شناسهٔ خبر: 66197229 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بارندگی‌های بهاری چهار هزار میلیارد ریال خسارت به باغات استان مرکزی وارد کرد

اراک - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بارندگی‌های بهاری سال جاری تاکنون چهار هزار میلیارد ریال خسارت به باغات استان وارد کرده است.

صاحب‌خبر -

«علی اصغر زارعی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: امسال میزان خسارت باغی ناشی از بارندگی نسبت به سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است، اما میزان دقیق خسارت به ادامه بارنگی‌های بهاری بستگی دارد.

وی ادامه داد: خسارت وارده شده در اغالب شهرهای استان به ویژه ساوه، شازند، کمیجان به مساحت چهار هزار هکتار از مجموع ۷۶ هزار هکتار مساحت باغی استان است.

بیشتر بخوانید:

برداشت ۵۶۰ هزار تن محصول از باغات استان مرکزی پیش‌بینی شد

۲۲ هکتار از گلخانه‌های استان مرکزی اصلاح و بازسازی شد

۱۱ هزار تن کود ازته بین باغداران استان مرکزی توزیع شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: میزان محصولی که از بارندگی خسارت دیده چهار هزار و ۵۰۰ تن است که شامل محصولاتی از جمله زردآلو، آلو، هلو و بادام می‌شود.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
این استان رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

نظر شما