شناسهٔ خبر: 65674084 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشد۱۳ درصدی تولیدات آبزیان مازندران

ساری- ایرنا-  مدیر کل شیلات مازندران گفت: با برنامه ریزی و مدیریت امور و با همت جهادی تلاشگران عرصه شیلاتی استان،امسال حدود۱۳۰ هزار تن انواع آبزیان پرورشی و دریایی تولید و به بازار عرضه شد که این میزان تولید نسبت به سال قبل رشد ۱۳ درصدی را نشان می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی شیلات مازندران قاسم کریم زاده در جلسه وبیناری شورای مدیران سازمان شیلات ایران که با ریاست حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با دستور ارائه عملکرد سال ۱۴۰۲ برگزار شد، ارزش اقتصادی تولیدات آبزیان امسال استان را ۱۴۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

وی با بیان این که به از لحاظ ارزش اقتصادی تولیدات آبزیان مازندران رشد ۵۶درصدی نسبت به سال قبل داشته است، ادامه دد: شیلات مازندران بر اساس برنامه رشد هشت درصدی تا ۹۹ درصد برنامه ابلاغی را عملیاتی و محقق کرده است.

مدیر کل شیلات مازندران تصریح کرد: شیلات استان با ۴۸ واحد پرورش خاویاری توانسته۵۲ درصد گوشت و ۴۸ درصد خاویار پرورشی کشور را به تنهایی تولید و عرضه کند که نشان از جایگاه مهم شیلات استان در توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور است.

کریم زاده در تبیین بخش دیگری از عملکرد این اداره کل درسال جاری به موضوع عملکرد حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان پرداخت و توضیح داد:‌با تلاش و همت نیروهای متخصص ۲ مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شهید رجائی ساری و شهید باهنر کلاردشت درسال ۱۴۰۲، ‌بیش از ۸۵ میلیون قطعه انواع بچه ماهی شامل ۶۵ میلیون قطعه بچه ماهی سفید، ۲۲ میلیون قطعه بچه ماهی کپور، ۲۲۰ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری و ۱۲۰ هزار قطعه بچه ماهی آزاد دریای خزر را تکثیر و در ۳۰ رودخانه مهم شیلاتی رهاسازی شد.

وی همچنین گفت: ضمن اینکه امسال با کمک تشکل‌های صیادی پره هم حدود ۲۹ میلیون قطعه بچه ماهی در قالب طرح کمک به تکثیرطبیعی آبزیان دریایی تکثیر و در دریا رها سازی شد.

کریم زاده به حمایت‌های ویژه سازمان شیلات ایران و استاندار مازندران در جهت کمک به احیای ۲۱۴ استخر مرکز بازسازی ذخائر آبزیان شهید باهنر کلاردشت اشاره کرد و گفت:‌ در مجموع برای مرمت، بازسازی و نگهداری ۲۱۴ استخر این مرکز ۳۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است که در این فضا توانستیم ۱۲۰ هزار قطعه بچه ماهی نادر و کمیاب آزاد ماهی دریای خزر را تکثیر و با حضور مسولان در رودخانه های مهم شیلاتی رهاسازی شود که این روند در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

رشد۱۳ درصدی تولیدات آبزیان مازندران

مدیرکل شیلات مازنداران درباره صادرات محصولات شیلاتی به خارج از کشور گفت :‌ امسال در مجموع ۶هزارو ۴۵۰ تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش هفت میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به خارج از کشور صادر شده است که از لحاظ وزنی ۱۳ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

شیلات مازندران با دارا بودن بیش از سه هزار و ۵۰۰ مرکزآبزی پروری و اشتغال بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در این واحدها، جایگاه ویژه ای درفعالیت های شیلاتی کشور دارد.

طبق آمار شیلات مازندران پارسال حدود ۱۰۵ هزار تن انواع آبزیان پرورشی در استان تولید شد.

نظر شما