شناسهٔ خبر: 65868991 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

توسط شرکت دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان صورت گرفت؛

تولید انبوه محصول؛ راکتور بستر سیال چندمنظوره برای عملیات حرارتی و مهندسی سطح دقیق قطعات فلزی

محصول، راکتور بستر سیال چندمنظوره برای عملیات حرارتی و مهندسی سطح دقیق قطعات فلزی توسط شرکت دانش‌بنیان دانش‌گستر کاویان نوین فردانگر، مستقر در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، به تولید انبوه رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، احد محمدزاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان دانش‌گستر کاویان نوین فردانگر در معرفی شرکت و دستاوردهای آن گفت: این شرکت مستقر در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال 1395 تأسیس شده و در سال 1396 مجوز دانش‌بنیان را دریافت کرده است. محصول دانش‌بنیان این شرکت، راکتور بسترسیال چندمنظوره برای عملیات حرارتی و مهندسی سطح دقیق قطعات فلزی است. با راه‌اندازی این رکتور، در محل شرکت، خدمات گسترده‌ای اعم از کربن‌دهی، نیتروژن‌دهی، سختکاری و ... به صنایع مختلف کشور و علی‌الخصوص استان تا ظرفیت روزانه 10 تن ارائه داده می‌شود. 

 پویا بابازاده، عضو هیئت مدیره این شرکت در تشریح مزایای محصول تولید شده در این شرکت به موارد زیر اشاره کرد:

1. کاهش مصرف انرژی بیش از 50 درصد؛
2. تولید محصول چند منظوره با قابلیت انجام انواع عملیات حرارتی و مهندسی سطح به دلیل قابلیت تغییر مخلوط گازی مورد استفاده؛
3. یکنواختی بسیار بالای دما در تمامی نقاط داخلی کوره بستر سیال: به دلیل سیال بودن محیط داخلی کوره، دمای سطح و مغز قطعات یکنواخت بوده و در نتیجه اعوجاج قطعات به حداقل می‌رسد. همچنین، عمق نفوذ یکنواخت در عملیات سطحی قطعات ایجاد می‌شود؛
4. انتقال حرارت سریع و یکنواخت؛ سرعت انتقال حرارت بالا زمان‌های سیکل عملیات حرارتی را کاهش داده و تناژهای بالایی را می‌توان در کوره‌های کوچک فرآوری کرد؛
5. هزینه‌های عملیاتی پایین به دلیل کاهش زمان مورد نیاز برای عملیات؛
6. هزینه نگهداری پایین؛
7. هزینه سرمایه‌گذاری پایین؛
8. بدون آلودگی محیط‌زیست: گازها و بخارات سایر انواع کوره‌های عملیات حرارتی، با استفاده از کوره بستر سیال حذف می‌شوند؛
9. کار کردن و یادگیری آسان.

 باقر علی شعار، رئیس هیئت مدیره شرکت در رابطه با سرمایه انسانی توانمند و پرتلاس شرکت مذکور گفت: اعضای مؤسس و هیئت مدیره این شرکت از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان شامل دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه مراغه و نیز افراد مجرب صنعتی تشکیل شده است. همچنین، جوانان منطقه و نیز فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاهی در این شرکت به عنوان نیروی انسانی فعالیت می‌کنند. 

وی افزود: در حوزه پژوهش، فعالیت‌ها و موفقیت‌های وسیعی توسط اعضای این شرکت دانش‌بنیان به دست آمده است. به عنوان مثال در عرصه ملی، محصول دانش‌بنیان این شرکت به عنوان طرح منتخب کشوری از طرف بنیاد ملی نخبگان معرفی شده است. همچنین، توسط اعضای این شرکت، جایزه طرح شهید کاظمی آشتیانی کسب شده است. در عرصه بین‌الملل نیز موفقیت‌های چشمگیری توسط اعضای پژوهشی این شرکت از جمله جذب فاند ماری کوری اتحادیه اروپا و جذب گرنت پژوهشی توبیتاک ترکیه به دست آمده است. از دیگر مشخصات متمایز این شرکت می‌توان به حضور پژوهشگران برتر کشوری، استانی، دانشگاهی و دانشمندان 2 درصد برتر جهان اشاره کرد.

اکبر حیدرزاده، عضو گروه مهندسی مواد دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت به نمونه‌ایی از کارایی محصول شرکت اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال، در یک پروژه مربوط به بهبود کارایی تیغه دستگاه TBM برای حفر تونل از فولاد گرمکار 2344/1 به عنوان ماده اولیه استفاده شد و با اجرای عملیات حرارتی نهایی در کوره بستر سیال، خواص منحصر به فرد ایجاد شد. تصویر تیغه TBM و تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی نشر میدانی (FESEM) از ریزساختار فولاد گرمکار مذکور که بوجود آمدن کاربیدهای کروی و نانو سایز را نشان می‌دهد، باعث بهبود عملکرد فولاد و حصول خواصی نظیر استحکام بالا، مقاومت به سایش، چقرمگی و سختی بالا در این فولاد شد. از لحاظ کارکرد نیز به مراتب بازده بیشتری در شرایط واقعی به وجود آمد.

حیدرزاده افزود: این شرکت ارائه دهنده ایده، دارای سابقه اجرایی مرتبط بالای 5 سال در ارائه خدمات با استفاده از کوره بستر سیال است.

اسامی برخی از شرکت‌هایی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با آنها همکاری شده  به شرح زیر است: 

- شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو)

- شرکت‌های ریخته‌گری، آهنگری، تامین و ساخت تراکتورسازی تبریز

- شرکت موتورسازان-شرکت‌های پمپ ایران و پمپ و توربین

- موسسه شهید کریمی (زیرمجموعه قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)

- شرکت موتوژن

- شرکت نسوز آذرشهاب

- شرکت چرخشگر

- شرکت پیستون سازی

- شرکت رجا (صنایع ریلی)

- شرکت نیرو محرکه قزوین

 -مس سونگون (طراحی و پروسه تولید گلوله¬های آسیاب)

- فولاد ناب

- فواد ارک تبریز

- شرکت مترو تهران

نظر شما