شناسهٔ خبر: 66024771 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

در یک نشست تخصصی اعلام شد؛ خسارت ۵۰ هزار میلیارد تومانی دخانیات در ایران

در نشست گروه سلامت و همکاری‌های بین‌الملل فرهنگستان علوم پزشکی تاکید شد که با کنترل دخانیات می‌توان یک سوم سرطان‌ها را در کشور کاهش داد.

صاحب‌خبر -

در این نشست محمدحسین نیکنام، رئیس گروه سلامت و همکاری‌های بین‌الملل گفت: طبق آخرین برآورد وزارت بهداشت، دخانیات سالانه موجب مرگ بیش از ۵۰ هزار نفر در کشور می‌شود و مصرف دخانیات به‌عنوان مهم‌ترین عامل خطر در بحث بیماری‌های غیرواگیر است که طی ۵ سال گذشته هم در میان مردان و هم زنان به شدت در حال افزایش است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: سالانه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از استعمال دخانیات به کشور وارد می‌شود.

در این نشست، محمدرضا مسجدی، عضو فرهنگستان علوم پزشکی و دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، با اشاره به این مهم که فرهنگستان علوم پزشکی با جدیت موضوع اثرات دخانیات بر سلامت‌عمومی را پیگیری می‌کند، گفت: با کنترل دخانیات می‌توان یک سوم سرطان‌ها را در کشور کاهش داد و بر اهمیت این موضوع بر سلامت عمومی مردم تاکید شد.

وی افزود: با توجه به اینکه دخانیات یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری‌ها به خصوص فشارخون، سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت را در کشور تشکیل می‌دهد، موضوع دخانیات می‌تواند به عنوان یک زمینه پیشگیری مهم از بیماری‌ها در کشور مورد توجه قرار گیرد.

مسجدی ادامه داد: سالانه در کشور بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار نفر، مبتلا به سرطان می‌شوند که ۸۰ هزار نفر از این افراد بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها فوت می‌کنند و با کنترل دخانیات می‌توان یک سوم سرطان‌ها را در کشور کاهش داد.

عضو وابسته فرهنگستان‌علوم پزشکی گفت: پیام ما برای صدا و سیما و وزارت ارشاد و افرادی که در فضاهای مجازی فعال هستند این است که از نمایش دادن فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آن ها استعمال دخانیات به تصویر کشیده می‌شود به طور جدی جلوگیری شود، چرا که جوانان و نوجوانان بسیار تاثیرپذیر هستند و با این عمل یک گام به جلو برای سلامتی مردم کشور برداشته خواهد شد.

همچنین در این نشست، شریف ترکمن نژاد، مشاور علمی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه ۸ میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات و عوامل آن در جهان فوت می‌کنند که از این تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در اثر دود دست دوم (passive smokers) دچار عوارض و مرگ و میر می‌شوند که بخش قابل توجهی از این تعداد کودکان هستند.

وی افزود: استعمال دود دست دوم در کودکان، احتمال بروز آسم را تا چندین برابر در آن ها افزایش می‌دهد و منظور از دود دست دوم یعنی دودی که افراد خودشان مصرف کننده نیستند و تنها در معرض دخانیات قرار می‌گیرند.

ترکمن نژاد به دود دست سوم نیز اشاره کرد و گفت: منظور از این دود، دودی است که بر روی سطوح خانه، مبلمان منازل و لباس‌ها می‌نشیند و می‌تواند به افراد آسیب برساند.

مشاور علمی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران اذعان داشت: همه متخصصان در سطوح مختلف به شدت توصیه به پرهیز از مصرف دخانیات در مقابل کودکان و نوجوانان می‌کنند چرا نه تنها به جسم صدمه می‌زند بلکه بازنمایی یک رفتار اجتماعی برای گروهی یادگیرنده است.

امیر خاوری، دندانپزشک و عضو گروه دندانپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی نیز ضمن تاکید بر اینکه مکیدن و جویدن توتون باعث بیماری‌های دهان می‎‌شود و بسیار آسیب رسان است، گفت: استعمال دخانیات از جمله توتون و تنباکو باعث بروز ۲۰ نوع بیماری دهان و دندان می‌شود که متأسفانه برخی از آن ها نیز به سرطان منتهی می‌شود.

نظر شما