شناسهٔ خبر: 65812371 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس اداره محیط زیست و خدمات شهری منطقه ۵ شهرداری اصفهان:

بهره‌برداری از منبع آب پارک صفه در آینده نزدیک/ «اصفهان کارت» در پارک وحش صفه فعال شد

رئیس اداره محیط زیست و خدمات شهری منطقه ۵ شهرداری اصفهان با بیان اینکه از پروژه‌های این منطقه پارک کوهستانی صفه است، گفت: منبع آب این پارک ۸۰۰ متر مکعب حجم دارد و به‌صورت پیش ساخته است که تا چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

صاحب‌خبر -

محمد علیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مساحت فضای سبز منطقه ۵ شهرداری اصفهان حدود ۶۰۰ هکتار است که شامل سه بلوک پارک کوهستانی صفه، شهرک سپاهان‌شهر و بلوک ملت و سعدی می‌شود و با فعالیت سه پیمانکار نگهداری آن انجام می‌شود.

وی افزود: این منطقه دومین وسعت فضای سبز را پس از منطقه ۴ در شهر اصفهان دارا است که با توجه به مساحت فضای سبز این منطقه حدود ۳۸۰ هزار اصله درخت کاشته شده است که بیشتر آن در پارک کوهستانی صفه قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست و خدمات شهری منطقه ۵ شهرداری اصفهان ادامه داد: مساحت فضای سبز تفرجگاه اصفهان ۱۰۴ هکتار است و فضای سبزی که در پادگان‌ها، بیمارستان الزهرا، بیمارستان خانواده و دانشگاه اصفهان است جز فضای سبز اکولوژیک ما هستند که به سرانه فضای سبز اکولوژیک اضافه شده و در اختیار شهرداری نیست، اما با این حال همکاری لازم برای سمپاشی، آبیاری و نگهداری فضای سبز غیر در اختیار به طور کامل انجام می‌شود.

علیجانی گفت: در پروژه‌های ۱۴۰۲، ترمیم و آبیاری تحت فشار ۴۱۵۰۴ مترمربع که بیشتر آن در قطعات جنگلی سپاهان شهر است، ترمیم لوله‌های ۳۲ و ۱۶ میلیمتری و توسعه آبیاری تحت فشار به متراژ ۳۱۱۰ مترمربع، توسعه آبیاری بابلر در خیابان حسین‌آباد در دو لاین شمالی و جنوبی به متراژ ۲۸۰۰ مترمربع و خط انتقال پساب در دستور کار قرار دارد که رینگ پساب از پل وحید تا سی‌وسه پل به متراژ ۲۸۰۰ متر که ۵۰۰ متر آن در سال ۱۴۰۲ انجام شد و مابقی آن در سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: پس از پانزدهم فروردین، رینگ پساب شبکه توزیع جامع شهر اصفهان کامل می‌شود و از منطقه ۶ به منطقه ۱ و ناژوان متصل می‌شویم، در توسعه تفرجگاهی، احداث فضای سبز مجموعه تالار غدیر وجود دارد که بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع فضای سبز دارد و یکی از فضای سبزهای غیر در اختیار شهرداری منطقه ۵ است که احداث آن توسط فضای سبز منطقه ۵ و واحد خدمات شهری انجام و به سپاه تحویل داده می‌شود.

شنبه بازار یکی از جزیره‌های بسیار زیبای شهر اصفهان است

علیجانی بیان کرد: سه‌راه نظر که به اسم شنبه‌بازار آن را می‌شناختند، در پروژه‌های سال ۱۴۰۲ انجام گرفته و مساحت آن نزدیک به ۷۶۰۰ مترمربع و یکی از جزیره‌های بسیار زیبای شهر اصفهان و جزو فضای سبزهای برند و پایلوت منطقه ۵ و شهر اصفهان است.

وی با اشاره به ۲۴۸ فلاور باکس خریداری شده به مناسبت سال نو خاطرنشان کرد: ۹۶ عدد از این فلاورباکس‌ها در سپاهان شهر و ۴۵ عدد در صفه و مابقی در بلوک ملت و سعدی در خیابان حکیم نظامی، میدان شورا و خیابان وحید قرار گرفته است، در این فلاور باکس‌ها گل‌های اطلسی، آلاله و پامچال کاشته می‌شود که موجب طراوت خاصی برای شهروندان و مسافران است.

علیجانی با بیان اینکه سه عدد المان درخت سرو در نظر گرفته شده است که گل‌های اطلسی تک بوته در آن‌ها قرار گرفته است، گفت: ارتفاع بزرگترین سرو شش متر که ۲۸۰۰ عدد بوته گل اطلسی در آن قرار می‌گیرد، سرو دوم چهار متر ارتفاع دارد که ۲۲۰۰ اطلسی تک بوته در آن کاشته می‌شود و ارتفاع سومین سرو دو متر و نیم است که حدود ۱۲۰۰ بوته در آن کاشته می‌شود و سیما و منظر بسیار زیبایی در شهر اصفهان ایجاد می‌کند و در سه‌راه نظر قرار می‌گیرد، همچنین دو المان گلبرگ نیز وجود دارد که میان خیابان بلوار دانشگاه قرار می‌گیرد که داخل این المان‌ها نزدیک به ۵۰۰۰ بوته اطلسی مینیاتور کاشته می‌شود.

وی ادامه داد: نزدیک به ۱۵ هزار متر باغچه گل فصل در این منطقه در میدان شورا، خیابان محتشم کاشانی، خیابان حکیم نظامی، تقاطع سهروردی به خیابان رودکی، تقاطع خیابان محتشم کاشانی به حکیم نظامی، تقاطع خیابان شریعتی غربی به توحید و تقاطع شریعتی غربی به چهارباغ بالا در نظر گرفته شده که به مناسبت سال نو به شکل ویژه گلکاری و گل‌آرایی شد.

علیجانی تصریح کرد: خط انتقال آبی در خیابان شهدای صفه به طول ۱۴۰۰ متر وجود دارد که این خط به لوله ۱۶۰ میلی‌متری احتیاج داشته است و به دلیل وجود فیبر نوری، لوله ۱۴۰۰ آب شیرین و خط لوله گاز در این مسیر، طی ۲۸ سال این لوله‌گذاری انجام نشده و انتقال آب از منبع ملت به سمت منبع الزهرا و منبع تله کابین صورت می‌گرفته است که در سال ۱۴۰۲ موانع این خط انتقال آب رفع شد و دیگر برای آبیاری پارک گل نرگس هم مشکی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از پروژه‌های دیگر این منطقه پارک کوهستانی صفه است، گفت: منبع آب این پارک ۸۰۰ متر مکعب حجم دارد و به صورت پیش ساخته است و تا چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

۷۴۶۵ اصله درخت در منطقه ۵ کاشته شده است

علیجانی خاطرنشان کرد: جمع کل گل و گیاهی که در منطقه ۵ به صورت بوته و نشا کاشته شده است ،۱۹۳۷۰۰ بوته گلدان است که ۳۵ هزار گلدون گل شب بو به این رقم اضافه می‌شود که برای خرید گل فصل بالغ بر دو میلیارد و ۷۴۸ میلیون تومان هزینه شده است.

وی بیان کرد: درختکاری و جشن درختکاری از پانزدهم اسفند همچون مناطق دیگر در منطقه ۵ نیز انجام گرفته و با توجه به شعار درختی را در جای خالی بکاریم، این منطقه در معابر اصلی یا مکان‌هایی که به دلیل عملیات عمرانی یا به علت برخورد ماشین آلات برای درخت‌ها اتفاق ناخوشایند افتاده است، به‌صورت کامل کاشت و واکاری با تعویض خاک انجام و ۷۴۶۵ اصله درخت در منطقه ۵ کاشته شده است و در پرچین‌ها نیز نزدیک به ۷۰ هزار اصله درختچه به صورت شمشاد، خرزهره، نسترن و پرچین برگ نو کاشته شده است.

علیجانی در مورد آبیاری منطقه ۵ گفت: آبیاری این منطقه تاکنون به سه شکل انجام شده است؛ با توجه به اینکه در پارک کوهستانی صفه آب وجود ندارد و امکان احداث چاه آب نیست، اختلاف ارتفاع پارک کوهستانی صفه تا منبع ملت، ۱۸۰ متر مربع و با چاه‌های ۱، ۲ و ۳ ملت که در حریم رودخانه زاینده رود است با لوله ۵۰۰ آب را به منبع الزهرا می‌رسانیم و از منبع الزهرا با لوله ۴۰۰ و ۵۰۰ به منبع تله‌کابین می‌ررود و از منبع تله‌کابین به منبع ۲، ۳، ۴ و ۵ این لوله‌کشی‌ها انجام شده است.

وی اظهار کرد: بلوک ملت و سعدی توسط چاه‌هایی که در منطقه وجود دارد از جمله چاه حکیم نظامی، چاه سهروردی و چاه‌های خود پارک گودرز و چاه میدان شورا آبیاری انجام می‌شود و آبیاری سپاهان شهر نیز به دلیل نداشتن چاه با پساب انجام می‌شود که این پساب توسط تصفیه‌خانه مکانیزه در سپاهان شهر در سایت اوزون و کلرزنی تصفیه ثانویه می‌شود و آب به صورت شفاف در اختیار فضای سبز قرار می‌گیرد.

ساماندهی ۴ پارک محلی در سپاهان‌شهر

علیجانی با بیان اینکه سپاهان‌شهر ۱۲۰ هکتار فضای سبز دارد و نزدیک به ۹۸ هزار درخت دارد، گفت: در سپاهان‌شهر چهار پارک محلی جزو پروژه‌های ساماندهی بوده که انجام شده است، همچنین در پروژه‌های ۱۴۰۲ ساماندهی بزرگراه شهید دستجردی و اتوبان اقارب‌پرست را داشتیم که ۹۶۰ میلیون تومان هزینه لحاف بتنی به طول ۷۶۰۰ متر بود که در آن گلکاری ویژه‌ای برای سال نو در آن انجام شد.

وی ادامه داد: ساماندهی فضای سبز میدان سهروردی، ساماندهی بلوار غدیر و شاهد، ساماندهی فضای سبز پارک کوهستانی صفه و ساماندهی بلوک ملت و سعدی از دیگر اقداماتی بوده که در این منطقه انجام شده است؛ فضای سبز پارک ملت و پارک سعدی که جزو پارک‌های بسیار حساس در حاشیه رودخانه زاینده‌رود است، از سی‌وسه پل تا پل وحید ادامه دارد که حدود ۱۷۰ هزار بوته پیچ تلگرافی و پاپیتال با تغییر الگوی کشت در پارک‌های ملت و سعدی به دلیل حذف چمن و گونه‌های پرنیاز کاشته شده است.

علیجانی افزود: حدود ۹ صدم درصد فضای سبز توسعه یافته که سرانه فضای سبز پارک گل نرگس که ۲۲ هکتار است، افزایش درخور توجهی پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه تأمین روشنایی با نورپردازی دو موضوع متفاوت است، اظهار کرد: در پارک‌ها تأمین روشنایی انجام می‌شود و پروژه‌های نورپردازی بیشتر در پل‌ها، میادین و بلوارهای اصلی شهر برای زیباسازی انجام می‌شود.

علیجانی گفت: برای تأمین روشنایی سه‌راه نظر مناقصه گذاشته شد و پیمانکاران هم‌اکنون مشغول کار هستند.

وی با اشاره به کوچه شهید کریمی این منطقه خاطرنشان کرد: اصلاح بصری این کوچه انجام و مشکل تأمین نور با روشنایی جدید در ارتفاع کمتر با رویکرد زیباسازی رفع شد.

علیجانی تصریح کرد: تأمین روشنایی پارک مرکزی و قائم سپاهان‌شهر نیز انجام شده است.

اعتبار ۱۳ میلیارد تومانی برای آب‌نمای تصادفی پارک مرکزی سپاهان‌شهردر نظر گرفتیم

وی در خصوص زیباسازی زیر پل ستاری گفت: این پروژه برای این منطقه نیست و در زمینه تجهیز و گرفتن مجوزهای ترافیک و موارد دیگر همکاری‌ها توسط خدمات شهری منطقه ۵ انجام شده و حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است، اما مبلغ کل قرار داد ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که توسط سازمان زیباسازی در حال انجام است.

علیجانی ادامه داد: آب‌نمای تصادفی پارک مرکزی سپاهان‌شهر در مرحله مناقصه است و برای اجرای آن ۱۳ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و پس از تعطیلات نوروز کارهای اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: تصفیه‌خانه سپاهان شهر بهترین شرایط خود را دارد، تنها موضوعی که در این قسمت مورد توجه است انعقاد و لخته‌سازی است که در مرحله پس از مناقصه قرار دارد، همچنین آب برای منطقه ۱۳ با تانکر از تصفیه خانه حمل می‌شود، اما خط لوله آن در حال راه‌اندازی است تا از تابستان ۱۴۰۳ آب توسط خط لوله به منطقه ۱۳ انتقال پیدا کند.

علیجانی در مورد پارک وحش صفه اظهار کرد: در آستانه نوروز سال ۱۴۰۳ سیستم «اصفهان کارت» در پارک وحش صفه فعال شده است و ورود مسافران و شهروندان به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود که افراد قبل از ورودی اصلی بلیت خود را تهیه و سپس از طریق گیت‌های الکترونیکی داخل می‌شوند، همچنین تغییرات داخلی انجام شده است به طور مثال قفس شیرها بزرگ‌تر می‌شود و محوطه جدیدی برای کفتار ساخته شده و به طور کلی فضاها ایمن‌تر و بزرگ‌تر شده است.

وی با بیان اینکه مشاور طرح مجموعه گل نرگس تا سال ۱۴۰۳ این پروژه را تحویل می‌دهد، اظهار داشت: احداث فضای سبز و منبع تأمین آب باید در سال ۱۴۰۳ انجام شود.

علیجانی ادامه داد: خودروهای مکانیزه کیفیت رفت‌وروب بیشتری نسبت به کار دستی دارند و با تأمین خودروهای جدید با کیفیت، نیروهایی که رفت‌وروب را به صورت دستی انجام می‌دادند در قسمت‌های دیگر که با کمبود نیرو مواجه است، مشغول می‌شوند.

وی تصریح کرد: شش دستگاه خودروی مکانیزه برای رفت‌وروب در این منطقه فعال است و در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های آن هستیم.

علیجانی با بیان اینکه رنگ‌آمیزی نرده‌ها و تابلو برای سال نو انجام شده است، افزود: رنگ‌آمیزی جداول در دست اقدام است و جداول معابر اصلی رنگ‌آمیزی می‌شود به جز جداولی که تازه قرار داده شده است.

وی گفت: پیگیر حذف ایستگاه‌های زباله در بافت محلات هستیم؛ سال‌های قبل به شهروندان زمان جمع‌آوری زباله گفته شده است، هم‌اکنون در منطقه، پنج نقطه به دوربین مدار بسته مجهز شده است و از این طریق کنترل بیشتر شده، همچنین محل ایستگاه‌ها را بیشتر اطلاع‌رسانی و در صورت امکان با تغییرات فیزیکی ایستگاه زباله را به باغچه گل تبدیل می‌کنیم.

علیجانی در مورد سگ‌های ولگرد سپاهان‌شهر بیان کرد: به دلیل مرزی بودن این شهر و اینکه از سمت جنوب و جنوب غرب به مراتع، شهر ابریشم و شهرضا منتهی می‌شود، این سگ‌ها وارد می‌شوند، اما در مورد بعضی از سگ‌های این منطقه اعمال ضوابط و بررسی‌های پزشکی انجام شده است که به دلیل مرزی بودن منطقه به‌رغم مبارزه زیاد با سگ‌ها این کار روند مستمری دارد، البته غذا دادن به این حیوانات در زیاد شدن آن‌ها بی تأثیر نیست، همچنین موجب ازدیاد حیوانات موذی همچون موش نیز می‌شوند که دامن‌گیر تمام شهروندان می‌شود.

وی افزود: طبق تصمیمات ستاد تسهیلات سفر شهر اصفهان اقدامات نوروزی را انجام می‌دهیم و طبق روال هر سال ورودی سپاهان‌شهر از سمت جنوب در بلوار شاهد و ورزشگاه ولایت با امکانات رفاهی اولیه به‌عنوان مکان اسکان مسافران در نظر گرفته شده است و با اعلام ستاد تسهیلات و استقرار عوامل آتش‌نشانی نسبت به اسکان مسافران اقدام می‌شود.

نظر شما