شناسهٔ خبر: 65892049 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آبگیری ۵۰ درصد از سازه‌های آبخیزداری منابع‌ طبیعی استان مرکزی

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌ طبیعی و آب خیزداری استان مرکزی: در پی بارش‌های اخیر ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری استان، آبگیری شد.

صاحب‌خبر -

آبگیری ۵۰ درصد از سازه‌های آبخیزداری منابع‌طبیعی استان

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ عظیمی گفت: با توجه به میزان بارش‌ها از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تاکنون حدود ۴۰ میلیون مترمکعب از روان‌آب‌های سطحی و سیلاب در پشت سازه‌های آبخیزداری ذخیره‌سازی شد.

او افزود: بر اساس بازدید‌های جدید بارش‌های اخیر هیچگونه خسارتی به سازه‌های آبخیزداری استان از جمله بند‌های خاکی، سنگ و ملاتی و سد‌های این استان وارد نکرده است.

عظیمی مساحت حوضه‌های آبخیز استان مرکزی را حدود ۲ میلیون و ۹۱۲ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: عملیات آبخیزداری در ۷۷۳ هزار هکتار از اراضی این استان اجرا شده و عملیات اجرایی ساخت سازه‌های آبخیزداری در ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان در حال اجرا است.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: حجم کنترل روان‌آب‌ها توسط پروژه‌های آبخیزداری ۹۳ میلیون مترمکعب است. همچنین کنترل روان‌آب‌های سطحی و رسوبات خاک توسط ۱۲ هزار و ۸۰۰ پروژه آبخیزداری در این استان صورت می‌گیرد.

عظیمی ادامه داد: اجرای عملیات آبخیزداری نقش مهمی در کنترل سیلاب داشته و موجب افزایش نفوذپذیری آب در سفره‌های زیرزمینی می‌شود. انجام عملیات آبخیزداری علاوه بر افزایش آب چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها نقش مهمی در کاهش شوری آب‌های زیرزمینی و کاهش فرسایش خاک دارد.

 

نظر شما