شناسهٔ خبر: 66277353 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پکن: کشورها نباید در دریای جنوبی چین قدرت‌نمایی کنند

تهران- ایرنا- چین در جریان میزبانی از مقام‌های نیروهای دریایی کشورهای مختلف از جمله غربی‌ها، هشدار داد که دریای جنوبی چین نباید به محل قدرت‌نمایی کشورها تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد نظامی پکن امروز دوشنبه در نشست مقام‌های ارشد نیروهای دریایی کشورهای مختلف در شهر بندری چینگدائو گفت: چین به حل و فصل اختلافات دریایی با دیگر کشورها از طریق گفت‌وگو متعهد است، اما اجازه نخواهد داد از خودش «سوء استفاده» شود.

ژانگ یوشیا معاون کمیسیون نظامی مرکزی و دومین مقام نظامی عالی رتبه چین تاکید کرد که دریای جنوبی چین نباید محلی باشد که کشورها بتوانند با قایق جنگی قدرت‌نمایی کنند.

ژانگ در مراسم افتتاحیه «گردهمایی نیروی دریایی غرب اقیانوس آرام» بیان کرد: واقعیت نشان داده است کسانی که تحریکات عمدی انجام می‌دهند، تنش‌ها را دامن می‌زنند، یا از یک طرف علیه طرف دیگر برای دستاوردهای خودخواهانه حمایت می‌کنند، در نهایت تنها به خودشان آسیب می‌زنند.

این اظهارات اشاره آشکار به تنش‌های فزاینده در دریای جنوبی چین است؛ جایی که فیلیپین، متحد واشنگتن، فعالیت‌های نظامی خود را در این آبراه راهبردی ادامه می‌دهند.

ژانگ همچنین به نمایندگان در این نشست گفت که انجام تحدید نفوذ دریایی و محاصره جزایر تنها جهان را در گردابی از تفرقه و آشفتگی فرو خواهد برد.

نیروی دریایی چین میزبان این رویداد ۴ روزه با حضور هیات‌های نیروی دریایی ۳۰ کشور از جمله فرانسه، انگلیس، استرالیا، هند، کره‌جنوبی و همچنین روسیه است. یک منبع آگاه به رویترز گفته است که استفان کولر فرمانده ناوگان اقیانوس آرام به نیابت از ایالات متحده در «گردهمایی نیروی دریایی اقیانوس آرام غربی» شرکت خواهد کرد.

این رویداد در حالی سازماندهی شده است که مانورهای نظامی سالانه آمریکا و فیلیپین از امروز دوشنبه آغاز شده و برای اولین بار در خارج از آب‌های سرزمینی فیلیپین برگزار می‌شود.

ایالات متحده، ژاپن و فیلیپین در نشست سه جانبه اخیر توافقنامه همکاری امضا کردند که در آن سران سه کشور مدعی «رفتار خطرناک و تهاجمی» چین در این آبراه شده و نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.

نظر شما