شناسهٔ خبر: 65947074 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

انقراض "خفاش‌ها" و افزایش سرسام‌آور "پشه‌ها"!

یک خفاش انگشت دراز در روز می‌تواند ۱۰۰۰ پشه را شکار کند و نقش مهمی در کاهش جمعیت آنها داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، خفاش انگشت دراز که به خفاش مایوتیس نیز معروف است، یکی از 72 گونه در خطر انقراض است که حضور آن در کشور ما در استان‌های زنجان، کرمانشاه، فارس و خوزستان گزارش شده است.

 خفاش انگشت دراز بر فراز تالاب‌ها و آبراهه‌ها (شامل آبگیرهای مصنوعی نظیر کانال‌ها و آب‌بندها) و همچنین گاهی در دریای آزاد و جنگل‌ها، بیشه‌ها و بوته‌زارها شکار می‌کند. این گونه عموماً در غارهای طبیعی یا پناهگاه‌های زیرزمینی انسان ساخت و غارمانند که به آبگیرها نزدیک باشند می‌خوابد.

تغذیه آن نیز عموماً از حشرات و به‌ویژه پشه‌هاست به طوری که یک خفاش انگشت دراز می‌تواند در روز هزار پشه را شکار کند!

به تازگی تحقیقی که درباره این گونه انجام شده نشان می‌دهد که کاهش جمعیت آن نقش زیادی در افزایش حشرات موذی و به طور ویژه پشه‌ها دارد چرا که این جانور در محل کلونی پشه‌ها زندگی می‌کند و در واقع از ریشه جلوی افزایش جمعیت آنها را می‌گیرد اما کاهش محسوس جمعیت خفاش انگشت دراز شده تا مثل گذشته توانایی کاهش جمعیت حشرات مزاحم را نداشته باشند.

گفته می‌شود که آلودگی آب، سدسازی و مزاحمت‌های انسانی در محل زندگی آن از طریق گردشگری، آتش‌سوزی عمدی و خرابکاری ازجمله عوامل رو به انقراض رفتن آن هستند. این خفاش که توسط صدا مسیربابی و نهایتاً شکار می‌کند به هر نوع ارتعاش صوتی بسیار حساس است و حتی حضور انسان در محل زندگی‌اش حتی اگر بدون هیچ دخالتی هم باشد، می‌تواند روند زندگی آن را مختل کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما