شناسهٔ خبر: 66218529 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

درگیرشدن تمام۳۸۰ هزار هکتار گندم گلستان با آفات و بیماریها

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان گفت: تمام سطح ۳۸۰ هزار هکتار مزارع گندم استان با آفات و بیماری درگیر شده است و سطح کنترل بیماری‌های مزارع گندم استان به ۵۵۵ هزار هکتار رسید . مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان گفت: تمام سطح ۳۸۰ هزار هکتار مزارع گندم استان با آفات و بیماری درگیر شده است و سطح کنترل بیماری‌های مزارع گندم استان به ۵۵۵ هزار هکتار رسید .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان ، کیانوش حق نما عصر امروز اظهار کرد: طبق پیش‌بینی خسارات جدی فقط مربوط به کمتر از ۲ درصد از این مزارع می رسد و مابقی کنترل می شود.

حق نما با بیان اینکه امسال تمام مزارع گندم گلستان به غیر از علف‌های هرز درگیر ۱۰ نوع آفت و بیماری شده است، افزود: از جمله این بیماری‌ها و آفات می توان به فوزاریوم خوشه، سپتوریوز برگی، زنگ زرد، زنگ قهوه‌ای، سفیدک‌های سطحی و لکه خرمایی اشاره کرد که در ۱۲ سال اخیر در تاریخ کشاورزی استان بی سابقه بود.

وی گفت: کشاورزان برای پیشگیری از خسارات اقتصادی، ۲ تا چهار مرحله عملیات سم‌پاشی به طور کلی در سطح ۵۵۵ هزار هکتار انجام دادند که بیشترین آن با ۲۸۰ هزار هکتار مربوط به زنگ زرد و ۱۳۰ هزار هکتار فوزاریوم خوشه است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه سم پاشی‌ها به موقع جلو بروز خسارت سنگین را گرفته است، افزود: در نتیجه سم پاشی بیماری‌ها در ۳۵ درصد از مزارع تحت کنترل قرار دارد و هیچ گونه آلودگی در آنها دیده نمی‌شود و در ۴۵ درصد مزارع بیماری در حد خفیف وجود دارد اما تاکنون خسارت اقتصادی وارد نشده است.

حق نما ادامه داد: درگیری بیماری در ۱۸ درصد از مزارع گندم گلستان در حد متوسط است و برای کمتر از ۲ درصد احتمال خسارت پیش‌بینی می‌شود لذا سم‌پاشی‌ها همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به نقش تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی در ظهور زود هنگام علف‌های هرز و بیماری‌ها، افزود: همین عامل باعث مبارزه در بازه زمانی زودتر نسبت به سال زراعی گذشته شده است.

انتهای پیام/

نظر شما