شناسهٔ خبر: 65852142 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حسینی‌یکتا تشریح کرد:

تفاوت تغذیه دهه اول، دوم و سوم ماه رمضان

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در خصوص تحلیل جسمانی افراد در دهه دوم و سوم رمضان و تغییر رژیم غذایی در این سه دهه، گفت: در طب ایرانی تغذیه افراد با توجه به تفاوت فردی، تنظیم می‌شود.

صاحب‌خبر -

نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشتنفیسه حسینی‌یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان توصیه‌هایی برای روزه‌داران در ایام نوروز پرداخت و گفت: در طب ایرانی، پاکسازی بدن از مواد زائد یکی از اصول سبک زندگی به ویژه در فصل بهار است. در فصل بهار برای پاکسازی توصیه به کاهش حجم غذا و استفاده از غذاهای کم کالری مثل سوپ‌های کم کالری حاوی گوشت کمتر و سبزیجات بیشتر می‌شود تا بدن عملیات دفع مواد زائد از بدن را به راحتی انجام دهد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در طب ایرانی روزه‌داری متناوب، یکی از روش‌های پاکسازی بدن است و توصیه می‌شود روزه‌داران، روزه خود را با یک نوشیدنی گرم و ترجیحاً کمی شیرین باز کنند. در زمان افطار توصیه به استفاده از غذاهای سبک مثل سوپ، تخم مرغ عسلی، فرنی و شله زرد می‌شود و میوه باید با فاصله یک تا دو ساعت بعد از افطار مصرف شود.

حسینی یکتا با تأکید بر اینکه در ماه رمضان باید از افراط در خوردن تنقلات فراوان بین افطار و سحر خودداری شود، گفت: برای تقویت معده و بهبود علائم گوارشی نیز می‌توان از رب سیب، «به» و انار ملس استفاده کرد. یکی از توصیه‌های مهم و ضروری برای جلوگیری از مشکلات گوارشی نیز این است که غذا آهسته خورده و خوب جویده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که تغذیه در هر دهه رمضان با توجه به تحلیل رفتن انرژی افراد پس از دهه اول و دوم ماه رمضان باید متفاوت باشد؟ گفت: در طب ایرانی تغذیه افراد با توجه به تفاوت فردی، تنظیم می‌شود. بنابراین بر اساس شدت افت انرژی افراد و ویژگی‌های فردی می‌توان برنامه تغذیه‌ای متنوعی در ماه رمضان توصیه کرد. برای تقویت افراد به ویژه افرادی که کم خونی دارند می‌توان از مویز، آب سیب و هویج استفاده کرد. شیربادام نیز یک نوشیدنی خوب است که می‌توان در ماه رمضان توصیه کرد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در خصوص تهیه شیر بادام، گفت: برای تهیه شیربادام یک استکان آب، یک قاشق غذاخوری عسل، و ده عدد بادام درختی پوست کنده را در مخلوط‌کن بریزید و نوشیدنی شیری رنگی که حاصل می‌شود، یکی دو ساعت قبل از خواب میل کنید.

وی درباره بهترین عادات غذایی که باید از ماه رمضان به کل سال تسری یابد، گفت: توقف خوردن و آشامیدن در طول ساعات روز، یکی از مهمترین تغییراتی است که ماه رمضان در سبک زندگی افراد ایجاد می‌کند. این تغییر عادت به بدن کمک می‌کند که در ساعات روزه‌داری مواد زائدی را که در بدن تجمع پیدا کرده را به تدریج تبدیل به مواد قابل دفع کرده و از ضرر آنها خلاص شود.

وی اضافه کرد: معده در ماه رمضان کوچک‌تر شده وگنجایش کمتری برای خوردن غذا دارد. همچنین عادت به کم خوری باعث می‌شود بعد از پایان ماه رمضان نیز بتوانیم به ترک عادت‌های بد گذشته از جمله پرخوری و درهم خوری ادامه دهیم. بنابراین عادت کم خوری می‌تواند جزء بهترین عادات غذایی در طول سال باشد.

انتهای پیام

نظر شما