شناسهٔ خبر: 65753660 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرز تهیه گوش فیل سنتی با ماست

گوش فیل از سنتی‌ترین شیرینی‌های ایرانی محسوب می‌شود که همراه زولبیا و بامیه، سفره‌های افطاری را رنگین‌تر می‌کند. این شیرینی خوشمزه اما پر کالری در اندازه‌های کوچک، با ساده‌ترین مواد مثل ماست یا خمیرمایه درست می‌شود.

صاحب‌خبر -

گروه ایرنا زندگی - گوش فیل از سنتی‌ترین شیرینی‌های ایرانی محسوب می‌شود که همراه زولبیا و بامیه، سفره‌های افطاری را رنگین‌تر می‌کند. این شیرینی خوشمزه اما پر کالری در اندازه‌های کوچک، با ساده‌ترین مواد مثل ماست یا خمیرمایه درست می‌شود. در شهر اصفهان، گوش فیل، این شیرینی اصیل و سنتی را همراه دوغ در میان‌وعده یا عصرانه خود میل می‌کنند. با دانستن طرز تهیه گوش فیل با ماست به راحتی این شیرینی خوشمزه و ترد را در منزل درست کنید.

طرز تهیه گوش فیل سنتی با ماست

مواد لازم برای تهیه گوش فیل با ماست 

ماست یک دوم لیوان
آرد 500 گرم
تخم مرغ سه عدد
کره پنج قاشق غذا خوری
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
نمک  به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

علاوه بر تهیه مواد، باید شربت گوش فیل را هم آماده کنید:

شکر سه لیوان
آب  یک لیوان
گلاب یک سوم لیوان
زعفران دو قاشق چای خوری
آب لیمو یک دوم قاشق چای خوری

طرز تهیه گوش فیل با ماست

۱. شربت گوش فیل را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه گوش فیل با ماست باید شربت آن را آماده کرده و کنار بگذارید. یک قابلمه مناسب انتخاب کرده تا در آن آب و شکر را مخلوط کنید. با حل شدن کامل شکر باید گلاب، آب‌لبو و زعفران را به آن اضافه و هم بزنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا بعد از چند جوش به غلظت دلخواه برسد. سعی کنید تا زمان جوش آمدن مخلوط، آن را هم نزنید. در نهایت قابلمه را از روی حرارت بردارید تا خنک شود. به یاد داشته باشید که شربت گوش فیل باید ولرم باشد. گوش فیل‌ها را به همراه زولبیا در سفره‌های افطاری‌تان سرو کنید.

۲. خمیر گوش فیل را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه گوش فیل با ماست باید به سراغ درست کردن خمیر آن بروید. در یک کاسه مناسب ماست، تخم‌مرغ، بیکینگ‌پودر و نمک را بریزید. آن‌ها را خوب هم بزنید. روغن و آرد را کم‌کم به مخلوط اضافه کنید تا خمیر نرم و لطیفی به دست بیاید. در نهایت روی خمیر را با یک پارچه تمیز بپوشانید تا کامل برای ۲ ساعت استراحت کند.

۳. خمیر را قالب بزنید

در سومین مرحله از طرز تهیه گوش فیل با ماست ، خمیر را با کمک وردنه روی سطح کار خود پهن کنید. با هر قالب و اندازه‌ای که دوست دارید، خمیر را قالب بزنید. شما حتی می‌توانید با کمک چاقو یا پیتزابُر، آن را به شکل لوزی یا مربع برش دهید. روغن را در تابه بریزید تا داغ شود سپس گوش فیل‌ها را داخل آن بیاندازید. یک طرف از گوش‌فیل‌ها که کامل پف کرد باید آن را برگردانید تا طرف دیگر را سرخ کنید. در این مرحله باید به روغن و زمان سرخ کردن گوش‌فیل‌ها توجه داشته باشید تا نسوزند. تهیه بامیه بازاری را در شب‌های ماه رمضان فراموش نکنید.

۴. گوش فیل ها را داخل شربت بیاندازید

در آخرین مرحله از طرز تهیه گوش فیل با ماست باید گوش‌ فیل‌های سرخ‌شده را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه داخل شربت بیاندازید تا طعم شیرینی را به خود بگیرد. در نهایت آن‌ها را داخل صافی یا توری بریزید تا شربت و روغن اضافه‌شان گرفته شود. آن‌ها را در ظرف مورد نظر بچینید و با پودر نارگیل یا پودر پسته تزئین و کنار رنگینک در افطاری‌تان سرو کنید.

طرز تهیه گوش فیل سنتی با ماست

نکات تکمیلی پخت گوش فیل با ماست

گوش فیل از آن دسته شیرینی‌هایی است که کمتر کسی به آن دست رد می‌زند و همیشه هنگام افطار کنار چای و خرما از آن اسقبال شده است. این شیرینی ترد و خوشمزه با وجود دستوری راحت، ده‌ها نکته دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

استفاده از ماست در تهیه گوش فیل

در طرز تهیه گوش فیل با ماست باید از ماست پرچرب و شیرین استفاده کنید. در صورت دوست نداشتن طعم آن یا عدم آن در منزل باید به همان مقدار از شیر پرچرب می‌توانید استفاده کنید. اصفهانی‌ها گوش فیل را همراه با دوغ مصرف می‌کنند چراکه براین باور هستند که خوردن این دو با یکدیگر، طعم و طبع آن را متعادل می‌کند.

استفاده از آرد در تهیه گوش فیل

میزان استفاده از آرد در تهیه گوش فیل معمولا به جنس آرد بستگی دارد. برای تهیه این شیرینی خوشمزه باید از آرد شیرینی‌پزی یا همان آرد قنادی استفاده کنید. برای داشتن خمیر نرم و لطیف باید آرد را کم‌کم اضافه کنید و ورز دهید. دقت داشته باشید که قبل از اضافه کردن آرد حتما آن را با بیکینگ‌پودر مخلوط و الک کنید. یادتان باشد باید تا زمانی آرد به مواد اضافه کنید که به دست نچسبد چراکه زیاد ریختن آرد از پف کردن گوش فیل‌ها هنگام سرخ کردن جلوگیری می‌کند. طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت را حتما امتحان کنید.

قوام شربت گوش فیل

شربت بار باید قوام کافی را برای طعم‌دار کردن گوش فیل‌ها داشته باشد. برای اطمینان پیدا کردن از قوام شربت باید مقداری را داخل یک بشقاب بریزید، در صورت کند حرکت کردن شربت در بشقاب می‌توان گفت که شربت به قوام رسیده است.

شربت باید در بین دو انگشت‌تان حالت چسبندگی داشته باشد. در تهیه شربت بار به جای آب‌لیمو از جوهر لیمو هم می‌توانید استفاده کنید. نکته آخر آن‌که استفاده از گلوکز در تهیه شربت بار منجر به براقی بیشتر گوش فیل‌های تهیه‌شده با ماست خواهد شد. برای پذیرایی از میهمان‌هایتان در افطاری می‌توانید شیر خرما داغ مخصوص را امتحان کنید.

طرز تهیه گوش فیل سنتی با ماست

ترفندهای طلایی پخت گوش فیل

- برای جلوگیری از شکرک زدن شربت بار می‌توانید جوهر لیمو را جایگزین آب‌لیمو کرده و در چند دقیقه آخر از یک قاشق گلوکز استفاده کنید.

- اگر گلاب در دسترس‌تان نیست یا عطر آن را دوست ندارید تنها چند دانه هل جایگزین آن کنید.

- در صورت حساسیت به بوی تخم‌مرغ باید مقداری وانیل به زرده تخم‌مرغ اضافه و مخلوط کنید.

- سرخ کردن گوش فیل در روغن سرد خامی و عدم پف کردن آن‌ها را به دنبال دارد. اگر آن‌ها را در روغن داغ سرخ کنید قبل از مغزپخت شدن‌شان تنها رنگ آن‌ها تغییر می‌کند در نهایت با انداختن در شربت بار بسیار نرم خواهد شد.

- پس آن‌ها در روغن داغ و با حرارت بسیار کم پخت کنید.

نظر شما