شناسهٔ خبر: 66180205 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

در راستای تحقق شعار سال صورت می‌گیرد؛

شرکت هزار عضو هیئت علمی در فرصت‌های مطالعاتی جامعه و صنعت

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، با تشریح برنامه‌های این دفتر برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳، از شرکت حدود هزار نفر از اعضای هیات علمی در فرصت‌های مطالعاتی «جامعه و صنعت» خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمدسعید سیف امروز (سه‌شنبه) در سی‌ونهمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که به صورت برخط برگزار شد، بر شرکت در فرصت‌های مطالعاتی جامعه و صنعت به عنوان یکی از ابزارهای نفوذ دانش تولید شده در دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: فرصت مطالعاتی جامعه و صنعت بسیار مهم است و اعضای هیئت علمی برای تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی باید این فرصت را بگذرانند.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط همه‌گیری کرونا در کشور این موضوع تا پایان سال ۱۴۰۲ از آئین‌نامه‌های درون‌دانشگاهی حذف شد. حال در سال ۱۴۰۳ ما بر آئین‌نامه قبلی و ضرورت مشارکت اعضای هیئت علمی در فرصت مطالعاتی جامعه و صنعت تاکید داریم.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم یادآور شد: بر اساس آمار، بیش از هزار نفر در این فرصت مطالعاتی مشارکت کرده‌اند ولی باید بیشتر شود و فرصت‌های جدید هم در پایگاه اطلاع رسانی این دفتر معرفی شده است.

سیف در ادامه با یادآوری وجود حدود ۱۱ هزار قرارداد ثبت شده با صنایع توسط اعضای هیئت علمی به ارزش حدود ۶ هزار میلیارد تومان، از مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها خواست اطلاعات قراردادهای ارتباط با صنعت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های خود را به موقع وارد سامانه‌های ارتباطی با این دفتر کرده و غیر از تعداد و مبالغ قرارداد اطلاعات جدیدی در مورد کارفرما و کیفیت و موضوع قرارداد هم به آن اضافه کنند ولی تاکید کرد که این اطلاعات مانند اطلاعات قراردادهای پژوهشی در اختیار عموم قرار نخواهد گرفت و بیشتر با هدف ارائه به مدیران ارشد درخواست می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت و کیفیت زمان‌بندی قراردادهای ارتباط با صنعت افزود: ابلاغ جدیدی توسط معاون پژوهشی وزارت علوم به دانشگاه‌ها در سال جاری ارسال و از آنها خواسته شد که تدابیر لازم را پیش‌بینی کنند تا مبلغ لازم پس از پرداخت تعهدات مالی توسط کارفرما به سرعت در اختیار مجری طرح قرارداد قرار گیرد. البته برخی دانشگاه‌های بزرگ مانند دانشگاه تهران یا صنعتی شریف ابتکاراتی در این حوزه داشته‌ و روال خوبی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند الگوی مناسبی برای دانشگاه‌های دیگر باشد.

دانشگاه‌ها می‌توانند با استناد به نامه جدید سازمان امور مالیاتی ، مالیات پنج درصدی را برای قراردادهای امور پژوهشی سال ۱۴۰۲ هم اعمال کنند

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در ادامه همچنین اظهار داشت: موضوع مالیات‌های پلکانی برای قراردادهای پژوهشی که در سال ۱۴۰۲ بسیار مطرح بود با تلاش‌ها در وزارت علوم و بقیه بخش‌ها حل شد و بر اساس نامه جدیدی که از سازمان امور مالیاتی به مالیات مقطوع پنج درصد برگشت، برای سال ۱۴۰۳ این حکم لحاظ می‌شود و دانشگاه‌ها هم می‌توانند با استناد به همین نامه، مالیات پنج درصدی را برای قراردادهای امور پژوهشی سال ۱۴۰۲ هم اعمال کنند.

سیف اطلاع‌رسانی و ترویج فعالیت‌های انجام شده در دفتر اداره کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم را ضروری دانست و اظهار داشت: گزارش‌های مختلفی در مورد فعالیت‌های دانشگاه‌ها در این دفتر گردآوری و مستند می‌شود و با وجود اطلاع رسانی در پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم و دانشگاه‌ها، به خوبی در دانشگاه‌ها و میان اعضای هیئت علمی مطرح نمی‌شود و شاید بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد از اعضای هیئت علمی از این دستاوردها و گزارش‌ها مطلع نیستند. مدیران ارتباط با صنعت برای چرخش بهتر این اطلاعات کمک کنند.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در سال جاری اشاره کرد و افزود: وزارت علوم از سال قبل و نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی کیش در بهمن گذشته تصمیم گرفت یک پاویون داشته باشد و فعالیت‌های دانشگاه‌ها در این پاویون به نمایش گذاشته شود. همچنین قصد داریم و در حال هماهنگی با وزارت نفت هستیم تا در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت برگزار می‌شود یک پاویون داشته باشیم، دانشگاه‌های مختلف می‌توانند یا خود یک غرفه مستقل داشته باشند یا در صورت تمایل در پاویون وزارت علوم حاضر شوند و از این فرصت برای عرضه دستاوردها و آشنایی بیشتر با این عرصه استفاده کنند.

تدوین برنامه‌ها برای تحقق شعار سال

استاد دانشگاه صنعتی شریف به شعار سال ۱۴۰۳ یعنی جهش تولید با مشارکت مردم اشاره کرد و گفت: برنامه‌های مختلفی برای تحقق شعار امسال در این دفتر تدوین شده است که با رایزنی با همکاران در دانشگاه‌های مختلف این برنامه‌ها را بازبینی و نهایی کرده و ارائه خواهیم داد.

سیف این برنامه‌ها را برشمرد و ادامه داد: عارضه‌یابی صنایع در استان‌های کشور با مشارکت شهرک‌های صنعتی و استفاده موثر از فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی برای تدوین راهکارها و روش‌های بهبود، توسعه ماموریت‌های استانی در دانشگاه‌ها برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات هر استان با مشارکت وزارت کشور، شناسایی معرفی و تقدیر از پایان نامه‌ها و رساله‌های تقاضامحور موثر در بهبود کمی و کیفی تولیدات صنعتی و کشاورزی، برنامه‌ریزی و اجرای رویدادهای مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت در علوم نو ظهور برای بهره گیری از آنها در ارتقای تولیدات صنعتی حداقل پنج حوزه، برگزاری نشست‌های استانی مشترک بین دانشگاه‌ها، استانداری‌ها و صنایع هر استان در راستای بهره گیری حداکثری از ظرفیت ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای بهبود تولید، مشارکت در حمایت از طرح‌ها پایان نامه‌ها و دوره‌های پسادکتری تقاضا محورد مورد تایید صنایع و دستگاه‌های اجرایی، نهایی سازی و تصویب قوانین حمایتی و تسهیلات لازم برای توسعه همکاری دانشگاه‌‍‌ها پژوهشگاه‌ها با صنایع در هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی از جمله این برنامه‌ها است.

وی با تاکید بر برگزاری نشست‌های مدیران دانشگاهی با مقامات استانی اظهار داشت: باید ۳۰ نشست در ۳۰ استان با مقامات استانی در محورهای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و ماده ۱۳ این قانون به طور خاص و استفاده از معالیت‌های مالیاتی این قانون به میزبانی دانشگاه معین استان برگزار شود. همچنین بر اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان هر دانشگاهی باید کارگروه ارتباط با صنعت و معدن داشته باشد، دانشگاه‌هایی که این کارگروه‌ها را ندارند باید تشکیل دهند و اگر فعال نیست باید فعال شود.

استاد دانشگاه صنعتی شریف همچنین از اجرایی شدن دوره‌های پسادکتری کاربردی خبر داد و گفت: با کمک دبیرخانه شورای عالی عتف اولین پرداخت‌های این دوره‌ها اواخر سال گذشته انجام شد.

سیف به ایجاد مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: هفت هزار و ۳۰۴ نفر در این مراکز مشاوره شدند و ۲۲ هزار و ۸۵۲ ساعت نیز مشاوره انجام شده است. همچنین ۴۸ نمایشگاه کار برگزار شده که سه هزار و ۵۸۶ فرصت شغلی در این نمایشگاه‌ها ارائه شده است. با اینکه بودجه مشخصی برای این مراکز نداشتیم از مراکز قبلی سه میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان و از مراکز جدید ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در سال گذشته حمایت مالی کردیم.

سیف با اشاره به موضوع مشوق‌های خدمتی مهارت‌آموزی برای دانشجویان یادآور شد: شیوه‌نامه‌ اجرایی مشوق‌های خدمتی مهارت‌آموزی برای دانشجویان به این معنا که در صورت گذراندن دوره‌های مهارتی از مشوق‌های خدمتی بهره‌مند شوند تصویب شده و کلیات آن ابلاغ شده است و اگر دانشجوها مهارتی کسب کنند یا یاد بگیرند، از این مشوق‌ها بهره‌مند می‌شوند. اکنون در حال تدوین شیوه‌نامه اجرایی هستیم که به زودی نهایی شده و به دانشگاه‌ها ابلاغ خواه شد.

مدیرکل ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در پایان به تدوین شاخص‌های جدید رتبه‌بندی دانشگاه‌ها توسط موسسه استنادی و پایش جهان اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع ارتباط با صنعت در بسیاری از بندهای این شاخص‌ها لحاظ شده است و توسعه مراکز هدایت شغلی، ارتباط با صنعت و فناوری و جامعه توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه، طرح‌های پژوهشی مستقل و غیره از جمله این موارد است که دانشگاه‌ها برای بهبود رتبه‌های خود باید به آن توجه کنند.

 

نظر شما