شناسهٔ خبر: 66200770 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با سیتنا اعلام شد: اجرای بیش از 282 کیلومتر حفاری پروژه فیبرنوری در هفت شهر استان البرز

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز از اجرای بیش از 282 کیلومتر حفاری و 127 کیلومتر فیبرگزاری در هفت شهر استان البرز در راستای اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها خبر داد.

صاحب‌خبر -

مهدی یوسف زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری در استان البرز، با اشاره به اهتمام جدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت بهبود زیرساخت های ارتباطی کشور با اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها (FTTH)، از اجرای 286 کیلومتر حفاری در شهرهای چهارباغ، اشتهارد، مشکین دشت، مهستان، ماهدشت، محمدشهر و کمالشهر خبر داد.

یوسف زاده خاطرنشان کرد: در آذرماه 1402 و همزمان با سفر ریاست جمهور به استان البرز و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در شهر چهارباغ افتتاح گردید و تا به امروز عملیات حفاری در سه شهر اشتهارد، مشکین دشت و مهستان به پایان رسیده و آماده بهره برداری می باشد. که در در شهر اشتهارد 24 کیلومتر، در مشکین دشت 44 کیلومتر و در مهستان 89 کیلومتر حفاری و داکت گزاری انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر عملیات حفاری در شهرهای ماهدشت با برآورد 53 کیلومتری و اجرای حفاری 46 کیلومتری (7/86 درصد)، کمالشهر با برآورد 80 کیلومتری و اجرای 23 کیلومتری (7/28 درصد) و محمدشهر با برآورد 36 کیلومتری و اجرای حفاری به طول هشت کیلومتری (2/22 درصد) در حال انجام است.

یوسف زاده گفت: در سه ماهه چهارم سال 1402 جلسات مستمر کمیته راهبری توسعه فیبرنوری منازل و کسب وکارها با حضور دستگاه های عضو و فرمانداری ها و شهرداری های تمامی شهرهای استان البرز برگزار گردید و شرایط اجرای پروژه و ضرورت انعقاد هر چه سریع تر قرارداد فی مابین شهرداری ها و اپراتورها تشریح شد.

با توجه به تأمین هزینه اجرای این پروژه توسط اپراتورها با حمایت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بسیاری از شهرها اجرای پروژه منتظر اعطای مجوز حفاری توسط شهرداری هاست که با مکلف شدن شهرداری ها و وزارت راه به همکاری کامل برای صدور مجوز حفاری و نصب تجهیزات پروژه فیبر نوری در قانون بودجه سال 1403 طی مدت 15 روز از زمان دریافت درخواست اپراتور، امیدواریم با این اقدام راهگشای مجلس شورای اسلامی سرعت اجرای پروژه افزایش و برخی از شهرداری هایی که تاکنون همکاری مورد انتظار را با اپراتورها نداشته اند هر چه سریع تر نسبت به انعقاد قرارداد اقدام نمایند.

وی افزود: در شهر کرج نیز پنج شرکت جهت توسعه فیبرنوری ابلاغ دریافت نموده اند که متأسفانه شهرداری کرج تاکنون نتوانسته با تمامی شرکت های معرفی شده به توافق برسد و مذاکرات جهت انجام پروژه درحال انجام است. در شهر فردیس نیز علی رغم پیگیری متعدد شرکت دارای ابلاغ اجرای پروژه درگیر بروکراسی های اداری مابین شهرداری و شورای شهر است و با وجود دو مرحله قول مساعدت جهت انعقاد قراداد و اعطای مجوز حفاری تاکنون اقدامی صورت نگرفته و پروژه نیز تا زمان اعطای مجوز از سوی شهرداری فردیس متوقف می باشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز با اشاره به عدم همکاری شهرداری نظرآباد در اجرای این پروژه تاکید کرد: در شهر نظرآباد علی رغم فرصت ارائه شده تا 25 بهمن ماه سال گذشته و برگزاری جلسات متعدد کمیته راهبری توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها و همچنین مکاتبات شرکت دارای ابلاغ در این شهر تاکنون شهرداری پاسخی به این مکاتبات نداده و اقدامی مثبت از سوی شهرداری جهت اجرای پروژه صورت نگرفته است و تعلل صورت گرفته از سوی شهرداری و عدم اجرای این پروژه ملی در شهر نظرآباد، دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت و با کیفیت بر بستر فیبرنوری را با تأخیر همراه خواهد کرد.

در پایان خاطر نشان می کنیم دولت سیزدهم با تمام توان پیگیر پیشبرد این پروژه عظیم در کشور است و با توجه به اهمیتی که این پروژه در جهت ایجاد زیرساخت های شهر هوشمند و کاهش شکاف دیجیتالی و همچنین توسعه اقتصاد دیجیتال دارد و حجم بالای تقاضای مردمی در استان البرز جهت دسترسی به اینترنت پرسرعت، امیدواریم با تصویب قانون جدید مجلس شورای اسلامی شاهد اجرای هر چه سریع تر پروژه فیبرنوری منازل و کسب وکارها با همکاری شهرداری ها باشیم.

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

انتهای پیام

نظر شما