شناسهٔ خبر: 66255083 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

در نشست خبری عنوان شد:

غربالگری بیماری SMA در کشور/ جزئیات برنامه وزارت بهداشت

مدیرکل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، از اقدامات انجام شده جهت عملیاتی شدن غربالگری بیماری SMA در کشور طی سال جاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا بیرجند و به نقل از خبرگزاری مهر، کوروش اعتماد، روز شنبه در نشست خبری هفته سلامت، با اشاره به بیماری SMA به عنوان یک بیماری وابسته به ژنتیک، گفت: کار مطالعاتی در راستای غربالگری بیماری SMA در کشور انجام شده و سه سناریو در این زمینه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر این اساس غربالگری بیماری SMA در سه گروه شامل جمعیت عمومی کشور، افرادی که ازدواج فامیلی دارند و همچنین افراد دارای فرزند SMA انجام خواهد شد.

اعتماد به اقدامات مورد لزوم پس از شناسایی موارد نیز تاکید کرد و گفت: شیوه‌نامه غربالگری SMA در حال تدوین است و این برنامه در سال جاری عملیاتی می‌شود.

در ادامه، کاظم وطن‌خواه رئیس آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت گفت: در زمینه آزمایشگاهی و تشخیص آزمایشگاهی SMA نیز اقدام خوبی صورت گرفته است و یکی از کیت‌های تولید داخل در کارگروه مربوطه مصوب شده و به اداره کل تجهیزات سازمان غذا و دارو اعلام شده است، بنابراین تشخیص این بیماری با کیت تولید داخل خواهد بود.

آغاز واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس

همچنین، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از عملیاتی شدن واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور تا ۱۰ روز آینده خبر داد و افزود: در حال حاضر این واکسن‌ها تأمین شده و تا ۱۰ روز آینده عملیات تزریق برای کودکان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی و همچنین واکسن پنوموکوک در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود.

عرشی درباره اهمیت این دو واکسن گفت: واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: پس از ۱۰ سال از تصویب ورود این واکسن‌ها به برنامه واکسیناسیون ملی، خوشبختانه از اواخر سال گذشته با تأمین واکسن، اجرای آزمایشی واکسیناسیون پنوموکوک در بندر خمیر استان هرمزگان آغاز شد و امیدواریم طی ماه‌ها و سال‌های آتی تولید داخلی دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس را شاهد باشیم.

توسعه مراکز سراج

در ادامه این نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته سلامت برگزار شد، حامد مصلحی مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت مراکز سراج و ارائه خدمات سلامت روان در این مراکز توضیحاتی داد و گفت: در حال حاضر ۸۳ مرکز سراج در کشور فعال است که در نظر داریم به ۱۰۰ مرکز افزایش یابد.

وی افزود: در این مراکز خدمات گران قیمت سلامت روانی و اجتماعی به صورت کاملاً رایگان ارائه می‌شود. در حال حاضر بیش از ۳ هزار روانشناس در شبکه بهداشت کشور فعالند و به ازای هر ۲۰ هزار نفر یک روانشناس حضور دارد.

مصلحی درباره چگونگی مراجعه به مراکز سراج و دریافت خدمات سلامت روان، گفت: به این منظور، مراجعه اول افراد به شبکه بهداشت و مراکز جامع شهری و روستایی است و مراجعینی که تشخیص داده شوند به خدمت بیشتری نیاز دارند، به مراکز سراج ارجاع داده می‌شوند. همچنین ارجاع بیمارستانی به مراکز سراج هم داریم.

وی همچنین درباره غربالگری سلامت روان و ۸ شاخص که در این زمینه لحاظ می‌شود، افزود: در غربالگری سلامت روان دو مبحث اختلال اضطراب و اختلالات خلقی (افسردگی) مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

مصلحی درباره آخرین پیمایش سلامت روان، گفت: در سال ۱۴۰۲ آخرین پیمایش سلامت روان جامعه انجام شده که نتایج آن در حال نهایی شدن است و پس از آماده شدن نتایج اطلاع رسانی لازم صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما