شناسهٔ خبر: 66302754 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی یزد: شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

یزد- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: کشتار غیرمجاز دام تهدیدی جدی علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم است و شهروندان تخلفات را گزارش کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، " علی فاتحی‌ نیا " روز سه‌شنبه در نشستی با خبرنگاران مهریز افزود: عموم شهروندان در همه مناطق با تلفن ۱۵۱۲ هرگونه شکایت در خصوص کشتار غیرمجاز دام و سایر موارد مرتبط با دامپزشکی را منعکس که پیگیری و اقدام می‌شود.

وی در ادامه به تشرح وظایف دامپزشکی و صیانت از جمعیت دامی، اقدامات کنترل پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دام و طیور و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی اشاره کرد که با همکاری خوب مردم و همراهی مسئولان اقدامات موثری انجام شده است.

این مسئول در حوزه بهداشت عمومی گفت: هم‌اکنون پنج کشتارگاه صنعتی طیور و ۹ کشتارگاه دام که هفت کشتارگاه به صورت سنتی و ۲ کشتارگاه به صورت صنعتی است در استان وجود دارد و ناظران بهداشتی و شرعی با حضور فعال خود، بازرسی‌های قبل از کشتار و حین و بعد از آن را انجام می‌دهند.

فاتحی نیا گفت: در سال گذشته بیش از ۳۱۷ هزار راس دام سبک و بیش از ۱۵ هزار دام سنگین در کشتارگاه‌های استان ذبح که پس از پیش سردگذاری لاشه که باعث اسیدی شدن لاشه و از بین رفتن بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌ها از جمله ویروس تب کریمه کنگو می‌شود به همراه مهر و برچسب به مراکز عرضه تحویل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی یزد: شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

وی از افزایش ۳۱ درصدی جوجه‌ریزی در فروردین‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و گفت: پارسال بیش از ۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شد که امیدواریم در جهت تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم در سال جاری با همراهی دولت و تولید کنندگان این میزان را به رقم بالاتری برسانیم.

مدیرکل دامپزشکی یزد گفت: در حوزه نظارت‌های بهداشتی در سال گذشته بیش از ۲۹ هزار نوبت بازرسی از واحد عرضه کننده فرآورده‌های خام دامی صورت گرفت که ۱۲۶۰ مورد از این بازدیدها تخلف غیر بهداشتی و ۱۰۷ تن محموله ضبط شده، ۲۷۹ مورد نمونه‌برداری و بیش از ۹۵ هزار کیلوگرم معدوم سازی فرآورده‌های غیر بهداشتی در استان انجام شد.

فاتحی نیا گفت: با توجه به ظرفیت‌های قابل توجهی که یزد در حوزه صادرات و در انبارهای نگهداری، سیلوهای نگهداری و سردخانه‌ها دارد توانسته به عنوان مقصد ترخیص کالا در فرآیند ترخیص کالا عمل کند که در این خصوص در سال گذشته بیش از ۴۴۵ تن گوشت گوسفند تازه و منجمد و ۳۷۷ تن گوشت گاو منجمد و ۲۴۳۰ تن گوشت مرغ منجمد تحت نظارت دامپزشکی ترخیص شد.

وی بیان کرد: در این مدت در حوزه صادرات نیز ۱۴۲۳ تن پا و پنجه مرغ، ۴۰۱۷ تن تخم مرغ ، ۵۲ تن پودر گوشت ،۱۷۰ تن محصولات لبنی، کبک زنده و پشم گوسفند از اقلام اصلی صادر شده از استان به کشورهای دیگر است.

مرکز شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

نظر شما