شناسهٔ خبر: 66191899 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک عضو هیئت علمی مرکز منابع طبیعی استان:

تکمیل حلقه ارتباط مردم با حاکمیت برای مشارکت اقتصادی لازم است

اکبر مهدی‌زاده

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: تکمیل حلقه ارتباط مردم با حاکمیت برای مشارکت اقتصادی و دستیابی به جهش تولید و تحقق شعار سال لازم است.

صاحب‌خبر -

اکرم حمیدیان در گفت‌وگو با ایسنا دو مؤلفه اعتمادسازی و بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌ها و تشکل‌های مردمی را در ایجاد مشارکت در حوزه‌های مختلف مهم خواند و اظهار کرد: ‌اعتماد جامعه به حاکمیت امکان تعامل در حوزه‌های مختلف و مشارکت اجتماعی را افزایش می‌دهد که همین موضوع می‌تواند در اقتصاد و تولید کارگشا باشد.

وی با بیان اینکه حلقه‌های ارتباط مردم و حاکمیت باید تقویت شود، افزود: اعتمادسازی به عنوان یکی از ارکان تکمیل حلقه ارتباط بین سطوح پایین و بالای جامعه را باید مطرح کرد و ایجاد اطمینان در بخش‌های مختلف و به طور محسوس با آحاد افراد کشور صورت گیرد.

این جامعه‌شناس و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان ادامه داد: فعال‌سازی تشکل‌های مردم نهاد و اتحادیه‌های صنفی یکی از دیگر مؤلفه‌های تکمیل حلقه ارتباطی بین مردم و حاکمیت در سه قوه است که افراد از طریق این نهادهای مدنی دغدغه‌ها و مطالبات خود را به گوش مسئولان می‌رسانند.

وی اضافه کرد: فعال‌سازی تشکل‌های اجتماعی و توجه به آنان در اعتمادسازی نیز مؤثر واقع می‌شود و امکان ایجاد اطمینان خاطر را فراهم می‌سازد.

حمیدیان، توجه به سرمایه اجتماعی را مقوله قدرتمند برای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و اعتمادسازی بیان کرد و گفت: مردم و فعالان اقتصادی، اجتماعی و علمی و آموزشی هرکدام سرمایه‌ای هستند که باید حاکمیت به آن بها بدهد و با رعایت قوانین و توجه به تمام دغدغه‌های آنان به دور از فرمان‌های دستوری و بر پایه مشورت و مشارکت رسیدگی کند و از ظرفیت مردمی هم برای حل مشکلات استفاده کند.

به اعتقاد وی، بی‌توجهی به سرمایه اجتماعی، اعتمادسازی و مشارکت بخشی به مردم منجر به آسیب به کشور و حکومت می‌شود از این جهت فعال‌سازی نقش مردم و ایجاد زمینه مشارکت برای آنان و برای کشور لازم است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به شعار سال و تمرکز بر مشارکت اقتصادی، خاطرنشان کرد: این موضوع جای امیدواری دارد که نقش مردم دیده شده و زمینه‌سازی برای حضور بخش خصوصی فراهم شود.

وی یادآور شد: تأکید بر مشارکت اقتصادی و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در این حوزه همین‌قدر اهمیت دارد که زنگ خطر نگرانی‌های اقتصادی و مشکلات کشور در این حوزه را  ترسیم می‌کند.

این استاد دانشگاه معتقد است توسعه و حل مشکلات مستلزم همکاری بین مردم و بخش‌های مختلف حاکمیت اعم از دولت، مجلس و قوه قضاییه با همدیگر است و تجربه کشورهای موفق از همین اصل حمایت دارد.

جلوگیری از تقویت دوقطبی شدن کشور

وی با اشاره به آسیبی که طی دهه اخیر کشور را تهدید می‌کند، اظهار کرد: ایجاد شرایط دو قطبی بین مردم کشور به زیرساخت‌ها به ویژه سرمایه اجتماعی آسیب می‌زند و دشمن هم از این فرصت برای اهداف خود استفاده می‌کند، از این‌رو باید حاکمیت مانع از بروز این‌چنین وضعی بشود.

به گفته حمیدیان، افراد جامعه نباید بین همدیگر فاصله بیندازند و عده نیروی خودی باشند و عده‌ای خارج شوند، همین موضوع مانع از تحقق اهداف نظام خواهد شد.

وی ادامه داد: بعضی از تصمیمات  و گفته‌های غیر کارشناسی مسئولان باعث تقویت فضای دو قطبی کشور می‌شود از این جهت باید مراقب این دسته از تصمیمات و گفته‌ها باشند که مبادا در مقابل خودنمایی بیش از حد عده‌ای، اکثریت مردم در طرف مقابل با نشان ضعف عقب‌نشینی کنند و شرایط دوقطبی جامعه تشدید شود.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه کاهش سرمایه اجتماعی و یا بروز شرایط دو قطبی به مرور زمان شکل گرفته، تصریح کرد: اصلاح آن نیز نیازمند گذر زمان بوده و باید برای آن کار کرد تا اینکه معضلات دو چندان نشود.

وی، سیاست‌گذاری متناقض و بی‌توجهی به اصول اولیه نظام و مردم را از عوامل مؤثر در ایجاد تفرقه و کاهش سرمایه اجتماعی اعلام کرد و گفت: چنین وضعی باعث می‌شود که اولاً بی‌اعتمادی به وجود آید و دوما مردم که خود را در تغییر شرایط ناکارآمد و ناتوان می‌بینند بعضاً به خود آسیب می‌زنند. به‌طور نمونه افزایش آمار طلاق جلوه‌ای از آن بوده و یا در برابر حاکمیت می‌ایستند و با سیاست‌های کشور مخالف می‌کنند.

حمیدیان، دستیابی به مشارکت مردمی برای تولید را مستلزم ایجاد اعتمادسازی دانست و گفت: باید اعتمادسازی در بخش‌های مختلف صورت بگیرد.

وی همچنین توجه به ظرفیت مردمی را در تصمیم‌سازی مهم خواند و یادآور شد: بی‌توجهی به توصیه‌های کارشناسی پاشنه آشیل اقتصاد و اعتماد عمومی محسوب می‌شود. آسیب تصمیم‌گیری‌های غیرتخصصی و کارشناسی نشده بسی بیش از نتایج مطلوب مدنظر خواهد بود.

جهش تولید نیازمند توجه به همه حوزه‌های اقتصادی 

این استاد دانشگاه همچنین به مقوله جهش تولید در همه بخش‌ها اشاره کرد و گفت: برای هر حوزه باید چشم‌انداز تعریف شود که بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری، دانش بنیان و تولید هر کدام تا چه حدی باید پیش بروند.

وی ادامه داد: جهش در تولید اقتصادی نیازمند تولید علم نیز است تا بر اساس نیاز جامعه و تکنولوژی‌های روز رونق تولید و صنایع رقم بخورد.

حمیدیان با اشاره به اقتصاد کشاورزی گفت: جهش تولید در کشاورزی و دامپروری لزوماً باید در راستای امنیت غذایی و حفظ محیط زیست باشد. دستیابی به شعار سال با حفظ این دو مؤلفه سودمند خواهد بود و بر زندگی مردم تأثیر منفی نمی‌گذارد.

به گفته وی، اگر به بهانه تولید، کیفیت و یا حفظ محیط زیست را فراموش کنیم آنگاه به دو حوزه دیگر آسیب زده‌ایم و همین موضوع چالش‌های بعدی را ایجاد می‌کند.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه در بخش کشاورزی با چالش‌های آب و خاک، الگوهای کشت، تهدیدهای زیست‌محیطی و نگرانی‌های امنیت و سلامت غذایی روبرو هستیم، تصریح کرد: جهش تولید نباید چالش‌هایی را در دیگر حوزه‌ها ایجاد کند.

حمیدیان، فعال‌سازی نقش مردم و اتحادیه‌های صنفی در حفظ سلامت و رفع نگرانی‌ها مؤثر دانست و افزود: مردم وقتی در کنار حاکمیت کار می‌کنند مراقب سلامت جامعه خود هستند و همسو با توسعه، سرمایه‌ها را نیز حفظ می‌کنند.

به اعتقاد این عضو هیات علمی در تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، حکمرانی آب امکان استفاده صحیح از منابع را فراهم کرده و به دور از تقسیمات کشوری و جزیره‌ای به کشور کمک می‌کند.

وی یادآور شد: برای جهش تولید با مشارکت مردم نباید نگرانی‌ها و اختلاف‌ها در جامعه گسترش یابد و افراد بر اساس تقسیم‌بندی‌های سیاسی جغرافیایی، گویش و قومیت با همدیگر اختلاف پیدا کنند که این تضاد آسیب‌ساز است.

انتهای پیام

نظر شما