شناسهٔ خبر: 65880657 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

روایت شاعر مازندرانی از دیدار با رهبری؛

رهبری جریان‌ساز حرکت‌های شعری در کشور هستند

مازندران- شاعر مازندرانی گفت: امروز جریان‌سازی در حوزه شعر معاصر و حرکت‌های شعری را رهبری بر عهده گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - کلثوم فلاحی: نشست سالانه مقام معظم رهبری با شاعران، بهانه‌ای برای شنیدن شعرهای بدیع و آشنایی با نوشاعران است. کسانی که بی ریا در این نشست‌ها شعر می‌خوانند و شاعری که شاید دلهره دارد و انتظار می‌کشد که شاید نوبت به او هم برسد.

مریم رزاقی شاعر و مستند ساز مازندرانی از جمله شاعرانی است که مجموعه اشعار «اندوه مهربان»، «خواهر آوازهای سرخ»، «حق با تو بود» و «دیگری» را در کارنامه دارد. این شاعر امسال هم در نشست مقام معظم رهبری با شاعران حضور داشت و اگرچه در دیدارهای گذشته شعرخوانی کرده اما این بار معتقد است باید فرصت شعرخوانی در محضر مقام معظم رهبری را به جوانان داد، از دید عکاسان و دوربین‌ها دور شد، در کنج حرم نشسست و به تماشای حال خوب مشغول شد. این شاعر مازندرانی در گفت و گو با ایبنا از حال و هوای این نشست گفته است.

-نشست شعرخوانی امسال رهبری چطور شروع شد؟

از ساعت ۱۸ تا نیمه شب در محضر مقام معظم رهبری بودیم، ایشان در کمال صحت و سلامت، نماز خواندند و سپس با ما افطار میل کردند، شعرخوانی از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه شروع شد و تا پاسی از شب ادامه داشت.

رهبری جریان‌ساز حرکت‌های شعری در کشور هستند

-در نشست شعرخوانی رهبری با شاعران چه موضوعی توجه شما را جلب کرد؟

۴۰ نفر شعر خواندند و مسئله مهم‌تر این است که رهبری به دقت، همه شعرها را شنیدند و در بعضی اشعار، رهنمون داشتند، ما خسته شدیم اما رهبری به دقت و با تمام توجه، شعرها را شنیدند و واکاوی کردند، از دوستی که دست‌اندرکار بود پرسیدم که اشعار را از قبل در دسترس حضرت آقا قرار می‌دهید که اینقدر به دقت اشعار را واکاوی می‌کنند؟ که پاسخ داد خیر، اشعار را از قبل در اختیار رهبری قرار نمی‌دهیم. رهبری همه شاعران را تشویق کردند و به بسیاری از شاعران، راهکار دادند و چه نظرات صائبی دارند، حالا ببنید در این میان، نخبه‌تر چه کسی است.

یکی از ویژگی‌های دیگری که این نشست دارد این است که در سال‌های قبل با حدود ۶۰ نفر برگزار می‌شد اما امسال تعداد بسیاری از شاعران برتر و توانمند بودند که حدود ۶۰ درصد این شاعران را جوانان تشکیل می‌دادند.

- در این دیدار شما شعر نخواندید؟

در دوره‌های قبلی در خدمت مقام معظم رهبری شعر خواندم و این بار علاقه‌مند بودم شاعران جوان‌تر شعر بخوانند، چون فکر می‌کنم زمان آن رسیده شاعران جوان‌تر، قابل قبول‌تر و انقلابی‌تر دیده شوند.

-تفاوت نشست شعرخوانی امسال با دوره‌های قبلی چه بود؟

در این دوره نسبت به دوره‌های قبلی، شاعران قوی‎‌تر و تپنده‌تر، بودند، شعرهای بسیار خوبی از شاعران جوان و گمنام شنیدیم، غزل‌های نو با رویکردهای جدید ارائه شد و این دیدار شاعران با رهبری که سالانه انجام می‌شود جریان‌ساز حرکت‌های شعر جوان کشور است.

- درباره این نشست که جریان‌ساز حرکت‌های شعر جوان است بیشتر توضیح دهید.

یک زمانی که ما جوان بودیم این جریان‌سازی را قیصر امین‌پور انجام داده بود. امروز به دلیل اهمیت این مسئله، رهبری جریان‌ساز شعر هستند، وقتی می‌گوییم شعر رسانه است نخستین اقدام کننده کسی است که باور دارد شعر رسانه است هم ایشان هستند با توجه به همه مشغله‌ها، گرفتاری‌ها و مملکت‌داری که دارند سالانه وقت طولانی برای شاعران لحاظ می‌کنند که شعرهای دسته اول را از نزدیک بشنوند و در جریان شعر معاصر کشور که بیشتر در حوزه غزل است قرار می‌گیرند، این حرکت بسیار ارزنده است که تنها حاکمان موفق این مولفه را دارند.

-گفتید در نشست امسال شاعران جوان بیشتری حضور داشتند، فکر می‌کنید به چه دلیل است؟

فکر می‌کنم اقبال رهبری نسبت به شعر جوان بسیار زیاد شده و می‌دانند که قلب تپنده فرهنگ در دست شاعران است و اگر شاعران جوان پرورش یابند، دیده شوند و هدایت شوند در واقع فرهنگ هدایت می‌شود.

رهبری جریان‌ساز حرکت‌های شعری در کشور هستند

-یکی از نکاتی که رهبری به آن اشاره کردند مسئله شعرخوانی مجریان است. در این باره چه نظری دارید؟

این یک مسئله مهم تلقی می‌شود، مشکلی است که خودم هم نسبت به آن گلایه دارم. ضمن اینکه مدام از مردم می‌شنیدم که مجریان شعر را کامل نمی‌شناسند و وقتی شعر می‌خوانند در انتقال مفاهیم و ایفاد معنی مشکل دارند و نمی‌توانند آنگونه باید از طریق رسانه، خدمات‌رسانی ادبی به مردم داشته باشند. رهبری در این نشست، درباره این مسئله صحبت کردند و گفتند لطفاً دقت کنید در شعر خواندن، مجری‌ها و گویندگان صداوسیما خیلی در این زمینه باید توجه داشته باشند تا شعر را به شکل مشخص و کامل و رسا به گوش مردم برسانند و حافظه ادبی مردم را تقویت کنند.

حافظه ادبی مردم را تقویت کردن به معنای تقویت فرهنگ است، رهبری آنقدر مطلع هستند که بدانند خرد جمعی مردم در استفاده از اشعار و شعرهای که چگونه است، ایشان حتی در این زمینه هم آگاهی دارند و از شاعران و مجریان خواستند به طور صحیح اشعار را منتقل کنند و حافظه ادبی مردم را تقویت کنند.

-شما چندین بار به نشست شعرخوانی مقام معظم رهبری دعوت شده‌اید نکته دلنشینی دارید که از این دیدارها بیان کنید؟

پیش از این وقتی به نشست شاعران با رهبری می‌رفتیم در حیاط منزل ایشان، روی چمن‌ها، نماز جماعت برگزار می‌شد که بسیار دلنشین بود اما این بار دیدار و اقامه نماز در حسینیه برگزار شد و شاید به دلیل شرایط جوی بارندگی و سردی هوا باشد اما صفایی که در حیاط خانه رهبری احساس می‌کردیم حس و حال دیگری داشت اگرچه که در این دیدار هم لحظات خوشی را گذراندیم و بعد از این دیدار تصور می‌کنم انرژی بیشتری دریافت کرده‌ام.

رهبری جریان‌ساز حرکت‌های شعری در کشور هستند

-شما به عنوان یک شاعر، چه اندوخته‌ای از این دیدار نصیبتان شد؟

رهبری از شاعران خواستند که فعالیت بیشتری در فضای مجازی داشته باشند و صدای شعر را بیشتر به گوش مردم برسانند و از این طریق فرهنگ‌سازی کنند، تصور می‌کنم بنا به فرمایش مقام معظم رهبری باید بیشتر در فضای مجازی فعالیت کنم و صدای شعر را به گوش جامعه برسانم. ضمن اینکه تاکید رهبری به ایران، ایرانی‌گری، فرهنگ ایران، شعر و باز هم ایران بسیار زیاد بود و واژه ایران را در بیانات ایشان پررنگ بود و این هم نکته مهمی برای شاعران است.

-در این نشست‌ها خیلی نوبت شعرخوانی به شاعران مازندرانی نمی‌رسد، فکر می‌کنید دلیلش چیست؟ البته شما چندین بار در این نشست‌ها شعر خوانده‌اید.

نباید شعرخوانی در پیشگاه مقام معظم رهبری را جغرافیا زده کرد، شعر خوب، راه را پیدا کرده و خود را معرفی می‌کند. بله چندین بار در محضر رهبری شعر خوانده‌ام. در محضر رهبری، شعر خوب خوانده می‌شود و شعرخوانی به نسبت تقسیم استان‌ها نیست، مولفه‌های شعر خوب بررسی می‌شود و اگر قابلیت داشت در پیشگاه رهبری خوانده می‌شود. البته مازندران شاعران خوبی دارد اما در زمینه موارد ادبی باید دقت نظر بیشتری داشته باشند و راه جدیدی در شعر بازد کرده و سعی کنند تکرار شعر نباشند، این مسئله مهمی است. جلسه رهبری مسابقه نیست، این حس مسابقه بودن و رقابت داشتن در شعرخوانی در محضر رهبری، برای من حس بسیار ناخوشایندی است نباید این حس در شاعران جاری شود. ما به عنوان شاعر باید تلاش کنیم که خود را به مولفه‌های شعر معاصر نزدیک کرده و سعی ما بر این باشد با زمانه حرکت کنیم.

سطح ادبی استان را باید ارتقا دهیم و از شاعران بزرگ الگو بگیریم، احترام به شاعران بزرگ و با تجربه، راهی برای دستیابی به مولفه‌های مهم شعر است.

نظر شما