شناسهٔ خبر: 65888567 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

از ویژگی‌های شب قدر اختصاص داشتن آن به امام زمان(عج) است

حجت‌الاسلام ماندگاری گفت: از ویژگی‌های شب قدر اختصاص داشتن آن به امام زمان(عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) است. در تفسیر قمی در ذیل آیه "تنزل الملائکة و الروح فیها" چنین آمده که ملائکه و روح‌القدس بر امام زمان(عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) فرود می‌آیند و هر آنچه از وقایعی که ثبت کرده‌اند، به ایشان تقدیم می‌کنند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام رضا ماندگاری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اظهار کرد: قرآن کریم در سوره قدر، این شب با عظمت را شبی برتر از هزار ماه می‌داند و آن را شب نزول قرآن، تقدیر مقدرات و رحمت الهی معرفی می‌کند، إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ، وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ، لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ، سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ، در روایات نیز از فضیلت بی‌نظیر این شب سخن گفته شده است.

وی افزود: شخصی خدمت امام باقر(علیه‌السّلام) عرض کرد: مراد از اینکه شب قدر بهتر از هزار ماه است، چیست؟ ایشان فرمودند: "العَمَلُ الصّالِحُ فیها مِنَ الصَّلاةِ وَالزَّکاةِ وأنواعِ الخَیرِ، خَیرٌ مِنَ العَمَلِ فی ألفِ شَهرٍ لَیسَ فیها لَیلَةُ القَدرِ" "کار شایسته‌ای مانند نماز، زکات و انواع خوبی‌ها در آن شب برتر از هر کار شایسته‌ای است که در مدت هزار ماه که شب قدر در آن نیست انجام شود". در روایتی دیگر امام علی(علیه‌السلام) می‌فرمایند: "شب قدر شبی است که در آن مقدرات سال آینده انسان‌ها تا شب قدر آینده مقدر می‌شود".

فضیلت شب قدر به دلیل نزول قرآن

این کارشناس مذهبی گفت: در این شب با عظمت اعمالی شامل غسل، خواندن نماز، قرائت قرآن، دعا و استغفار است. همچنین اعمال مخصوص هر شب نیز وجود دارد. بهترین دعای شب قدر، دعای جوشن کبیر است.

وی افزود: احیاء و شب زنده‌داری، سفارش بر خواندن سوره‌های روم، عنکبوت، یس و دخان، خواندن نمازهای وارده بالاخص نماز قضا، صدقه‌دادن و قرآن بر سر گرفتن و توسل و تمسک به اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) و زیارت امام‌حسین (علیه‌السلام) از جمله اعمال مخصوص این شب هستند.

وی ادامه داد: فضیلت شب قدر به دلیل نزول قرآن، تقدیر مقدرات، رحمت الهی و فرصت مغفرت گناهان است. امام سجاد(علیه‌السّلام) می‌فرمایند: "شب قدر شب سلام و درود فرشتگان است، شبی که برکت و خیر آن تا دمیدن صبح برای بندگان مخلص او پیوسته و برقرار است".

معرفت شب قدر و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)

این کارشناس مذهبی گفت: حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) به عنوان ام‌الحجة و واسطه فیض الهی، نقشی کلیدی در شب قدر دارند. حدیث امام صادق(علیه‌السلام) به این معناست که شناخت حقیقت وجود حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و توسل به ایشان، کلید درک حقیقت شب قدر و بهره‌مندی از فیوضات آن است.

فرود ملائکه و روح‌القدس بر امام‌زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)

حجت‌الاسلام ماندگاری افزود: از جمله ویژگی‌های شب قدر اختصاص داشتن آن به امام زمان(عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) است. در تفسیر قمی در ذیل آیه "تنزل الملائکة و الروح فیها" چنین آمده که ملائکه و روح‌القدس بر امام زمان(عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) فرود می‌آیند و هر آنچه از وقایعی که ثبت کرده‌اند، به ایشان تقدیم می‌کنند.

انتهای‌پیام/

نظر شما