شناسهٔ خبر: 65878698 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

اجرای ۶۱۲ پایش زیست محیطی در سطح شهرستان

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به انجام ۶۱۲ مورد گشت و پایش زیست محیطی شبانه روزی در سطح شهرستان توسط کارشناسان و یگان حفاظت این اداره طی سال ۱۴۰۲ به منظور نظارت، کنترل و برخورد با هرگونه تخلف زیست محیطی، گفت: شناسایی ۳۱ واحد جدید، صدور ۲۵۴ اخطاریه برای واحدهای متخلف و پلمب ۴ واحد آلاینده از جمله اقدامات این اداره در طی این مدت بوده است.

صاحب‌خبر -


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ؛مزینانی با بیان اینکه سامانه جامع محیط زیست کشور به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان حفاظت محیط زیست، نقش موثری در تقویت مسئولیت های اجتماعی در حوزه محیط زیست دارد، اظهار داشت: تعداد ۳۵۹ مورد خوداظهاری ارائه شده از سوی واحدهای مشمول خوداظهاری و ثبت در سامانه جامع محیط زیست کشور و همچنین  ۱۴ مورد نمونه برداری شامل آب سطحی، پساب و خاک، از اقدامات انجام شده این اداره  در سال گذشته بوده است.
وی در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۲ و در راستای هم افزایی و دستیابی به اهداف توسعه صنعت و پیشرفت پایدار در کنار رعایت ملاحظات محیط زیستی، رسیدگی به  تعداد ۲۷۶ مورد استعلام واصله از ارگانهای مختلف نیز صورت پذیرفت.
وی با اشاره به اینکه در طی این مدت ۹۰ مورد اقدام واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی به منظور رفع آلایندگی، در راستای تحقق مسئولیت های اجتماعی درحوزه صنعت و محیط زیست از جمله احداث و بهره برداری سیستم تصفیه فاضلاب، نصب و راه اندازی تجهیزات کنترل آلودگی هوا و انتقال پسماند های صنعتی و ویژه بود، تصریح کرد: مجموعه محیط زیست حامی صنایعی خواهد بود که در راستای توسعه پایدار گام بر می دارند و در کنار تولید و ایجاد اشتغال، ملاحظات محیط زیستی را نیز رعایت می کنند.
این مقام مسئول گفت: در سال ۱۴۰۲ انتقال حدود ۸۹ تن پسماند صنعتی و ویژه به مراکز امحاء مجاز صورت پذیرفته است.
وی افزود: از جمله اقدامات خوب محیط زیستی که در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، افتتاح يك طرح محيط زيستي در حوزه اندازه گيري غبار ريزشي همزمان با گرامیداشت هفته محیط زیست بود.
وي با اشاره به افتتاح دستگاه اندازه گيري غبار ريزشي در محل پايگاه هلال احمر يوسف آباد قوام بیان داشت: با توجه به اينكه شهرستان ملارد يكي از كانون هاي ايجاد پديده گرد و غبار است، به منظور تعيين جنس ذرات به لحاظ زمين شناسي و احتمال حضور فلزات سنگين در گرد وغبار، با پيگيري هاي به عمل آمده اين شهرستان مجهز به دستگاه اندازه گیری غبار ريزشي شد.
مزینانی بابيان اينكه خشكسالي، تغيير كاربري هاي غيرمجاز و چراي بي رويه دام از مهمترين عوامل ايجاد گرد و غبار است،  اظهار داشت: پلاك هاي گلستانك، شريف آباد، قطعه ۴ و ۶ شهرستان ملارد جزء كانونهاي گرد و غبار هستند كه در حال حاضر طرح بيايان زدايي و ترسيب كربن در برخي نقاط شهرستان توسط اداره منابع طبيعي و آبخیزداری اجرا شده است.
وی همچنین بیان کرد: به مناسبت گرامیداشت هفته هوای پاک با شعار "هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول"، سيستم غبارگير و فيلتراسيون هواي بخش شيرخشك شرکت برنالبن شهرستان ملارد نیز با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و مسئولان شهرستان ملارد افتتاح شد و به بهره برداری رسید.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد با بیان اینکه طی سال گذشته تعداد ۷۳ مورد شکایت مردمی محیط زیستی از سوی این اداره دریافت و رسیدگی شد، گفت: رسیدگی و پاسخگویی به درخواست ها و مطالبات محیط زیستی شهروندان در اسرع وقت، از اولویت های برنامه های اجرایی این اداره طی سال گذشته بود.  
وی با اشاره به اینکه تعداد ۴۶ مورد پیگیری حقوقی شامل محیط زیست طبیعی و محیط زیست انسانی و تعداد ۱۱ مورد جمع آوری واحدهای آلاینده و در برخی موارد بخش های آلاینده واحدهای تولیدی، صنعتی وخدماتی وهمچنین تخریب ۲۵ دهنه کوره زغالگیری آلاینده و غیر مجاز صورت پذیرفته، خاطر نشان کرد: تعداد ۱۴ مورد رفع آلودگی در حوزه آب، خاک و هوا و همچنین ۹ مورد ایجاد فضای سبز توسط صنایع مستقر در حوزه استحفاظی شهرستان، در سال ۱۴۰۲ از دیگر امور انجام شده در حوزه محیط زیست شهرستان بود. 
وی در تبیین دیگر اقدامات محیط زیست شهرستان ملارد در سال گذشته تصریح کرد: در راستای دستیابی به توسعه پایدار و نهادینه کردن حفظ محیط زیست، آموزش و تقویت مسئولیت اجتماعی از مهمترین اهداف محیط زیست شهرستان بود،که در این راستا  بیش از ۱۲۰ طرح آموزشی، مشارکتی و محیط زیستی طی سال ۱۴۰۲ با همکاری و تعامل ارگانهای مختلف و مشارکت مردمی و دوستدارن محیط زیست اجرا و ۱۹۳۲ نفر ساعت آموزش محیط زیست صورت پذیرفت .

مزینانی اظهار داشت: درراستای  دستیابی به هدف مردمی سازی امور محیط زیستی و تقویت رویکرد اجتماعی محیط زیست،  با افتتاح دو خانه محیط زیست طی سال گذشته در فرهنگسرای نگین روستای ارغش آباد و کتابخانه مهر شهرک امید صفادشت و فراهم آوردن بسترهای اجتماعی بانشاط و محیط های فرهنگی و تاثیر گذار بر فعالیتهای آموزشی و ترویجی ، برنامه های متنوع آموزشی، فرهنگی و محیط زیستی با محوریت خانه های محیط زیست شهرستان انجام پذیرفت، که از آن جمله می توان به  برگزاری نمایشگاه محصولات بازیافتی، نمایشگاه نقاشی، معرفی کتاب های محیط زیستی، برگزاری مسابقات محیط زیستی، برگزاری کارگاه های آموزشی و توان افزایی اشاره کرد. 
وی همچنین  با بیان اینکه ارتقاء آگاهی خانواده ها در مسائل محیط زیستی، در فعال سازی اذهان کودکان به درک موضوعات محیط زیستی نقش بسزایی دارد، افزود: درسال ۱۴۰۲ تلاش کردیم با اجرای  برنامه های آموزشی محیط زیستی و فرهنگی  خانواده محور ازجمله برگزاری دوره آموزشی با عنوان " خانواده و محیط زیست" ،  اجرای پویش مهربانی با حیات وحش، برگزاری تورهای آموزشی، فرهنگی و زیارتی و برنامه های  پاکسازی محیط زیست، در خصوص  مشارکت و همکاری خانواده ها برای دستیابی به آرمان پرورش نسلی آگاه، مسئولیت پذیر و دوستدار محیط زیست گام برداریم.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد با بیان اینکه در راستای تحقق اهداف طرح ملی مسیرسبز، ایران پاک، درسال ۱۴۰۲ این طرح طی ۲۹ مرحله در حوزه استحفاظی شهرستان ملارد با همکاری ارگان های مرتبط و مشارکت مردمی اجرا شده است، خاطر نشان کرد: در راستای اجرای این طرح، پاکسازی طبیعت و محیط زیست به ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و بوستان ها و مناطق تفرجی شهرستان صورت پذیرفته و اجرای این طرح به منظور تقویت مسئولیت اجتماعی آحاد جامعه به منظور حفظ و پاسداشت محیط زیست و بهره برداری از موهبت های الهی بسیار موثر است.
با توجه به گشت و نظارت مستمر ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد در حوزه استحفاظی این شهرستان طی سال گذشته و به منظور جلوگیری از تخلفات زیست محیطی و شکار و صید، تعداد ۲ مورد دستگیری  شکارچی غیر مجاز  و کشف و ضبط سلاح شکاری صورت پذیرفت .

 مدیریان در پایان ضمن تبریک بهار قرآن و طبیعت، از هم افزایی و عزم جدی مسئولان دستگاه های اجرایی و مدیران شهری و شهروندان شهرستان ملارد  به منظور بهبود وضعیت زیست محیطی این شهرستان قدردانی کرد.

نظر شما