شناسهٔ خبر: 65785540 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

بررسی ۰ تا ۱۰۰ مراحل تصفیه آب

در این بخش ۰ تا ۱۰۰ مراحل تصفیه آب، انواع فیلترهای تصفیه آب و کارکرد هر کدام میپردازیم.

صاحب‌خبر -

مراحل تصفیه آب بر اساس تعداد فیلترها و نوع دستگاه می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی مراحل تصفیه آب در اکثر دستگاه‌ تصفیه آب خانگی و حتی دستگاه‌های تصفیه آب شهری یکسان است. در اولین مراحل، آلایندگی‌های درشت از آب جدا می‌شوند و در ادامه انواع ویروس، میکروب و املاح معدنی اضافی نیز از آب حذف می‌شوند. برای اینکه با نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب به طور کامل آشنا شوید و بتوانید بهترین سیستم فیلتراسیون را برای نوشیدن آب گوارا تهیه کنید، بهتر است با افراد متخصص در این حوزه مانند کارشناسان کمپانی زد زد مشورت نمایید.

مراحل تصفیه آب خانگی

آب آشامیدنی که وارد منازل می‌شود، در مسیر ارسال به منازل دچار آلودگی‌های مختلف می‌شود. داشتن یک سیستم تصفیه آب مناسب موجب می‌شود تا همه اهل منزل از آبی سالم و گوارا استفاده کنند. بر روی دستگاه تصفیه آب خانگی چندین مرحله فیلتراسیون قرار گرفته که هر مرحله وظیفه خاصی را ایفا می‌کند. تا پس از طی شدن مراحل تصفیه، تمام ناخالصی‌ها از آب جدا شده و آبی خالص و گوارا تولید شود.

در ادامه به بررسی مراحل تصفیه آب خانگی می‌پردازیم:

مرحله اول؛ پیش تصفیه

مرحله اول تصفیه، ذرات معلق، شن و ماسه، خاک، گل و لای و سایر آلاینده‌های بزرگ را از آب حذف می‌کند. سپس طعم و بوی نامطبوع، کلر و مواد شیمیایی آلی نیز از آب حذف می‌شوند.

مرحله دوم؛ تصفیه اصلی

در این مرحله، مواد شیمیایی باقی‌مانده، طعم و بوی نامطبوع و ذرات معلق از آب حذف می‌شوند. همچنین در این مرحله، آلاینده‌های شیمیایی، فلزات سنگین، میکروب‌ها و ویروس‌ها تا 98% از آب حذف می‌شوند.

مرحله سوم؛ پس تصفیه

در این مرحله، طعم و بوی نامطبوع آب تصفیه شده بهبود می‌بخشد. همچنین در این مرحله، املاح معدنی مفید مانند کلسیم و منیزیم به آب اضافه شده و در نهایت، pH آب تنظیم و قلیایی می‌شود.

مراحل اضافی تصفیه آب

در این مرحله، میکروب‌ها و ویروس‌ها با استفاده از اشعه UV از بین می‌روند، همچنین در این مرحله، سطح اکسیژن آب افزایش می‌یابد.

تا این بخش متوجه شدیم که مراحل تصفیه آب دستگاه تصفیه آب خانگی با توجه به تعداد فیلتراسیون آن مشخص می‌شود. بهتر است برای انتخاب بهترین تصفیه آب، از افراد متخصص و کاربلد کمپانی زد زد مشاوره دریافت کنید، تا بتوانید دستگاه تصفیه‌ای با توجه به نیازها و کیفیت آب منطقه خود خریداری نمایید.

انواع فیلتر تصفیه آب و مراحل آنها

مراحل دستگاه تصفیه آب خانگی به گونه‌ای تنظیم شده که تمام آلایندگی‌ها، ناخالصی‌ها و میکروب‌ها از آب جدا شده و در نهایت املاح معدنی مورد نیاز به آب اضافه می‌شود. بر روی دستگاه‌های تصفیه برای کارکرد بهتر، قطعات خاصی قرار می‌دهند که فیلترهای تصفیه یکی از بخش‌های بسیار مهم آن را تشکیل می‌دهند. برای اینکه از کیفیت قطعات تصفیه آب اطمینان داشته باشید، بهتر است یک برند معتبر مانند زد زد را انتخاب کنید، تا در صورت نیاز به تعویض، این قطعات را با کیفیت خوب تهیه کنید.

در ادامه به معرفی انواع فیلتر تصفیه آب و مراحل قرارگیری آنها می‌پردازیم:

1. فیلتر پروپیلن PP (فیلتر مرحله اول)

ذرات معلق، شن و ماسه، گل و لای و سایر آلاینده‌های بزرگ را از آب حذف می‌کند.

2. فیلتر کربن پودری (فیلتر مرحله دوم)

کلر، طعم و بوی نامطبوع، مواد شیمیایی آلی و برخی از آلاینده‌های دیگر را از آب حذف می‌کند.

3. فیلتر کربن بلاک (فیلتر مرحله سوم)

مواد شیمیایی باقی‌مانده، طعم و بوی نامطبوع و ذرات معلق را از آب حذف می‌کند.

4. فیلتر ممبران (فیلتر مرحله چهارم)

آلاینده‌های شیمیایی، فلزات سنگین، میکروب‌ها و ویروس‌ها را تا 98% از آب حذف می‌کند.

5. فیلتر پست کربن (فیلتر مرحله پنجم)

طعم و بوی نامطبوع آب تصفیه شده را بهبود می‌بخشد.

6. فیلتر مینرال (فیلتر مرحله ششم)

املاح معدنی مفید مانند کلسیم و منیزیم را به آب اضافه می‌کند.

7. فیلتر قلیایی یا آلکالاین (فیلتر مرحله هفتم)

pH آب را تنظیم کرده و آن را قلیایی می‌کند.

بسته به نوع دستگاه تصفیه آب، ممکن است تعداد فیلترها تا 11 عدد هم باشد. اما در هر صورت، ترتیب قرارگیری فیلتر تصفیه آب در تمام دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس به همین منوال است.

بررسی ۰ تا ۱۰۰ مراحل تصفیه آب

نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب

انتخاب نوع و تعداد فیلترهای تصفیه آب به کیفیت آب منطقه شما و نیازهای شخصی شما بستگی دارد. همچنین، تعویض به موقع فیلترها برای عملکرد صحیح دستگاه تصفیه آب ضروری است تا تمام مراحل تصفیه به درستی طی شود. با بررسی نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب، در می‌یابیم که آب پس از عبور از فیلتراسیون سه مرحله اول، به مرحله چهارم یعنی فیلتر ممبران می‌رسد که مهم‌ترین بخش تصفیه آب را تشکیل می‌دهد. در این بخش، سختی آب تصفیه شده و تا حد زیادی املاح معدنی مضر مانند نیترات نیز از آب حذف می‌شوند. فیلتر ممبران دو خروجی دارد:

  • خروجی اول برای خارج کردن آب کثیف و املاح مضر به سمت فاضلاب

  • خروجی دوم هدایت آب به سمت مخزن دستگاه

بررسی مراحل تصفیه آب شهری در تصفیه خانه

آب به عنوان مایع حیات، عنصری بی‌بدیل در زندگی بشر است که همواره در معرض آلاینده‌ها و آلودگی‌های مختلف قرار می‌گیرد. به همین دلیل، تصفیه خانه‌های شهری راه‌اندازی شده‌اند. مراحل تصفیه آب شهری در تصفیه خانه بسیار گسترده و طولانی است تا در نهایت تمام آلایندگی‌ها از آب جدا شود. معمولا در تصفیه خانه‌ها از روش‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی برای جداسازی آلاینده‌ها از آب استفاده می‌کنند.

بررسی ۰ تا ۱۰۰ مراحل تصفیه آب

در ادامه به بررسی مراحل تصفیه آب شهری در تصفیه خانه می‌پردازیم:

1. آشغالگیری

آشغالگیرها در دو نوع درشت و ریز طراحی می‌شوند، آشغالگیرهای درشت، ذرات بزرگتر از 5 میلی‌متر و آشغالگیرهای ریز، ذرات 1 تا 5 میلی‌متر را از آب حذف می‌کنند.

2. ته نشینی

حوضچه‌های ته نشینی به دو نوع ثقلی و با کمک مواد شیمیایی تقسیم می‌شوند. در نوع ثقلی، به دلیل اختلاف وزن ذرات معلق و آب، ذرات ته نشین می‌شوند. در نوع دوم، با اضافه کردن مواد شیمیایی مانند آلوم و سولفات آهن، ذرات ریز به ذرات بزرگ‌تر تبدیل شده و ته نشین می‌شوند.

3. فیلتراسیون:

فیلترهای شنی از دانه‌های شن با اندازه‌های مختلف تشکیل شده‌اند که ذرات معلق را به دام می‌اندازند. فیلترهای کربنی نیز با جذب سطحی، طعم و بوی نامطبوع و مواد شیمیایی آلی را از آب حذف می‌کنند.

4. ضدعفونی:

کلر، رایج‌ترین ماده ضدعفونی کننده در تصفیه خانه‌ها است. کلر با میکروب‌ها و ویروس‌ها واکنش می‌دهد و آن‌ها را از بین می‌برد. اشعه UV نیز با تخریب DNA میکروب‌ها، آن‌ها را غیرفعال می‌کند.

5. ذخیره سازی:

مخازن ذخیره سازی، آب تصفیه شده را تا زمان توزیع به مردم ذخیره می‌کنند. جنس این مخازن می‌تواند از بتن، فولاد یا پلاستیک باشد.

نتیجه‌ گیری

مراحل تصفیه آب با توجه به میزان آلایندگی‌ها و شرایط استفاده از آن متفاوت است. اما در تمام روش‌ها و دستگاه‌های تصفیه آب، بسیاری از مراحل شبیه به هم هستند تا در نهایت آبی با کیفیت بالا تولید شود. یکی از روش‌های پرطرفدار، استفاده از غشای ممبران و اسمز معکوس است که هم در سیستم تصفیه آب شهری و هم در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی کاربرد دارد. برای راه اندازی و نصب این سیستم به شکل تخصصی، بهتر است از افراد کاربلد مانند کارشناسان کمپانی زد زد کمک بگیرید. چرا که تمام دستگاه‌های این مجموعه تولید داخل بوده و متناسب با جغرافیای هر منطقه طراحی می‌شود.

نظر شما