سازی ایران با فرض افزایش قیمت جهانی کاکائو پرداخته ایم.

صاحب‌خبر -
به گزارش اقتصاد نیوز، در اوایل ماه مارس، بازارهای جهانی شاهد رشد بیش از دو برابری قیمت کاکائو در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه شدند و جهش بی‌سابقه قیمت‌ها بسیاری از سفته بازان را با تردیدهایی روبرو کرد. اکنون بازرگانان نگران هستند که تولیدکنندگان وارد یک عقب نشینی طولانی مدت شده باشند.
 

جهان برای دهه‌ها از شکلات ارزان لذت می‌برد؛ درختان پیرتر شدند و آفات محصول در کشورهای غرب آفریقا ، شایع شد. وضعیت  آب و هوایی نامناسب در کشورهای ساحل عاج و غنا که تقریباً نیمی از سهم بازار جهانی کاکائو را دارند نیز کاهش تولید این محصول را تسریع کرد.  همه این عوامل دست به دست هم داد تا  قیمت کاکائو، رشد بی سابقه ای را تجربه کند و کام تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان تلخ شود.

آنطور که اکونومیست تایم از وضعیت بازار گزارش داده است، معاملات آتی این هفته به رکورد ۱۱۱۲۶ دلار در هر تن رسید؛ سطحی که قبلاً برای اکثر معامله گران غیرقابل تصور بود و تقریباً دو برابر نقطه اوج قبلی است که آن هم در دهه ۱۹۷۰ ثبت شده بود. به نظر می رسد این پایان ماجرای نوسان در بازار این کالا نیست. آنچنان که سیتی گروپ پیش بینی کرده، قیمت‌ها در چند ماه آینده به ۱۲۵۰۰ دلار می رسند و بعید نیست که قیمت کاکائو، مرز ۲۰ هزار دلار را نیز در سال جاری بشکند.
 
با این حال وضعیت رشد قیمت کاکائو، بی تردید صنایع وابسته به این کالا در جای جای دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد و در این اوضاع، بررسی وضعیتی که صنایع شیرینی و شکلات ایران نیز متاثر از آن خواهد شد، حائز اهمیت است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با عنوان «رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان/ شکلات از طلا سبقت گرفت!» بخوانید.

نظر شما