شناسهٔ خبر: 66445858 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح طبقه‌بندی مشاغل در ۸۸ واحد تولیدی گلستان اجرا شد

گرگان- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: ۸۸ واحد تولیدی مشمول قانون کار در استان گلستان، طرح طبقه‌بندی مشاغل را اجرا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حسینعلی خواجه‌مظفری روز چهارشنبه در نشست استاندار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی استان گلستان اظهار کرد: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در راستای برقراری عدالت در دستمزد در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر نیرو الزامی است.

وی تعداد کارگاه‌های فعال مشمول قانون کار در استان را ۴۳ هزار کارگاه اعلام کرد و افزود: آمار بیمه‌شدگان اجباری استان ۱۸۸ هزار و ۵۹۶ نفر است، همچنین۱۳ شهرک و ۱۰ ناحیه صنعتی در استان گلستان وجود دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه گلستان در سال ۱۴۰۲ در شاخص میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های کارگری و کارفرمایی به رتبه سوم کشور دست پیدا کرد، افزود: در گذشته مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های کارگری بین ۳۴ روز الی ۸۵ روز بود اما در حال حاضر به ۱۶ روز رسیده است.

طرح طبقه‌بندی مشاغل در ۸۸ واحد تولیدی گلستان اجرا شد

خواجه‌مظفری با بیان اینکه گلستان به ۳۲ بازرس کار نیاز دارد، تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۱۶ بازرس کار در استان فعالیت می‌کنند و با وجود کمبود در تعداد بازرسان، باز هم گلستان در کشور حائز رتبه برتر شده است.

وی همچنین از کاهش ۳۱ درصدی آمار حوادث ناشی از کار در گلستان خبر داد و گفت: هفت هزار و ۵۸۴ بازرسی کار در گلستان انجام شد که از این تعداد، ۲ هزار و ۸۸۴ مورد بازرسی از کارگاه‌های پرخطر بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان دیدار با کارگران آسیب‌دیده را یکی از برنامه‌های هفته کار و کارگر برشمرد و افزود: قرارگاه آموزش ایمنی در کارگاه‌های کوچک زیر ۱۰ نفر همزمان با سراسر کشور در گلستان هم ایجاد شد.

خواجه‌مظفری با اشاره به پیگیری بیمه کارگران ساختمانی در مدت زمان کوتاه، بیان کرد: بیمه کارگران ساختمانی به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد که کارگران با ثبت درخواست در سامانه مورد نظر در مدت یک ماه تعیین تکلیف می‌شوند.

وی به اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز در کارگاه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: کارفرمایان و پیمانکاران برای صیانت از نیروی کار ایرانی از به‌کارگیری اتباع بیگانه پرهیز کنند.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان؛ کارفرمایان گلستانی در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۲ میلیارد ریال جریمه شدند که پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال آن از سوی کارفرمایان پرداخت شد.

خواجه‌مظفری به اقدامات انجام‌شده برای تامین مسکن کارگران اشاره کرد و توضیح داد: قرارگاه ملی مسکن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل گرفته و به زودی شعبه‌های استانی آن هم ایجاد می‌شود و به‌دنبال آن، شرکت‌های تعاونی ما در این حوزه فعال خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه ما در گلستان هیچ تنش کارگری نداشته ایم، یادآور شد: بر اساس اعلام نهاد ریاست جمهوری گلستان در حوزه اشتغال در کشور رتبه سوم را کسب کردند.

خواجه‌مظفری در پایان افزایش ۲.۱ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی در استان گلستان را نشانه عملکرد مثبت دولت سیزدهم برشمرد و افزود: این آمارها نشان از عملکرد خوب تیم اقتصادی دولت، مردم و بخش خصوصی دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان نیز در این نشست به نامگذاری امسال به نام جهش تولید با مشارکت مردم اشاره و اظهار کرد: در راستای شعار سال برای افزایش اشتغال و رونق تولید از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

طرح طبقه‌بندی مشاغل در ۸۸ واحد تولیدی گلستان اجرا شد

امیر یوسفی، خواستار تامین نقدینگی کافی از سوی بانک‌ها برای تامین مواد اولیه، تکمیل زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و همچنین رفع ناترازی برق در تابستان و ناترازی گاز در زمستان شد و تاکید کرد: سیاست‌های انقباضی بانک‌ها عامل بازدارنده تولید است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل پیشرفت استان گلستان در صادرات و اشتغالزایی، همراهی دولت و بخش خصوصی است، استاندار گلستان دلسوزانه بسیاری از موارد را پیگیری کردند و همین حمایت موجب شده تا تولیدکنندگان مغلوب مشکلات نشوند.

مدیرکل تامین اجتماعی گلستان نیز در این نشست اظهار کرد: رویکرد سازمان تامین اجتماعی در راستای ارائه خدمت به کارگران و حمایت از جامعه کار و تولید است و این مهم در سال جاری با توجه به نامگذاری از سوی مقام معظم رهبری به نام "جهش تولید با مشارکت مردم" بیش از پیش در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

قربان زنگانه ادامه داد: سال گذشته در راستای حمایت از تولید، ۱۲ مصوبه داشتیم که همه مصوبات اجرایی شده و هیچ کارگاهی در حوزه تامین اجتماعی برای حرکت در مسیر تولید و اشتغال مانعی ندارند.

وی از افزایش آمار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و متذکر شد: در حالی که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آمار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی ۱۸ هزار نفر بود تنها در سال گذشته، ۱۳ هزار بیمه‌شده اصلی برای اولین بار به عضویت این سازمان در آمدند که این آمار نشانه وضعیت خوب اشتغال در استان است.

مدیرکل تامین اجتماعی گلستان گفت: براساس سهمیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنج هزار نفر در استان گلستان مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند که با تلاش‌های انجام شده بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

نظر شما