شناسهٔ خبر: 65774671 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

انواع رتبه بندی شرکت ها در ایران

در این مطلب قصد داریم درباره شرایط رتبه بندی شرکت های مختلف در ایران صحبت کنیم و نکات مهمی درباره آن ها بیان کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، رتبه بندی شرکت‌ها در ایران، یک سیستم است که برای ارزیابی صلاحیت و توانمندی شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف به کار می‌رود. این رتبه بندی به منظور تشخیص سطح تخصص، تجربه، توان مالی و امکانات شرکت‌ها انجام می‌شود و به کارفرمایان و پیمانکاران در انتخاب شرکت مناسب برای انجام پروژه‌ها کمک می‌کند. در این مطلب قصد داریم درباره شرایط رتبه بندی شرکت‌های مختلف در ایران صحبت کنیم و نکات مهمی درباره آنها بیان کنیم.

رتبه بندی شرکت‌های مختلف

در حال حاضر، رتبه بندی شرکت‌ها در ایران توسط سازمان‌های مختلفی انجام می‌شود که هر یک دارای معیارها و شرایط خاص خود هستند. در زیر به برخی از مهم‌ترین انواع رتبه بندی شرکت‌ها در ایران اشاره می‌شود:

۱. رتبه بندی شرکت‌های پیمانکاری

این رتبه بندی توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری انجام می‌شود و شرکت‌های پیمانکاری را در ۵ رتبه ۱ تا ۵ ارزیابی می‌کند. معیارهای این رتبه بندی شامل سابقه کار، تجربه، نیروی انسانی، تجهیزات و ماشین‌آلات، توان مالی و … می‌باشد.

طبق گفته سایت رتبه بندی، برای اخذ رتبه پیمانکاری در هر حوزه‌ای ابتدا باید شرایط مربوط به آن حوزه را بررسی کنید. سپس با تکمیل مدارک و ارائه آنها به سازمان برنامه و بودجه کشور می‌توانید درخواست خود را برای اخذ رتبه پیمانکاری صادر کنید. اخذ رتبه پیمانکاری دارای مزیت‌های بسیاری می‌باشد. همین موضوع سبب شده است تا اکثر شرکت‌های پیمانکاری به دنبال دریافت رتبه برتر برای خود باشند تا بتوانند به واسطه‌ی آن در مناقصه‌ها یا قراردادهایی با ظرفیت بالاتر شرکت کنند.

رتبه پیمانکاری در ۱۲ رشته مختلف ساختمان، راه و ترابری، صنعت و معدن، تأسیسات و تجهیزات، کشاورزی، آب، مرمت آثار باستانی، کاوش‌های زمینی، مدیریت پسماند، ارتباطات، نفت، گاز و نیرو صادر می‌شود.

۲. رتبه بندی شرکت‌های مشاور

این رتبه بندی نیز توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری انجام می‌شود و شرکت‌های مشاور را در ۹ رشته اصلی معماری و شهرسازی، مهندسی آب، مطالعات کشاورزی، نفت و گاز، صنعت و معدن، پست و مخابرات، انرژی و گروه تخصص‌های مشترک در ۳ رتبه ۱ تا ۳ ارزیابی می‌کند.

انواع رتبه بندی شرکت ها در ایران

۳. رتبه بندی شرکت‌های اطلاعاتی

این رتبه بندی توسط شورای عالی اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود و شرکت‌های اطلاعاتی را در ۷ رتبه ۱ تا ۷ ارزیابی می‌کند. معیارهای این رتبه بندی شامل سابقه کار، تجربه، نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات، توان مالی و … می‌باشد.

۴. رتبه بندی شرکت‌های فنی و مهندسی

این رتبه بندی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام می‌شود و شرکت‌های فنی و مهندسی را در ۷ رشته اصلی ابنیه، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، نقشه‌برداری، شهرسازی، عمران و معماری در ۵ رتبه ۱ تا ۵ ارزیابی می‌کند.

۵. رتبه بندی شرکت‌های EPC (صنعتی و غیر صنعتی)

این رتبه بندی نیز توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری انجام می‌شود و شرکت‌های EPC را در ۵ رتبه ۱ تا ۵ ارزیابی می‌کند. معیارهای این رتبه بندی شامل سابقه کار، تجربه، نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات، توان مالی و … می‌باشد.

مزایای رتبه بندی شرکت‌ها

پس از بررسی شرایط رتبه بندی برخی شرکت‌های مخهتلف، خوب است کمی هم به سایر ابعاد آن نگاه کنیم. برخی از مهم‌ترین مزایای رتبه بندی شرکت‌ها در ایران موارد زیر است:

ارتقای سطح رقابت بین شرکت‌ها

افزایش اعتماد کارفرمایان به شرکت‌ها

افزایش فرصت‌های شغلی برای افراد متخصص

کمک به توسعه اقتصادی کشور

امکان شرکت در مناقصات بیشتر

انواع رتبه بندی شرکت ها در ایران

نکات مهم درباره رتبه بندی شرکت‌ها

رتبه بندی شرکت‌ها فرآیندی زمان‌بر و پیچیده است.

شرکت‌ها برای اخذ رتبه باید شرایط و ضوابط مربوطه را رعایت کنند.

رتبه بندی شرکت‌ها به طور منظم توسط سازمان‌های مربوطه بررسی و به‌روز می‌شود.

برای این که بتوانید خیلی دقیق‌تر و سریع‌تر شرکت خود را رتبه بندی کنید، بهتر است از یک شرکت یا فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید؛ چرا که در حالت عادی، ممکن است مراحل آن کمی برای شما دچار پیچیدگی باشد و نتوانید به بهترین شکل ممکن کار خود را پیش ببرید. در نتتیجه بهتر است به یک شرکت موفق در این زمینه مانند "شرکت رتبه بندی" اعتماد کنید.

کلام پایانی

در این مطلب درباره انواع رتبه بندی‌های شرکت‌های پیمانکاری، مشاور، اطلاعاتی، فنی مهندسی و صنعتی و غیر صنعتی پرداختیم و نکات مهمی درباره آن را بیان کردیم. در ادامه مزایای رتبه بندی را بررسی و در پایان به برخی نکاتی که هنگام رتبه بندی شرکت خود باید بررسی کنیم پرداختیم. اگر باز هم سوالی در این زمینه داشتید، می‌توانید از مشاوران خبره رتبه بندی کمک بگیرید.

پرسش‌های متداول درباره انواع رتبه بندی شرکت‌ها

۱. آیا رتبه بندی شرکت‌ها الزامی است؟

- بله، رتبه بندی برای ارزیابی صلاحیت و توانمندی شرکت‌ها لازم است.

۲. چگونه می‌توانم اطلاعات بیشتری در مورد رتبه بندی شرکت‌ها دریافت کنم؟

- می‌توانید با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تماس بگیرید یا به آئین نامه‌های مربوطه مراجعه کنید.

۳. آیا رتبه بندی تأثیری بر قیمت خدمات ارائه شده توسط شرکت‌ها دارد؟

- رتبه بندی ممکن است به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیم‌گیری مشتریان باشد، اما مستقیماً تأثیری بر قیمت ندارد.

۴. چه مزایایی برای افرادی که در شرکت‌های مشاور کار می‌کنند از رتبه بندی به دست می‌آید؟

- افراد می‌توانند با اخذ رتبه بندی، فرصت‌های شغلی بیشتری را برای خود ایجاد کنند.

۵. آیا رتبه بندی فقط برای شرکت‌های بزرگ لازم است یا شرکت‌های کوچک هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند؟

- رتبه بندی برای همه انواع شرکت‌ها، بزرگ یا کوچک، مهم است و بهبود کیفیت خدمات را تضمین می‌کند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نظر شما