شناسهٔ خبر: 65625592 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

«شهروند» نگاهی دارد به آمار مصدومان و فوتی‌های مراسم چهارشنبه‌سوری در 7 سال اخیر

چهارشنبه‌ای با 17 هزار مصدوم و 65 فوتی

صاحب‌خبر -

 [شهروند] 181نفر تا 16/12/1402 مصدوم شدند. به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور، 6 نفر هم در حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری فوت کردند: «حدود 74درصد از مصدومان زیر 18سال سن داشتند.» به گفته «بابک یکتاپرست»، از بین مصدومان 15نفر دچار قطع عضو و 85نفر دچار سوختگی شده‌اند. 67نفر هم از ناحیه چشم آسیب دیده‌اند. در ادامه آمار مصدومان و فوتی‌های چهارشنبه آخر سال را از سال 95 تا 1401 مرور می کنیم.

کرونا آمار حوادث چهارشنبه‌سوری 1398 را کاهش داد
سرپرست اورژانس وقت کشور درباره آخرین آمار مصدومان چهارشنبه سوری سال 1395 گفته بود: «تعداد مصدومان سرپايی كل كشور 2هزار نفر بود که نسبت به سال گذشته 50درصد کاهش داشت. «پیرحسین کولیوند»  اعلام کرده بود: «تعداد مصدومان بستری 600نفر در كل كشور بود که این تعداد نسبت به سال گذشته 29درصد كاهش داشت.»
سرپرست سازمان اورژانس وقت کشور در سال 1396 هم گفته بود: «3هزار و 446 نفر مصدوم شدند.» «پیرحسین کولیوند» تعداد فوتی‌های چهارشنبه آخر سال را چهار نفر اعلام کرده بود.
بر اساس گزارش منتشرشده اداره پیشگیری حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در سال 1397 حدود 4هزار و 572نفر در فاصله 15اسفند 96 تا 15فـروردین 97 دچار آسیب ناشی از مـواد محترقـه شده بودند. از این تعداد 3هزار و 560مصدوم مرد بودند، یعنی 77.9درصد مصدومان. طبق آمارها در سال 1397 هشت نفر فوت کردند و 27 نفر دچار معلولیت شدند.  آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری سال 1398 طبق آمار عدد هزار و 468 ثبت شده بود. از این تعداد  512نفر دچار آسیب چشم شده بودند، البته 193نفر قطع عضو شده و 318نفر دچار سوختگی‌های متوسط تا شدید بودند. در سال 1398 تعداد فوتی‌ها چهار نفر ثبت شده بود. البته باید گفت شیوع بیماری کووید-19 و محدودیت‌ها آن برهه، تعداد آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری را به‌طور چشمگیری کاهش داد.

سال 1399؛ تهران، تبریز و کرمانشاه صدرنشین بودند
یک‌هزار و 894نفر در چهارشنبه‌سوری سال 1399 آسیب دیدند. به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور وقت در همان سال، از این تعداد  527نفر دچار آسیب چشم شدند. 131 نفر دچار قطع‌ عضو و  546نفر دچار سوختگی‌های متوسط تا شدید شده بودند. «مجتبی خالدی»، سخنگوی سازمان اورژانس کشور وقت، اعلام کرده بود در چهارشنبه‌سوری 1399 متاسفانه 9نفر فوت کردند.
«خالدی» گفته بود: «18درصد از مصدومان خانم و 82درصد آقا بودند.» 46درصد مصدومان در رنج سنی 6 تا 18 سال بودند، البته 70درصد آنها استفاده‌کننده موادمحترقه بودند. 30درصد را هم عابران پیاده، نیروهای امدادی و افرادی  تشکیل می‌دادند که در حال بازگشت به منزل بودند.  به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور وقت، تهران بیشترین آمار مصدومان و حادثه‌دیدگان شب چهارشنبه آخر سال 1399 را با 553نفر، تبریز با 185نفر و کرمانشاه با 140 نفر به نام خود ثبت کردند.

حوادث چهارشنبه‌سوری سال 1399 رشد 20درصد داشت
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی وقت شهرداری تهران هم درخصوص  حوادث چهارشنبه‌سوری سال 1399 گفته بود که حوادث  در مقایسه با سال گذشته -1398- افزایش 20درصدی را تجربه کرده است. به گفته «مهدی داوری»، حدود 300 حادثه آتش‌سوزی که اکثریت کوچک مقیاس بودند، در سال 1399 به سامانه 125 اعلام شد و آتش‌نشانان در محل برای مهار آتش حضور یافتند. بنابرنظر «داوری»، بیشترین حوادث در زمینه انفجار مواد محترقه بود که این مواد خطرناک موجب مرگ و مصدومیت تعدادی از شهروندان شد.

سال 1400؛ 2هزار و 834 مصدوم در کشور داشت
مدیر روابط‌ عمومی وقت اورژانس تهران گفته بود: «2هزار و 834 مصدوم از ابتدای اسفند تا روز چهارشنبه‌سوری در کشور داشتیم.» «شروین تبریزی» اعلام کرده بود: «78درصد مصدومان تنها در چهارشنبه‌ آخر سال دچار آسیب شده‌ بودند که رقمی حدود 2هزار و 216نفری را شامل می‌شد.»
در چهارشنبه‌سوری سال 1400، تهران با 737 مصدوم، بیشترین تعداد آسیب‌دیدگان را به نام خود ثبت کرده بود. بعد از تهران،  آذربایجان‌شرقی و غربی، رتبه دوم و سوم را در تعداد مصدومان داشتند. گفتنی است در سال 1400 نسبت به سال 1399، با رشد 28درصدی آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری مواجه بودیم.

تبریز در صدر حوادث چهارشنبه آخر سال
رئیس وقت سازمان اورژانس کشور گفته بود که تبریز با هفت فوتی مقام اول حوادث چهارشنبه آخر سال را به خود اختصاص داده است. به گفته «جعفر میعادفر»، تهران، آذربایجان‌شرقی و کرمانشاه به ترتیب رکورددار استان‌های بیشترین مصدوم ناشی از حوادث چهارشنبه پایان سال بودند. «میعادفر» اعلام کرده بود که از اول تا  22 اسفند، 278 مصدوم و فوت ناشی از حوادث چهارشنبه پایان سال داشتیم: «به ترتیب در تبریز هفت نفر، تهران چهار نفر، همدان، ارومیه و قزوین یک نفر در این مدت فوت کردند.» به گفته «میعادفر»، 42 نفر دچار قطع عضو، 62نفر دچار آسیب چشم و 10نفر نیز دچار سوختگی شده بودند: «بیشترین مصدومان به تفکیک استان به ترتیب مربوط به استان‌های تهران، آذربایجان‌شرقی و کرمانشاه بودند.»
از اول تا 15 اسفند 1401، 30نفر در حوادث چهارشنبه آخر سال مصدوم شده بودند
رئیس وقت اورژانس تهران اعلام کرده بود که از اول تا 15 اسفند 1401، 30نفر در حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال مصدوم شده بودند. به گفته «محمداسماعیل توکلی»، تعداد مصدومان چهارشنبه‌سوری در استان تهران نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته 50درصد کاهش یافته است.

قرچک؛ تخریب یک خانه و 2 مصدوم
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی وقت شهرداری قرچک از تخریب یک خانه و مصدومیت دو نفر خبر داده بود. «یوسف صاحبدل» گفته بود که انفجار مواد محترقه در شهرک «آزادیه» قرچک منزل مسکونی را دچار بیش از 50درصد آسیب کرده بود، البته دو مصدوم این حادثه با تلاش عوامل آتش‌نشانی از محل حادثه خارج و تحویل اورژانس شدند.

15مصدوم آمار استان فارس
رئیس اورژانس وقت استان فارس تعداد مصدومان چهارشنبه آخر سال در استان فارس را 15نفر اعلام کرده بود. به گفته «محمدجواد مرادیان»، پنج نفر از این افراد دچار مصدومیت چشم، 9نفر دچار سوختگی و یک نفر تروما شده بودند: «چهار نفر از مصدومان چهارشنبه آخر سال، عابر پیاده و 11نفر استفاده‌کنندگان بودند.»

 14 لرستانی مصدوم شدند
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی وقت لرستان گفته بود که 14نفر دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند. به گفته «مهدی غیبی»، از 14مصدوم شب چهارشنبه‌سوری در استان، چهار نفر مربوط به شهرستان الیگودرز، 9 نفر شهرستان دورود و یک نفر مربوط به شهرستان دلفان بودند.

20 گلستانی هم راهی بیمارستان شدند
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وقت دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفته بود که 20 مصدوم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند. به گفته «محمدجواد مقسمی»، از این تعداد 16نفر مرد و چهار نفر زن بودند. «مقسمی» اعلام کرده بود که 11 نفر از مصدومان در گرگان، 6 نفر در گنبد کاووس و در شهرهای مینودشت و بندرگز هم هر کدام یک نفر مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند: «سه نفر از مصدومان از ناحیه سر و گردن، 11 نفر از ناحیه دست و پا، چهار نفر از ناحیه چشم، یک نفر از ناحیه گوش مصدوم و یک نفر هم دچار ترس و ضعف شده بود. هشت نفر از مصدومان دچار سوختگی درجه دو، پنج نفر دچار سوختگی درجه یک و پنج نفر هم دچار تروما شده بودند.»

آمار کردستان 16 مصدوم بود
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و حوادث وقت دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان گفته بود که 16نفر بر اثر انفجار مواد محترقه مصدوم و به مراکز درمانی استان منتقل شدند. به گفته «رضا پیرا»، از این تعداد 6نفر دچار ترومای دست، هفت نفر سوختگی، یک نفر مصدوم چشمی و دو نفر مصدوم صورت بودند: «13نفر از مصدومان را جوانان و سه نفر را هم کودکان تشکیل می‌دادند.» به گفته «پیرا»، 6 نفر در دیواندره، سه نفر در سقز، دو نفر در سنندج، دو نفر در بیجار، دو نفر در کامیاران و یک نفر در سروآباد مصدوم شدند که همگی مرد بودند.

استان کرمانشاه 30 مصدوم داشته است
مدیر روابط ‌عمومی وقت دانشگاه علوم‌پزشکی استان کرمانشاه گفته بود: «30نفر مصدوم شدند.» به گفته «حامد بهرامیان»، 21مصدوم در کرمانشاه، چهار مصدوم در شهرستان صحنه، یک نفر در اسلام‌آباد غرب و چهار نفر هم در شهرستان قصرشیرین دچار آسیب‌دیدگی شده بودند.

68مصدوم برای یک استان و 3 مصدوم در قم
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وقت دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان‌غربی گفته بود که آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری در آذربایجان‌غربی به 68نفر رسیده است. به گفته «فرزین رضازاده»، متاسفانه حوادث چهارشنبه‌سوری منجر به قطع عضو یک نفر شده بود. البته به دنبال انفجار نارنجک‌دستی در شهرک فاطمیه قم سه نفر مصدوم و راهی بیمارستان شده بودند که یکی از آنان 90درصد سوختگی داشته است. طبق خبرها مصدومان این حادثه 10، 14 و 20 ساله بودند. سال گذشته -1400-  هفت نفر در اثر استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا در شب چهارشنبه‌سوری قم فوت کرده بودند.

7مصدوم در آذربایجان و یک قطع عضو در مبارکه
رئیس اورژانس  وقت آذربایجان‌شرقی از مصدوم‌شدن هفت نفر بر اثر حوادث چهارشنبه‌سوری در استان خبر داده بود. «اصغر جعفری» اعلام کرده بود که سه مصدوم چشمی، سه مصدوم سوختگی و یک مصدوم مولتی تروما بوده‌اند. هرچند سخنگوی مرکز اورژانس وقت استان اصفهان از قطع انگشتان دست پسر 14 ساله در مبارکه بر اثر ترکیدن ترقه خبر داده بود.

5مصدوم در مشگین‌شهر و 15نفر در اردبیل
«سعید مهری»، رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی وقت اردبیل، گفته بود که در حادثه انفجار مواد محترقه در منزل مسکونی در مشگین‌شهر، پنج نفر مصدوم شدند. رئیس وقت مرکز فوریت‌های پزشکی استان اردبیل گفته بود که در مجموع 15نفر دچار مصدومیت شدند: «سال گذشته -1400-  40نفر از ناحیه دست و 37 نفر هم از ناحیه چشم دچار مصدومیت شده بودند.» به گفته «سعید مهری» سال گذشته مجموع حادثه‌دیدگان چهارشنبه آخر سال 120نفر بودند. «مهری» گفته بود که 6نفر از حادثه‌دیدگان سال گذشته را کودکان زیر 6سال تشکیل داده بودند، هفت نفر هم در گروه سنی بالای 60سال قرار داشتند.

مصدومیت 6نفر در مازندران و قطع ‌عضو 2 جوان زنجانی و 4 جوان مشهدی
«زکریا اشکپور»، سخنگوی اورژانس وقت مازندران از مصدومیت جزئی پنج مرد و یک زن بر اثر حوادث چهارشنبه آخر سال در استان خبر داده بود. رئیس اورژانس وقت استان زنجان هم گفته بود که 6نفر بر اثر حوادث چهارشنبه‌سوری دچار حادثه شدند. به گفته «داریوش تقی‌لو»، از این تعداد دو نفر از زنجان، سه نفر از خدابنده و یک نفر هم از ابهر بودند. «تقلی‌لو» در همان برهه اعلام کرده بود که قطعی عضو شهروندان از ناحیه انگشتان دست بوده است. «حسن عظیمیان»، مدیر وقت منطقه سوم عملیات آتش‌نشانی مشهد، گفته بود که چهار جوان در حین ساخت مواد آتش‌زا در بلوار طبرسی شمالی دچار سوختگی شدند.

نظر شما