شناسهٔ خبر: 66292248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همزمان با هفته سلامت؛

غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی

غربالگری ۳ سرطان شایع در هفته سلامت انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:  همزمان با ایام هفته سلامت تا ۷ اردیبهشت  غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه‌های سنی هدف در پایگاه‌های سلامت و مراکز و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

دکتر بابک اقبالی افزود: در این طرح غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، پستان بالای ۳۰ سال و و دهانه رحم ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود.
وی گفت: در هفته سلامت برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قند، وزن، فشارخون و آزمایش قند خون و چربی اجرا می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: آموزش شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم به افرادی که تحت قرار ندارند نیز از برنامه‌های هفته سلامت و مهمترین موضوع آن در خصوص افزایش نیافتن وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند.

دکتر اقبالی افزود: به همه افراد ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه شده است.
وی بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید کرد و افزود: در همین  زمینه با گرفتن چند قطره خون از کف پا نوزاد  افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی  و در صورت تشخیص به موقع از عقب ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود.

 رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین  افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، از میان افراد بالای  ۳۰ سال مراجعه کننده ۳۰ درصد به فشار خون (از هر ۳ نفر یک نفر) و  ۱۳ درصد به دیابت (از هر ۷ نفر یک نفر) مبتلا هستند و اگر این افراد به موقع تشخیص داده شوند و  تحت درمان به‌موقع قرار گیرند از عواراض جانبی بعدی به‌دور هستند.

دکتر اقبالی افزود: در میان مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر بیشترین آمار مبتلا‌ها مربوط به فشار خون، دیابت و سرطان و مهمترین عامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تغذیه و فعالیت بدنی مناسب بوده است.

نظر شما