شناسهٔ خبر: 66218900 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کم اطلاعی ناشران و ممیزان مهمترین دلایل عدم معافیت مالیاتی است

عضو کارگروه مالیات اتحادیه ناشران گفت: کم اطلاعی ناشران و ممیزان در زمینه قانون‌های موجود مهمترین دلایل معافیت نبودن مالیاتی در حوزه نشر است.

صاحب‌خبر -

کم اطلاعی ناشران و ممیزان مهمترین دلایل عدم معافیت مالیاتی است

آقای کاوه علینقی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: ناشران طبق قانون از مالیات معاف هستند، اما دلایل مختلفی وجود دارد که تنها برخی از آن‌ها می‌توانند از این امتیاز استفاده کنند.

وی افزود: قانون معافیت مالیاتی یا ضریب مالیاتی به درستی و به طور کامل اجرا نشده و بیشتر ناشران و کتابفروشان که می‌توانند از این قانون یا ضریب استفاده کنند از آن مستثنی شده اند.

عضو کارگروه مالیات اتحادیه ناشران گفت: " انجام ندادن تکالیف قانونی " یا " عدم ارائه اظهارنامه " از جمله دلایلی است که ممیزان برای اخذ مالیات ازبرخی ناشران عنوان می‌کنند.

آقای علینقی افزود: علت دیگری که ناشران مجبور می‌شوند مالیات بپردازند اشتباهاتی است که هنگام ارائه اظهارنامه به دلایل سهوی و از سر بی اطلاعی مرتکب می‌شوند.

وی افزود: مواردی هم در اظهارنامه مالیاتی باید تکمیل شود که متاسفانه سازمان مالیاتی اطلاع رسانی کافی نکرده است و این موضوع باعث شده حداقل نیمی از ناشران براثر اشتباه امکان استفاده از ظرفیت صفر مالیاتی را از دست بدهند.

وی گفت: اگر ممیز یا سر ممیز که بر کار‌ها نظارت دارد اشتباه کند تاوانش را ناشران پس می‌دهند، زیرا طبق قوانین یا بخشنامه‌هایی که در اداره مالیاتی وجود دارد ممیز و سرممیز نمی‌توانند کاری انجام دهند و این مودی مالیاتی است که باید به دنبال اعتراض و روند دادرسی باشد.

عضو کارگروه مالیات اتحادیه ناشران افزود: با این و جود که قانون علی الراس برای ممیز‌ها وجود ندارد ولی در نهایت این قانون اجرا می‌شود و ممیزان مبالغی را بدون مستندات قانونی در گزارش محاسبات مالیاتی لحاظ می‌کنند.
علینقی گفت: هنگامی که مودی معترض باشد به هیئت حل اختلاف ارجاع داده می‌شود و هیئت حل اختلاف، مرجع همان نظر ممیز است و تخفیف را برای ممیز ارائه و کمتر به این مستندات قانونی اشاره می‌کند.

حدود بیست سال گذشته مطابق با بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط)، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات بر درآمد عملکرد معاف شدند.

نظر شما