شناسهٔ خبر: 66204546 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

۳۱ هزار تن سیب زمینی در اردبیل خریداری شد

مدیر تعاون روستایی استان اردبیل اعلام کرد: ۳۱ هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل به صورت توافقی از کشاورزان خریداری شده و بر اساس پیش بینی ادامه روند خرید، این میزان به بیش از ۷۰ هزار تن خواهد رسید. مدیر تعاون روستایی استان اردبیل اعلام کرد: ۳۱ هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل به صورت توافقی از کشاورزان خریداری شده و بر اساس پیش بینی ادامه روند خرید، این میزان به بیش از ۷۰ هزار تن خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ ابوالفضل دشتبانی روز چهارشنبه گفت: روند خرید محصول سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل از ۱۲ اسفند سال گذشته آغاز شده و روند خرید با نرخ توافقی هر کیلوگرم سیب زمینی رقم آگریا ۸۰ هزار ریال و سایر ارقام ۶۵ هزار ریال جریان دارد.

وی با اشاره به اختصاص یارانه دولتی برای خرید سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل در راستای حمایت از تولید کنندگان بخش بیان کرد: برای خرید این محصول، ۶ مرکز ثابت و شبانه روزی خرید در شهرستان اردبیل دایر شده است.

مدیر تعاون روستایی استان اردبیل بیان کرد: بر اساس برآوردها، سه هزار کشاورز سیب زمینی کار در این استان، محصول مازاد بر نیاز دارند که روند خرید تولیدات آنها طی ۱.۵ ماه گذشته ادامه یافته و همچنان جریان دارد.

وی به کشاورزان سیب زمینی کار استان اردبیل اطمینان خاطر داد که خرید محصول تولیدی آنها انجام خواهد شد و با توجه به حجم بالای محصول موجود در انبار و لزوم بررسی کیفیت محصول در انبارها توسط کارشناسان و نیز تعداد زیاد عرضه کنندگان، سیب زمینی کاران نسبت به فروش محصول خود صبور باشند.

دشتبانی اضافه کرد: طبق قرارداد، نماینده ۵۰ شرکت تولیدی، صنایع تبدیلی و صادر کننده سیب زمینی با نظارت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی مشغول خریدار محصول مازاد بر نیاز سیب زمینی کاران استان اردبیل هستند.

 در سال زراعی گذشته محصول سیب زمینی در سطح ۱۹ هزار از اراضی کشاورزی استان کشت شده بود که از این اراضی ۷۷۰ هزار تن محصول برداشت شد.

از این میزان محصول، ۲۰۰ هزار تن نیاز داخلی استان بوده و حدود ۲۵۰ هزار تن آن نیز خوراک کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی است و مابقی محصول نیز به صورت مازاد بر نیاز استان باید به استان‌های دیگر و خارج از کشور صادر شود.

نگهداری سیب زمینی مشکل کلیدی تولید این محصول در استان اردبیل به شمار می‌رود طوری که نبود انبارها و سردخانه‌های کافی برای نگهداری این محصول در استان اردبیل بسیار مشهود است و تنها برای نگهداری ۱۰۰ هزار تن محصول سردخانه در این استان وجود دارد.

نیمه اسفندماه سال گذشته در پی فروش نرفتن بالغ بر ۴۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی اردبیل، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید تضمینی محصول با قیمت توافقی کردند ولی سیب زمینی کاران عمده استان اردبیل، این اقدام را دیرهنگام خواندند.

با گذشت نزدیک هشت ماه از برداشت محصول سال گذشته و آغاز روند کاشت این محصول در مزارع استان اردبیل در سال زراعی جدید، هم اکنون ده‌ها هزار تن محصول سیب زمینی مازاد استان اردبیل آماده انتقال به بازار و صادرات است و کشاورزان و خریداران نیز اعلام می‌کنند که حدود نیمی از محصول انبار شده فاسد شده و قابلیت مصرف خود را به هر شکل ممکن از دست داده است.

تولید زیاد محصول در بیشتر استان‌ها، قیمت پایین برخی ارقام این محصول و نیز توقف صادرات از مهم‌ترین علل فروش نرفتن محصول سیب زمینی استان اردبیل بوده که در کنار نبود مشوق‌های صادراتی، الزام صادرکنندگان برای انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل و فروش آن به شبکه بانکی دولت با نرخ مصوب و پایین و نیز سخت بودن امکان انتقال منابع ارزی حاصل از صادرات از جمله علل توقف صادرات و فروش نرفتن محصول سیب زمینی اردبیل بوده است.

طبق آخرین آمار موجود، تنها ۲۳ هزار تن از ۷۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی تولید شده در استان اردبیل به خارج از کشور صادر شده و این رقم بسیار کمتر از ظرفیت صادرات استان است.

استان اردبیل سال گذشته با تولید بالغ بر ۷۷۰ هزار تن محصول سیب زمینی، رتبه دوم تولید این محصول را در سطح کشور به خود اختصاص داد.

متوسط تولید سیب زمینی در هر هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل ۴۰ تن در هکتار اعلام شده ولی رکورد تولید ۷۰ تن در هکتار نیز ثبت شده است.

۹۶ درصد ارقام کشت شده سیب زمینی در مزارع استان اردبیل از نوع آگریا و چهار درصد دیگر نیز از ارقام دیگر شامل جلی، بانبا، اسپریت و فونتانا بوده است.

۱۰۰ درصد مزارع سیب زمینی استان اردبیل به صورت مکانیزه کشت می‌شود و شیوه آبیاری مزارع استان نیز در چند سال اخیر مدرن شده و اغلب به صورت آبیاری با نوار تیپ انجام می‌شود.

همه ساله حدود ۵۷۰ هزار تن از محصول سیب زمینی استان اردبیل به بازارهای مصرف داخلی در سایر استان‌های کشور و نیز به کشورهای همسایه از جمله عراق، جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر می‌شود.

نظر شما