شناسهٔ خبر: 65895063 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

۸ فرنچایز جذاب که با انتشار هر بازی بهتر شدند

فرنچایزهایی که هیچ ایرادی نمی‌توان از آن‌ها گرفت / TheGamer

صاحب‌خبر -

دنیای بازی‌های ویدئویی مملو شده است از فرنچایزهای بزرگی که طرفداران بسیاری دارند. برخی از این فرنچایزها به معنای واقعی کلمه، شاهکارهایی فراموش‌ نشدنی‌اند و برخی دیگر؛ متاسفانه آن‌طوری که باید عملکرد خوبی ندارند. اگر نگاهی به تاریخ بازی‌های ویدئویی داشته باشیم؛ فرنچایزهای محبوبی را می‌توانیم پیدا کنیم که تاریخچه پر فراز و نشیبی داشتند و برای تبدیل شدن به آن‌چیزی‌که باید، فداکاری‌های بسیاری کرده‌اند. فرنچایزهایی که برخی از آن‌ها تبدیل به نمادی برای بازی‌های ویدئویی شده‌اند و ابدا نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

بنابراین ما نیز در این مطلب از ویجیاتو قرار است که سفری دوست داشتنی به دنیای فرنچایزهای ویدئویی داشته باشیم و درباره ۸ مورد از بهترین فرنچایزهایی صحبت کنیم که با انتشار هر بازی؛ بهتر و محبوب‌تر شدند. صحبت از فرنچایزهایی است که عملا هیچ بازی بدی ندارند. پس بنابراین؛ اگر طرفدار بازی‌های ویدئویی هستید، در این مطلب از ویجیاتو همراه ما باشید تا نگاهی به ۸ فرنچایز برتری داشته باشیم که با هر بازی بهتر شدند.

فهرست محتوا نمایش
1 فرنچایز Uncharted
2 فرنچایز Tomb Raider
3 فرنچایز Grand Theft Auto
4 فرنچایز The Witcher
5 فرنچایز The Legend of Zelda
6 God of War
7 فرنچایز Red Dead Redemption
8 فرنچایز Max Payne

فرنچایز Uncharted

بازی ویدئویی بازی ویدئویی

مجموعه بازی‌های آنچارتد برای بسیاری از گیمرها یک فرنچایز افسانه‌ای است که سعی داشت تا با استفاده از صحنه‌های سینماتیک و هیجان‌انگیز؛ عنصر آدرنالین را به گیمرها تزریق کند. Uncharted یک بازی اکشن – ماجراجویی دوست داشتنی که داستانی خارق‌العاده، گرافیکی خوب و از همه مهم‌تر، گیم‌پلی مثال‌زدنی داشت. موضوعاتی باعث می‌شدند تا سری آنچارتد یک سر و گردن بهتر سایر فرنچایزهای ویدئویی باشد. اما با این‌حال؛ اولین نسخه از این سری که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، هرچند دوست داشتنی بود؛ اما باز هم می‌توانست فوق‌العاده‌تر باشد.

راستش را بخواهید، Uncharted فرنچایزی بود که با هر بازی بهتر و بهتر می‌شد و عملا هیچ خط قرمزی جلودارش نبود. همین موضوع باعث شد تا این سری فورا تبدیل به یکی از بهترین فرنچایزهای ویدئویی تاریخ شود و به جرئت می‌توان گفت که از سری آنچارتد، عملا نمی‌توان ایرادی گرفت.

فرنچایز Tomb Raider

بازی ویدئویی بازی ویدئویی

عناوین اکشن – ماجراجویی در میان گیمرها طرفداران بی‌شماری دارند. محبوبیت این بازی‌ها باعث شده تا تنوع بی‌نظیری از بازی‌های اکشن – ماجراجویی در اختیار گیمرها باشد و سری Tomb Raider نیز یکی از آن‌هاست. فرنچایز Tomb Raider یکی از قدیمی‌ترین فرنچایزهای ویدئویی است که برای اولین‌بار درست در سال ۱۹۹۶ متولد شد و در آن زمان؛ به سبب گرافیک، داستان، گیم‌پلی و از همه مهم‌تر، اتمسفری که روایت می‌کرد، مورد ستایش گیمرها و منتقدان قرار گرفت و همین موضوع سازندگان این فرنچایز را تشویق کرد تا بازی‌های بعدی این سری را با کیفیتی فوق‌العاده بسازند.

همچنین حتی درست در زمانی که گیمرها فکر می‌کردند که این سری به پایان مسیرش رسیده، استودیوی Eidos Interactive مجددا ما را شگفت‌زده کرد. آن‌ها با عرضه بازی Tomb Raider: Legend در سال ۲۰۰۶؛ جانی تازه به دنیای بازی‌های این سری بخشیدند و باعث شدند تا سری Tomb Raider جزو بازی‌هایی باشد که با عرضه هر عنوان جدید، بهتر و بهتر شد.

فرنچایز Grand Theft Auto

بازی ویدئویی بازی ویدئویی

Grand Theft Auto یا همان GTA خودمان؛ نشان داد که یک فرنچایز ویدئویی چطور می‌تواند در طول زمان پیشرفت کند و بر تخت پادشاهی دنیای بازی‌های ویدئویی بنشیند. راکستار از همان نسخه اول این بازی؛ در تلاش بود تا یک تجربه تابوشکنانه از دنیای بازی‌های ویدئویی را به تصویر بکشد. موضوعی که تا حد بسیار زیادی نیز به واقعیت تبدیل شد و فرنچایز Grand Theft Auto به عنوان بهترین فرنچایز ویدئویی تاریخ شناخته شد. منتهی نقطه عطف بزرگ این سری؛ با انتشار نسخه سوم یا همان Grand Theft Auto III در سال ۲۰۰۱ رقم خورد. این بازی پای بازی‌های جی‌تی‌ای را به دنیای ۳ بعدی باز کرد و باعث شد تا گیمرها با نسل جدیدی از بازی‌های جی‌تی‌ای رو به رو باشند.

درست از همان نسخه سوم تا به امروز؛ فرنچایز جی‌تی‌ای بارها و بارها نسخه‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است. نسخه‌هایی که به جرئت می‌توان گفت که هیچ بازی بدی ندارند و در هر نسخه، گرافیک، داستان، گیم‌پلی، صداگذاری و جزئیات مهم این سری بهبود پیدا کرده است. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا راکستار می‌تواند این عملکرد را در بازی GTA VI نیز تکرار کند یا نه!

فرنچایز The Witcher

بازی ویدئویی بازی ویدئویی

وقتی صحبت از برترین‌ها در دنیای بازی‌های ویدئویی می‌شود، نمی‌توان حرفی از سه‌گانه شاهکار ویچر نزد! استودیوی لهستانی سی‌دی پراجکت عمده محبوبیت خودش را مدیون فرنچایز دوست داشتنی ویچر است. این سری ثابت کرد که دنیای بازی‌های ویدئویی تا چه اندازه می‌تواند بزرگ و دوست داشتنی باشد. اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد که هرچند نسخه اول و دوم سری ویچر؛ علی‌رغم پتانسیل‌هایی که داشتند، ایرادات بسیاری نیز داشتند، اما این نسخه سوم بود که سری ویچر را به تکامل رساند و از آن یک شاهکار ویدئویی را ساخت.

وقتی بازی دوست داشتنی ویچر ۳ در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، هرآن‌چیزی که باید را در اختیار داشت. از داستان خوب این بازی بگیرید، تا گرافیک و صداگذاری که حتی تا به امروز هم جذاب‌اند. نسخه سوم سری ویچر؛ یک سکوی پرتاب برای این فرنچایز ویدئویی و استودیوی سی‌دی پراجکت بود تا تبدیل به یک اثر هنری شود.

فرنچایز The Legend of Zelda

بازی ویدئویی بازی ویدئویی

یکی از فرنچایزهای شاهکاری که هرگز آن‌طوری که باید در ایران شناخته نشد، سری دوست داشتنی The Legend of Zelda است. این بازی مصداقی عالی از پیشرفت در دنیای بازی‌های ویدئویی است و اگر نسخه‌های مختلف آن را با یکدیگر مقایسه کنید، می‌توانید متوجه پیشرفت فوق‌العاده این سری شوید. درواقع The Legend of Zelda با انتشار هر بازی بهتر و بهتر شده و حالا یکی از شاهکارهای ویدئویی در دنیای ویدئوگیم به شمار می‌رود. اولین نسخه از این بازی در سال ۱۹۸۶ منتشر شد و این سری تا به امروز؛ تغییرات انقلابی بسیاری را پشت سرگذاشته.

در کنار داستان خوب این سری؛ گرافیک دوست داشتنی آن و شخصیت‌های به یادماندنی این فرنچایز؛ نسخه آخر این مجموعه که با نام The Legend of Zelda: Breath of the Wild در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، نقطه عطفی در دنیای بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رفت. The Legend of Zelda: Breath of the Wild این سری را به تکامل رساند و باعث شد تا این فرنچایز در چنین لیستی قرار بگیرد.

God of War

بازی ویدئویی بازی ویدئویی

فرنچایز God of War که دیگر نیازی به معرفی ندارد! سه‌گانه این بازی بقدری شاهکار بود که بسیاری از گیمرها را عاشق اساطیر یونان کرد. God of War فورا تبدیل به فرنچایزی شد که هرکسی آرزوی تجربه‌اش را داشت و غیرممکن بود که گیمری را پیدا کنید که تاکنون نام این فرنچایز را نشنیده باشد. اما درست در همان‌جایی که بنظر می‌رسید داستان کریتوس و خدای جنگ دوست داشتنی‌مان به پایان رسیده باشد، استودیوی سانتا مونیکا این فرنچایز را ریبوت کرد و داستان کریتوس را از نو نوشت.

ریبوت این سری باعث شد تا دست استودیوی سانتا مونیکا در روایت اتفاقات جدید، باز باشد. آن‌ها حالا به‌جای روایت افسانه‌های یونان باستان؛ راوی اساطیر اسکاندیناوی و نورث شده بودند. اولین نسخه ریبوت از گاد آو وار در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و دنباله آن یعنی بازی God of War: Ragnarok در سال ۲۰۲۲ از راه رسید که به محبوبیت این سری افزودند.

فرنچایز  Red Dead Redemption

بازی ویدئویی بازی ویدئویی

وقتی راکستار نسخه اول بازی Red Dead Redemption را معرفی کرد، یک‌بار دیگر دنیای بازی‌های ویدئویی را با شاهکاری فراموش‌نشدنی شگفت‌زده کرد. اما وقتی نسخه دوم این سری در سال ۲۰۱۸ از راه رسید، بقدری شاهکار بود که مردم عملا نسخه اول را فراموش کردند و عاشق این بازی شدند. نسخه دوم فرنچایز Red Dead Redemption فورا تبدیل به افسانه‌ای در دنیای بازی‌های ویدئویی شد. امتیاز متاکریتیک این بازی به عدد باورنکردنی ۹۷ رسید و عملا این نسخه، یک بازی فوق‌العاده بود.

راکستار با ساخت این فرنچایز ثابت کرد که در روایت دنیای وسترن و غرب وحشی نیز مهارت خاص خودش را دارد. حالا آن‌ها، نه‌تنها به لطف جی‌تی‌ای محبوب بودند، بلکه Red Dead Redemption نیز نقطه عطفی بود که راکستار و بازی‌هایش را بهتر از همیشه می‌کرد.

فرنچایز Max Payne

بازی ویدئویی بازی ویدئویی

وقتی اولین نسخه از بازی مکس‌ پین معرفی شد، یک بازی انقلابی و دوست داشتنی در زمان خودش بود که به سبب خلاقیتی که در نحوه روایت گیم‌پلی بازی داشت، شناخته می‌شد. بازی مکس پین در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و در آن زمان؛ توسط استودیوی رمدی ساخته شده بود. اما این بازی به تدریج و با گذشت زمان، پیر و فرتوت شده بود و گیم‌پلی آن؛ دیگر آن جذابیت اولیه را نداشت. به همین دلیل در سال ۲۰۱۲؛ راکستار با خرید امتیاز بازی مکس پین از رمدی؛ نسخه سوم این بازی را ساخت.

Max Payne فرنچایزی دوست داشتنی است که ابدا نمی‌توان تاثیر آن را بر پیشرفت بازی‌های ویدئویی نادیده گرفت. این بازی فصل جدیدی از دنیای بازی‌های ویدئویی را شروع کرد و دیدن نام فرنچایز Max Payne در چنین لیستی؛ ابدا جای تعجبی ندارد.

TheGamer

نظر شما