شناسهٔ خبر: 65900124 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سردار زهرایی تشریح کرد؛

دستاوردهای جهادگران بسیج سازندگی در عرصه محرومیت‌زدایی

رئیس سازمان بسیج سازندگی در تشریح دستاوردهای جهادگران در عرصه محرومیت‌زدایی گفت: جهادگران سازمان بسیج سازندگی طی سالی که گذشت با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف سازندگی در اقصی‌نقاط کشور نسبت به محرومیت‌زدایی از مناطق محروم و دستگیری از نیازمندان کشور در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اقدام کردند.

صاحب‌خبر -

سردار محمد زهراییبه گزارش ایکنا، طرح بسیج سازندگی حاصل اندیشه والای رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در تاریخ 17 اردیبهشت‌ماه سال 1379 از سوی ایشان به منظور هویت بخشیدن و شخصیت دادن به جوانان و برنامه‌ریزی برای مشارکت دادن آنان در سازندگی، جهادگری، توسعه عرصه‌های عمرانی، کشاورزی و منابع طبیعی روستاها و مناطق محروم با همکاری مشترک وزارت جهاد کشاورزی و نیروی مقاومت بسیج اعلام شد.

سازمان بسیج سازندگی طی بیش از دو دهه فعالیت خستگی‌ناپذیر در حوزه خدمت‌رسانی به محرومان کشور، طرح‌ها و پروژه‌های فراوانی را در این راستا اجرا کرده است. حضور بدون چشم‌داشت جهادگران در اردوهای جهادی مختلف، باعث شده است تا گام‌های بلندی در حوزه محرومیت‌زدایی از نقاط محروم کشور برداشته شود. طی سال گذشته نیز بسیج سازندگی کشور طرح‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف جهادی اعم از محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی، آبرسانی به روستاها، تولید برق پاک، توزیع بسته‌های معیشتی، آزادی زندانیان معسر،  اعطای جهیزیه و ... را در سراسر کشور اجرا کرد که ثمرات آن در کشور مشهود است.

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در گفت‌و‌گو با ایکنا، به تشریح گزارش عملکرد این سازمان در سال 1402 پرداخت و با اشاره به برنامه‌های اجرا شده از سوی این نهاد در حوزه ترویج و گفتمان‌سازی، گفت: یکی از طرح‌های اجرا شده در این حوزه، جشنواره ملی جهادگران است که در بخش استانی با دریافت بیش از 15 هزار اثر و 13 جشنواره در بخش قشری با دریافت بیش از 12 هزار اثر انجام گرفته است.

رزمایش جهادگران فاطمی

زهرایی با اشاره به برگزاری رزمایش جهادگران فاطمی 3 بیان کرد: رزمایش جهادگران فاطمی 3 با روزشمار 10 روزه در سال 1402 برنامه‌ریزی شد که شاهد نقش‌آفرینی 22 هزار و 500 گروه جهادی و 237 هزار نفر جهادگر بودیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی در ادامه با اشاره به رزمایش تخصصی اقشار بسیج تصریح کرد: این رزمایش‌ها با طرح جمعه تا جمعه پیوند داده شد که در آن هر قشر در طول رزمایش تخصصی خود باید با توجه به کارکرد تخصصی خود، یک کالا را به صورت ویژه انتخاب و از سوی گروه‌های جهادی خود به محرومان خدمت‌رسانی کند.

نوروز/////شور جهادگران بسیج سازندگی در محرومیت‌زدایی ایران اسلامی

وی با اشاره به طرح قرارگاه جهادی نوروز در سال 1402 اظهار کرد: حضور هشت هزار و 975 گروه جهادی و 97 هزار و 86 جهادگر در این طرح باعث شد تا تعداد 19 هزار و 757 پروژه اجرا شود. همچنین، برگزاری هشت یادواره استانی و شهرستانی و برگزاری پنجمین یادواره ملی شهدای جهادگر در مردادماه سال جاری در سومین حرم اهل بیت(ع) شهر شیراز با حضور و سخنرانی سردار فدوی، مسئولان، خانواده شهدای و جهادگران از دیگر برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی در سال گذشته بود.  

زهرایی با اشاره به سالگرد دیدار مقام معظم رهبری با جهادگران نیز گفت: این سازمان در سالگرد دیدار جهادگران با مقام معظم رهبری اقدام به برگزاری پنج نمایشگاه شکوه هجرت، اجرای 300 فعالیت جهادی براساس تقویم روزشمار از 10 تا 20 مردادماه در کشور، برگزاری پنج برنامه «ره نشان» و «شکوه هجرت» (تجلیل از جهادگران)، برگزاری برنامه ویژه جهادی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها در قالب برنامه شب شعر جهادی، شب خاطره، شبی با کتاب، (بازخوانی کتاب «دوباره فردوس») و شبی با شهدا کرد. 

راه‌اندازی شبکه گفتمان‌ساز

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور به ایجاد و راه‌اندازی شبکه گفتمان‌ساز و طراحی دوره‌های آموزش و توانمندسازی اشاره کرد و گفت: دوره آموزش تخصصی «رسم هجرت» ویژه قرارگاه‌های جهادی و دوره «شهید سلیمانی» در بخش استانی (با محتوای تخصصی در 25 استان و با حضور دو هزار و 939 نفر از مسئولان قرارگاه‌های جهادی محلی، منطقه‌ای و پهنه‌ای) از جمله برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی بود. همچنین، در بخش ملی نیز دوره آموزش عالی شهید سلیمانی با حضور 235 نفر از منتخبان قرارگاه‌های سراسر کشور در اردوگاه امام خمینی(ره) لواسان برگزار شد.

وی با اشاره به دوره آموزشی و توانمندسازی رسم خدمت مقدماتی و رسم خدمت تکمیلی با عنوان «سفیران» بیان کرد: در جهت تربیت نسلی تراز انقلاب و برای دستیابی به آرمان حرکت‌های جهادی دوره آموزشی با نام «سفیران کار و تلاش» با رویکرد تربیت مدیر جهادی برگزار شد که این طرح در بخش استانی با محورهای محتوایی تخصصی، طراحی و برای 200 نفر اجرا شده است. در بخش ملی نیز مسئولان کارگروه‌های تخصصی 12 گانه مجامع جهادگران استان‌ها با توجه به کارگروه و عرصه تخصصی خود در چهار دوره آموزشی دسته‌بندی شدند که دوره اول آن با حضور مسئولان سه کارگروه تخصصی، یعنی کارگروه‌های رسانه جهادی، پدافند و امداد و نجات و کارگروه عمران به تعداد 96 نفر طی مردادماه سال جاری در اردوگاه امام خمینی(ره) لواسان برگزار شد.

نوروز/////شور جهادگران بسیج سازندگی در محرومیت‌زدایی ایران اسلامی

زهرایی با اشاره به دوره آموزش و توانمندسازی «رسم جهاد» گفت: این طرح ویژه هسته‌ها و گروه‌های جهادی تازه‌ تأسیس با محتوای عمومی طراحی شد که تاکنون چهار هزار جهادگر به صورت حضوری در آن آموزش دیده‌اند. همچنین، دوره آموزشی رسم هجرت نیز با رویکرد مسئله‌محوری و حل نظام مسائل مناطق محروم به صورت علمی و تخصصی با مخاطب گروه‌های جهادی منتخب در 12 عرصه تخصصی برای اجرا در طول سال طراحی شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به برنامه سازماندهی و شبکه‌سازی بسیج به سازماندهی قرارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد 110 قرارگاه پهنه‌ای، 530 قرارگاه منطقه‌ای و 400 قرارگاه محلی در سطح کشور فعال هستند که مشغول فعالیت جهادی و خدمت‌رسانی به محرومان هستند. همچنین، تاکنون 50 قرارگاه دارای مکان استقرار مستقل شده‌اند.

وی با اشاره به ایجاد قرارگاه پشتیبانی از گروه‌های جهادی در تابستان سال 1402 بیان کرد: با راه‌اندازی قرارگاه پشتیبانی از گروه‌های جهادی در سپاه‌های استانی و تمامی نواحی بسیج در تابستان 1402 تعداد 91 قرارگاه پهنه‌ای، 482 قرارگاه منطقه‌ای در هزار و چهار نقطه محروم کشور با حضور 19 هزار و 410 گروه جهادی و 205 هزار و 264 جهادگر اقدام به فعالیت کردند که در این ایام شش هزار و 736 پروژه کوچک و زودبازده عمرانی، فرهنگی، آموزشی و اقتصادی ازسوی جهادگران در سطح کشور اجرا شده است. 

زهرایی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه ملی اربعین در سال 1402 تصریح کرد: در راستای نقش‌آفرینی بیشتر، منسجم‌تر و هم‌افزایی گروه‌های جهادی، قرارگاه جهادی اربعین در سازمان بسیج و اقشار 22 گانه تشکیل شد که جمعاً منجر به راه‌اندازی هزار و 942 موکب شامل 909 موکب جهادی در ایام اربعین «در مسیر پیاده‌روی به کربلا، مسیرهای مواصلاتی به مرز و مسیرهای ورودی و خروجی به ایران»، 482 موکب جهادی در مراسم «پیاده‌روی جاماندگان اربعین در سطح کشور» و 482 موکب جهادی «در مسیر پیاده‌روی آخر ماه صفر در مشهد» شد که در مجموع منجر به حضور و مشارکت 30 هزار و 57 نفر جهادگر آقا و 10 هزار و 736 نفر جهادگر بانو برای ارائه خدمات اسکان(781 موکب)، برنامه‌های فرهنگی(923 موکب)، خدماتی(822 موکب) و پذیرایی(1755 موکب) شد. 

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به فعالیت گروه‌های جهادی در سال 1402 تصریح کرد: در سال 1402 شاهد روند رشد و گسترش گروه‌های جهادی به تعداد نزدیک به 9 هزار گروه جدید در سامانه اطلس جهادی بودیم.  همچنین، در راستای تولید فکر و هم‌اندیشی تعداد 15 جلسه مجمع عالی جهادگران، 130 جلسه مجمع جهادگران استان، 320 جلسه شوراهای جهادی نواحی و بیش از 400 جلسه در قالب کارگروه‌های تخصصی برگزار شده است.  همچنین، انتخابات شوراهای جهادی دوره چهارم نیز برگزار شده و تاکنون 27 استان انتخابات مجمع جهادگران استان خود را برگزار کرده‌اند.  

وی با اشاره به سامانه اطلس جهادی در فاز جدید گفت: سامانه فعلی که طرح آن در مدت چهار ماه تهیه و تنظیم شد، در 10 بخش طراحی شده که بخش اول آن یعنی ثبت گروه، درخواست اردو و گزارش اردو رو به اتمام و هم‌اکنون انتقال داده‌ها به اطلس جدید در حال انجام است. در حال حاضر 15 هزار گروه جهادی در سامانه جدید تکمیل اطلاعات کرده‌اند که مابقی نیز در حال انجام فرآیند هستند.  

زهرایی با اشاره به طرح حمایت و پشتیبانی و کارگروه بسیج سازندگی بیان کرد: بیش از 118 جلسه استانی و 641 جلسه شهرستانی در قالب کارگروه بسیج سازندگی با مسئولان دولتی و بسیج در سطح استانداری و فرمانداری‌ها تشکیل شد که منجر به پشتیبانی ادارات مختلف از اردوهای جهادی شد. همچنین، در راستای نظام‌مندتر کردن فعالیت‌ها و هدایت و پشتیبانی از حرکت‌های جهادی، نظام‌نامه «ثبت و سطح‌بندی» ابلاغ و نظام‌نامه «سازماندهی و شبکه‌سازی» در سیر مراحل ابلاغ است. همچنین، چهار شیوه‌نامه، اجلاسیه مجمع، شکوه هجرت، رسم هجرت و شکوه خدمت برای رسیدن به اهداف سند اعتلای بسیج ابلاغ شده است. ضمناً نظامنامه چهارمین مجمع گروه‌های جهادی در سه سطح شهرستان، استان و ملی نیز ابلاغ شده است. 

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به برگزاری جلسات قرارگاه جهادی در سال 1402 نیز اظهار کرد: در سالی که گذشت، تعداد 100 جلسه قرارگاه جهادی شهرستانی، 40 قرارگاه جهادی استانی و پنج جلسه قرارگاه ملی جهادی بسیج با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین، معاونان و مسئولان اقشار بسیج برگزار شد. 

قرارگاه موضوعی اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به عملکرد قرارگاه موضوعی اقتصاد مقاومتی در سال 1402 نیز تصریح کرد: ایجاد 33 هزار فرصت شغلی از طریق راه‌اندازی هزار و 740 صندوق قرض‌الحسنه اشتغال‌زا، ایجاد 452 تعاونی تولیدی و توزیعی، جذب حدود هزار میلیارد تومان منابع خیّران در راستای تقویت صندوق‌های قرض الحسنه، کاشت 21 میلیون اصله درخت، پرداخت 7 هزار و 500 فقره تسهیلات با ارزش هزار و 100 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال از محل منابع بند ب تبصره 18، آموزش و توانمندسازی 186 هزار نفر در حوزه اشتغال، راه‌اندازی و تجهیز 10 دهکده اقتصاد مقاومتی در سطح کشور، برگزاری چهار هزار و 730 نمایشگاه فصلی فروش محصولات اقتصاد مقاومتی، کمک به تأمین برق کشور و کمک به معیشت خانوارهای محروم با اجرای طرح جهاد روشنایی (نصب و راه‌اندازی تعداد دو هزار و 861 نیروگاه کوچک خورشیدی پنج کیلوواتی خانگی، تثبیت 37 هزار و 119 فرصت شغلی از طریق پایش و مانع‌زدایی چهار هزار و 860 واحد و احیای شش هزار و 762 واحد صنعتی و معدنی، ایجاد پنج هزار و 357 فرصت شغلی از طریق کمک به راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان مردم‌پایه، ایجاد 13 هزار فرصت شغلی با تکمیل زنجیره ارزش و بسته‌بندی محصولات، ایجاد اشتغال برای 14 هزار و 287 نفر با اجرای طرح تأمین گوشت قرمز و ایجاد هزار و 837 شغل با راه‌اندازی مراکز کار‌آفرینی برای زنان سرپرست خانوار از اقدامات سازمان بسیج سازندگی در سال گذشته بود. 

زهرایی با اشاره به برنامه‌های حمایتی این سازمان در سال 1402 گفت: تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته برنامه توزیع تعداد سه میلیون و 718 هزار و 185 تبسته معیشتی، 307 هزار و 774 دست پوشاک، تهیه و توزیع 30 هزار و 574 سری جهیزیه برای ازدواج آسان زوجین نیازمند، مرمت 12 هزار و 294 واحد محرومان، کمک به تثبیت 20 هزار و 461 فرصت شغلی، آزادسازی دو هزار و 576 نفر زندانی معسر، ویزیت رایگان تعداد 82 هزار و 218 بیمار و توزیع 54 هزار و 358 مورد دارو به صورت رایگان در سراسر کشور اجرا شد.

وی با اشاره به قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی بسیج اظهار کرد: در سال 1402 تمرکز قرارگاه بر مدیریت، پشتیبانی و اجرای طرح‌های اولویت‌دار مسئله‌محور «برنامه جامع محرومیت‌زدایی مردم‌پایه بسیج» شامل آب شرب روستایی ( طرح بسیج آبرسانی)، آبخیزداری و کشاورزی (طرح آبخیز تا جالیز)، راه روستایی و مسکن محرومان در بستر روستا بود. مسئله ساماندهی حاشیه‌نشینی در بستر محلات حاشیه شهر بود که در سال 1399 تدوین و ابلاغ و اجرای آن از سال 1400 آغاز شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: در حوزه بسیج آبرسانی در سال 1402 حدود هزار روستا به طور مستقیم ازسوی بسیج، آبرسانی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت که عملیات اجرایی 600 روستا در سال 1402 آغاز شده بود. در این زمینه در مجموع هزار و 700 میلیارد تومان در قالب اعتبار نقد و لوله به استان‌ها تخصیص یافت. در زمینه راه روستایی و جاده بین مزارع نیز 612 پروژه شامل آسفالت هزار و 330 کیلومتر راه روستایی و جاده بین مزارع، یک میلیون و 530 هزار متر مربع آسفالت پایگاه‌های بسیج، گلزار شهدا و پاسگاه‌های انتظامی با قیر تهاتری (معادل هزار میلیارد تومان سهم بسیج و به صورت مشارکتی) اجرا شد.

نوروز/////شور جهادگران بسیج سازندگی در محرومیت‌زدایی ایران اسلامی

زهرایی با اشاره به مسکن محرومان نیز بیان کرد: احداث پنج هزار و 610 واحد مددجویی، مرمت و تکمیل 11 هزار و 852 واحد مسکن محرومان، آغاز عملیات پنج هزار و 542 واحد نهضت ملی و 960 مسکن برای اقشار محروم در سال 1402 با نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی، نواحی و پایگاه‌های بسیج صورت گرفت. در حوزه آبخیز تا جالیز نیز انعقاد و ابلاغ قرارداد 21 استان و آغاز عملیات اجرایی در هفته بسیج انجام شد. در این زمینه بیش از 490 پروژه در استان‌ها آغاز شده که در قالب احیای 291 رشته قنات، 700هزار مترمکعب طرح‌های کوچک تأمین آب و 17 هزار کیلومتر انتقال آب کشاورزی است.

وی در پایان با اشاره به مسئله طرح‌های حوزه حاشیه‌نشینی با بیان اینکه این مسئله بیشتر در قالب آسفالت معابر حاشیه شهرها صورت گرفته و دو پروژه الگویی جزیره هرمز و چابهار در دستور کار است، گفت: با عدم همکاری شرکت بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی ساماندهی حاشیه‌نشینی از سرعت لازم برخوردار نیست. در مجموع در سال 1402 تعداد 12 هزار و 140 پروژه محرومیت‌زدایی در سامانه جامع ازسوی استان‌‌ها ثبت شده است.

انتهای پیام

نظر شما