شناسهٔ خبر: 66022957 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

۷ آوریل روز جهانی بهداشت گرامی باد

طراح سید اسماعیل احمدی دانشجوی پزشکی خبرنگار مفدا کردستان

صاحب‌خبر -

روز جهانی بهداشت؛ تاریخچه و اهمیت آن

روز جهانی بهداشت هر ساله در ۷ آوریل جشن گرفته میشود تا آگاهی در مورد اهمیت بهداشت جهانی را افزایش دهد. این روز همچنین نشانگر زمان تأسیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۱۹۴۸ است. هدف روز جهانی بهداشت ترویج زندگی سالم و اطمینان از دسترسی همه به خدمات و مراقبت های بهداشتی با کیفیت است.

تاریخچه روز جهانی بهداشت

ایده روز جهانی بهداشت برای اولین بار در سال ۱۹۴۸ توسط اولین مجمع جهانی بهداشت که هیئت حاکمه WHO است مطرح شد مجمع تصمیم گرفت که هفتم آوریل هر سال به عنوان روز جهانی بهداشت به مناسبت سالگرد تأسیس WHO جشن گرفته شود. از آن زمان تاکنون روز جهانی بهداشت هر ساله با موضوعی متفاوت جشن گرفته میشود. بنحوی که هر موضوع بر جنبه خاصی از سلامت جهانی مانند سلامت روان ایمن سازی و ایمنی مواد غذایی تمرکز دارد.

اهمیت روز جهانی بهداشت

روز جهانی بهداشت رویداد مهمی است که هدف آن افزایش آگاهی در مورد اهمیت سلامت و تندرستی است. این روز بر نیاز افراد جوامع و دولت ها برای اطمینان از دسترسی همه به خدمات مراقبت های

بهداشتی با کیفیت تاکید میکند. موضوع روز جهانی بهداشت هر سال تغییر میکند تا چالشهای کنونی بهداشت جهانی را منعکس کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۰ موضوع حمایت از پرستاران و ماماها بود تا نقش مهمی را که پرستاران و ماماها در ارائه خدمات مراقبت های

بهداشتی ایفا می کنند بشناسیم. همه گیری ۱۹-COVID اهمیت سلامت جهانی و نیاز به سیستم های مراقبت بهداشتی قوی را برجسته کرده است. روز جهانی بهداشت ۲۰۲۱ بر ساختن جهانی عادلانه تر و سالم تر از طریق رسیدگی به نابرابری های بهداشتی متمرکز بود. سال بعد سیاره ما، سلامت ما بود.

روز جهانی بهداشت همچنین فرصتی برای قدردانی از کمکهای کارکنان حوزه خدمات بهداشت و درمانی که در خط مقدم همه گیری ۱۹-COVID بوده اند فراهم میکند. این قشر از جامعه برای مراقبت از دیگران سلامتی خود را به خطر انداخته اند و قدردانی از فداکاری و فداکاری آنها بسیار مهم است.

نظر شما