شناسهٔ خبر: 66271169 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چین: به حل مناقشات دریایی با کشورهای همسایه از طریق گفت‌وگو متعهدیم

ایراندخت آذر شکیب

یکی از مقام های ارشد نظامی چین امروز (دوشنبه) در نشستی با مقام‌های ارشد نیروی دریایی خارجی در بندر «چینگ‌دائو» گفت، پکن همچنان به حل مناقشات دریایی با سایر کشورها از طریق گفت‌وگو متعهد است اما اجازه نمی‌دهد تا مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «ژانگ یوشیا» معاون رئیس کمیسیون مرکزی ارتش چین و دومین مقام عالی رتبه این کشور گفت: دریا نباید به بستری بدل شود که کشورها در آن بتوانند برای یکدیگر قدرت نمایی کنند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام مسئول چینی در جریان مراسم آغاز به کار «سمپوزیوم نیروی دریایی غرب اقیانوس آرام» ادامه داد: واقعیت نشان داده است کسانیکه تحریکات عمدی انجام می‌دهند، تنش‌ها را دامن می‌زنند یا از یک طرف در برابر طرف دیگر برای منافع خودخواهانه حمایت می‌کنند، در نهایت فقط به خودشان آسیب می‌زنند.

این گفته‌ها به افزایش تنش‌ها در دریای چین جنوبی اشاره داشت جاییکه توافق واشنگتن با مانیل به بن بستی با پکن بر سر این آبراه بین المللی و استراتژیک بدل شده است.

ژانگ همچنین به شرکت کنندگان در این مراسم گفت، اقدامات مربوط به ایجاد محدودیت دریایی و محاصره جزایر تنها جهان را در گردابی از تفرقه و آشفتگی فرو خواهد برد.

این رویداد با مانورهای نظامی مشترک بزرگ سالانه ایالات متحده و فیلیپین تلاقی زمانی دارد که از امروز آغاز می‌شود و برای اولین بار در خارج از آب‌های سرزمینی فیلیپین برگزار می‌شود.

این سمپوزیوم فرصتی بی سابقه برای کشورهای دارای منافع منطقه‌ای متضاد برای تبادل نظر است. «استفن کوهلر»، فرمانده ناوگان اقیانوس آرام از ایالات متحده به همراه هیات‌های دیگر از استرالیا، فرانسه، هند، روسیه و انگلیس در  این نشست حضور دارند. اما فیلیپین با اینکه عضوی از کشورهای این نشست است، در آن حضور نداشت.

انتهای پیام

نظر شما