شناسهٔ خبر: 65963526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نصرت‌الله تاجیک:

صبوری استراتژیک ایران باید ادامه پیدا کند؛ منافع ایران در درگیری مستقیم نیست

نصرت‌الله تاجیک: نصرت‌الله تاجیک نوشت: صبوری استراتژیک در عدم حمله مستقیم به اسرائیل باتوجه به مشکلات و اهداف نتانیاهو باید ادامه پیدا کند. اسرائیل خواهان عکس‌العمل ایران و تشدید وضعیت و گسترش دامنه جنگ است، اما منافع ایران در درگیری مستقیم نیست.

صاحب‌خبر -

«چگونه بازی اسراییل را برهم بزنیم؟» عنوان یادداشت نصرت‌الله تاجیک برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: تصور اینکه ایران برای بازی نکردن در زمین طراحی شده توسط اسراییل جهت کشاندن پای امریکا به این ماجرا، عکس‌العملی نشان ندهد، کمی سخت است و تصور اینکه انتظار داشته باشیم ایران برای نحوه این اقدام بازدارنده به سال‌ها قبل برگردد و مجموعه‌ای از اقداماتش را اصلاح کند هم از سخت گذشته و عملی نیست! اما دست ایران باز است که عملیات بازدارنده را نه لزوما نظامی بداند و نه باعث خروج اسراییل از انزوا و جمع شدن دنیا پشت سر او شود.

حتی قوانین بین‌المللی هم باتوجه به حمله اسراییل به محلی که به عنوان مکان دیپلماتیک در کشوری به ثبت رسیده و نقض حقوق بین‌المللی است، فارغ از آنکه کسی در آن مستقر است یا چه استفاده‌ای می‌شود، ایران را محق به عکس‌العمل می‌داند. اما کسب منافع حداکثری ایران و تامین اهداف سیاست خارجی‌اش در خاورمیانه برای حمایت از تلاش‌های محور مقاومت و آینده مقاومت مشروع ایجاب می‌کند عکس‌العمل ایران به حمله اسراییل به سر کنسولگری ایران در دمشق از انتقامی که می‌تواند یک عملیات انفعالی و کور باشد به اقدامی بازدارنده و تاثیرگذار تبدیل شود. در باب این واکنش باید به کم و کیف لزوم آن و نحوه اجرایش توجه کرد که یک اتفاق صرفا نظامی و علیه اهداف مشخصی در سرزمین‌‌های اشغالی توسط اسراییل یا گسترش درگیری به کشورهای ثالث هم نباشد. در این صورت تاکید بر لزوم چنین عملیاتی دیگر نباید یک خواسته احساسی و پرتاب صرفا موشک باشد، بلکه کاملا در چارچوب نگاه به آینده مقاومت و در چارچوب اهداف سیاست خارجی ایران معنا یابد.

انتهای پیام/

نظر شما