شناسهٔ خبر: 66226056 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ملایر؛ مهیای برگزاری جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»

فرنوش رئیسی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر با اشاره به برگزاری جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری شب‌های موسیقی تاک در ملایر گفت: این جشنواره از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت با حضور گروه‌های موسیقی استان‌های لرستان، کرمانشاه، مرکزی و همدان برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

فرشاد کشاورزیان در گفت‌وگو با ایسنا، به پنج بخش این جشنواره اشاره و اظهار کرد: این بخش‌ها شامل اجراهای صحنه‌ای موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوعات جذاب و مختلف در حوزه‌های شعر، موسیقی و سازسازی، برگزاری دومین نمایشگاه ساز، تور گشت شهر و بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری ملایر برای تمام اساتید و هنرمندان شرکت‌کننده در این جشنواره و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و سوغات ملایر است.

کشاورزیان ضمن اشاره به ظرفیت بزرگ این شهرستان در زمینه سازسازی گفت: وجود ۲۵۰ کارگاه ساز و فعالیت ۱۰۰۰ هنرمند در این زمینه نشان‌دهنده این ظرفیت بزرگ است؛ مهرماه سال گذشته نیز نخستین نمایشگاه سازسازی با ارائه نوع ادوات و سازهای موسیقی شامل تار، سه‌تار، کمانچه، ویولون، سنتور، نی، قیچک، بالابان، گیتار، تنبور، سُرنا و دف برگزار شد.

وی با تأکید بر اهمیت عضویت هنرمندان این عرصه در صندوق حمایت از هنرمندان و بیمه شدن آنها مطرح کرد: تمرکززدایی به عنوان یکی از شاخه‌های عدالت‌محوری در دولت سیزدهم به معنای برگزاری برنامه‌های منطقه‌ای و استانی در شهرستان‌ها است.

کشاورزیان از حضور اساتید برجسته مطرح کشوری و رشد و اشاعه فرهنگ ناب موسیقی در شهرستان ملایر در طول این جشنواره خبر داد و افزود: جشنواره به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با کمک و همکاری انجمن موسیقی شهرستان برگزار می‌شود.

وی شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران، کمک به تولید و شناسایی آثار فاخر موسیقیایی شهرستان و منطقه، تزریق شادی و نشاط و حمایت و معرفی هنرمندان بومی را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

کشاورزیان با اشاره به حضور هنرمندانی از چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه در این جشنواره بیان کرد: جشنواره شب‌های موسیقی تاک در سطح منطقه‌ای برگزار خواهد شد و  افرادی از تهران به عنوان هنرمند یا استاد نیز در این جشنواره حضور دارند.

وی افزود: این جشنواره در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر واقع در شهرک ولیعصر(عج) و میدان قائم(عج) که شامل سالن‌های نمایشگاهی آمفی تئاتر و فضای کافی برای این جشنواره است، برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر با بیان اینکه آیین افتتاحیه جشنواره ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ ششم اردیبهشت برگزار می‌شود، گفت: در روزهای بعد هر روزه از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ کارگاه‌های آموزشی با موضوعات اصول سازسازی و ‌چوب‌شناسی، کارگاه تلفیق صحیح شعر با موسیقی و مناسب‌خوانی، تأثیر شعر در موسیقی و بررسی ترانه از فراز تا فرود، آسیب‌شناسی موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر، برندسازی، طراحی سایت و فروش اینترنتی، هارمونی و چند صدایی و بررسی ظرفیت موسیقی ایرانی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: هر روزه از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ کارگاه‌های آموزشی با موضوعات فیزیک صوت و رگلاژ ساز، آشنایی با موسیقی کودک، ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی، موسیقی‌درمانی و بهداشت نوازندگی و بررسی سبک‌ها و مکتب‌های مختلف آواز برگزار خواهد شد.

کشاورزیان با تأکید بر اینکه طی این یک هفته ۱۲ کارگاه آموزشی برنامه‌ریزی شده است، افزود: هر شب نیز به مدت یک هفته اجرای صحنه‌ای در دو سانس ۱۸ تا ۱۹:۳۰ و ۲۰ تا ۲۱:۳۰ در مجموع ۱۴ اجرا برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری تور گشت شهر در ایام جشنواره از ساعت ۱۴ تا ۱۶ و بازدید از اماکن گردشگری و تاریخی برای هنرمندان شرکت‌کننده خبر داد و خاطرنشان کرد: کمیته پنج‌گانه‌ای با هدف برگزاری جشنواره‌ای با کیفیت مناسب تشکیل و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

کشاورزیان، رشد، اعتلا و اشاعه فرهنگ موسیقی فاخر که الهام گرفته از فرهنگ و هنر ناب ایرانی مبتنی بر اصالت‌های ملی، قومی و منطقه‌ای براساس نیازهای فرهنگی کشور است را از جمله اهداف و رویکردهای برگزاری جشنواره خواند.

وی همچنین به صیانت، احیاء و ترویج موسیقی اصیل ایرانی و گسترش ابعاد مختلف موسیقی در متن زندگی مردم از ترانه‌ها و لالایی‌های مادران تا عزاردای‌ها و جشن‌ها، شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و تقویت جریان عمومی موسیقی اشاره کرد.

کشاورزیان تصریح کرد: ایجاد فرصتی برای بروز استعداد تمام هنرمندان موسیقی و شناسایی نخبگان این عرصه، کمک به تولید و شناسایی آثار فاخر موسیقیایی جامعه و تقویت هوش شنیداری در ارتقاء سلیقه شنیداری مردم در جامعه و حمایت و معرفی هنرمندان بومی و سازگران و سازندگان ساز شهرستان از دیگر رویکردهای برگزاری این جشنواره است.

وی تعامل و معاشرت بیشتر سازندگان و نوازندگان و آشنایی نسل جدید به ویژه کودکان و نوجوانان با انواع سازها و ظرفیت و ویژگی‌های آنان را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره خواند و گفت: حفظ و ترویج فرهنگ غنی موسیقیایی، برندسازی و طراحی سایت و فروش اینترنتی ساز و بسترسازی برای معرفی ملایر بعنوان پایلوت ساز سازی ایران و پیگیری های لازم برای اخذ مجوزهای قانونی برای تخصیص عنوان «ملایر، شهر ملی سازسازی» از دیگر اهداف است.

وی به درک پیوند عمیق شعر و موسیقی ایرانی و آشنایی هنردوستان و مخاطبان با زوایای مختلف و مغفول شعر و موسیقی اشاره کرد و یادآور شد: رویکردهای دیگر برگزاری این جشنواره شامل توجه به جنبه پر اهمیت آموزش و پرورش و برگزاری کارگاه های آموزشی متنوع با موضوعات شعر و موسیقی و سازسازی و توجه ویژه به ورود و جذب گردشگر و معرفی صنایع دستی و سوغات ملایر و استفاده از ظرفیت توریسم هنری است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر همچنین به ایجاد شادی و نشاط عمومی در جامعه و فضاسازی و فرهنگ‌سازی در راستای ارتقاء سطح مشارکت مردمی در رویدادهای فاخر فرهنگی و هنری و بهبود حس زیبایی‌طلبی در جامعه و کاهش جرم، بزه و ناهنجاری‌های اجتماعی اشاره کرد.

انتهای پیام 

نظر شما