شناسهٔ خبر: 66050814 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری همایش اسرار و معارف حج زائران در اردبیل

همایش اسرار و معارف حج زائران با حضور زائران و عوامل و روحانیون کاروان‌های حج و مدیرکل حج و زیارت استان در مسجد ججین اردبیل برگزار شد.

صاحب‌خبر -

برگزاری همایش اسرار و معارف حج زائران در اردبیلبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، مدیرکل حج و زیارت استان در این مراسم از زائران خواست تا در کلیه عملیات حج با مدیر کاروان هماهنگ و یک دست باشند و با راهنمایی عوامل کاروان که در خدمت زایران هستند، اعمال و مناسک حج زایران به خوبی و سلامتی انجام شود.
ابراهیم احدی افزود: زائران در روز‌های آتی وجوه قربانی را که بانک توسعه تعاون کشور‌های اسلامی تعیین کرده است، پرداخت خواهند کرد.
در ادامه همایش رئیس حوزه علمیه استان اردبیل در خصوص اسرار و معارف حج گفت: کلیه اعمال حج بر اساس اسرار و شعائر اسلامی پایه ریزی شده است.
حجت الاسلام نوروزی سفر انتخاب شده حج را تمرین برای کوچ انسان به سوی خدا دانست و افزود: اسرار این سفر این است که باید از تعلقات دل بکنی و تسلیم امر الهی باشی.
وی گفت: در سرزمین عرفات زائر که به درگاه خدا دعا می‌کند، دعای او قبول می‌شود.
رئیس حوزه علمیه استان اردبیل افزود: عرفات مشعر و منا دقیقا همان عالم آخرت هست که انسان به سمت برزخ و قیامت و سرزمین آرزو‌ها و بهشت حرکت می‌کند و در صحرای منا انسان با رمی جمره شیطان با نفس درونی و بیرونی مبارزه می‌کند.
حجت الاسلام نوروزی گفت: زایر با تراشیدن موی سر که بعنوان نماد کثرت می‌باشد تعلقات را دور می‌ریزد و با ذبح قربانی نفس خود را تزکیه می‌کند و به حلقه طواف و وحدت یگانگی خدا می‌رسد و اینجاست که حاجی اسرار توجه به کعبه را درک می‌کند.
در ادامه همایش مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان ضمن بیان مسایل استطاعت زائر و تکلیف برای انجام حج آثار وضعی و برکات آن را یادآوری کرد.
حجت الاسلام بیدار با توضیح مکان‌های مقدس و اماکن زیارتی برای زایران افزود: زائران قبل از سفر با یادگیری مکان‌های زیارتی می‌توانند با آمادگی کامل شناخت بهتری از اماکن و مکان‌های مقدس داشته باشند.

نظر شما