شناسهٔ خبر: 65537815 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

سخنگوی شورای شهر تهران: باید فضایی برای «ترنس‌ها» در نظر گرفته شود؛ نباید آن ها در پرترددترین چهارراه کشور باشند

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه حتما باید فضایی برای حضور ترنس ها و دیگر افراد در نظر گرفته شود، گفت: ما صورت مسئله را پاک نمی کنیم اما نباید فضای آن در پرترددترین چهارراه کشور باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علیرضا نادعلی در نشست خبری که بعدازظهر امروز- دوشنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲- به میزبانی شهرداری منطقه ۱۲ در باغ نگارستان برگزار شد، با بیان اینکه اگر نظارت‌ها به درستی انجام نشود اجرا نیز در مسیر درست خود قرار نخواهد گرفت، اظهار کرد: ما در برنامه چهار ساله چهارم حمل و نقل را به عنوان موضوعیت در نظر گرفته ایم و در ادامه امسال، در سال آینده نیز به حمل و نقل توجه شده است.

وی افزود: در برنامه ریزی اولویت را به گسترش حمل و نقل عمومی اختصاص دادیم و متناسب با همین موضوع در بودجه سال ۱۴۰۲ خرید واگن‌ها، توسعه مترو و خرید اتوبوس، تاکسی و ون مورد توجه قرار گرفت.

نادعلی با بیان اینکه مقدمات اصلی کار، امسال انجام شد و با ادامه آن، سال بعد سال به ثمر رسیدن اقدامات در حوزه حمل و نقل سال ۱۴۰۳ خواهد بود، خاطرنشان کرد: مطالبه ما از شهرداری به ویژه مرکز ارتباطات این است که اقدامات را به بهترین شکل به اطلاع عموم برسانند تا همه از امور صورت گرفته آگاه شوند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه مصوبات شورای شهر شاید در ظاهر برخی مهمتر از برخی دیگر باشند، گفت: با این وجود تمام مصوبات اهمیت دارد؛ در سال سوم دوره ششم مدیریت شهری با آگاهی بیشتری بودجه تصویب شد و می توان گفت تصویب بودجه یکی از مهمترین مصوبات شورا به شمار می رود؛ چراکه روح و کالبد شهر با آن دیده خواهد شد.

وی افزود: بودجه پاکسازی شهر، جمع آوری پسماند، خدمات اجتماعی و برنامه های فرهنگی و هنری باید نسبت برابری داشته باشند و بودجه اقدامات حوزه حمل و نقل با شهرسازی نیز باید تناسب داشته باشند. جمع آوری ثروت مورد نیاز برای توسعه در حوزه شهرسازی است، لذا تنظیم این اعتبارات و برقراری نسبت‌ها به صورت دقیق در کمیسیون‌ها به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه انجام شده و برای مثال در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تخصیص ۱۱ درصد از اعتبارات به بخش فرهنگی از توفیقات به شمار می‌رود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه دغدغه بنده این بوده که پروژه ها باید با زاویه فرهنگ دیده شود، خاطرنشان کرد: رویدادهای فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرد اما به اندازه ای واقع نگر بودیم که ببینیم اگر یک شهروند ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در یک ایستگاه منتظر اتوبوس می ماند و هرچه برنامه فرهنگی برگزار شود، حال او را خوب نخواهد کرد. لذا حتما باید اقدامات سخت افزاری در رأس کار باشد.

وی با بیان اینکه عوارض ساخت و ساز را ما در شورا تصویب کردیم اما عدم رضایت را نیز شاهد بودیم و در برخی مناطق اعداد و ارقام تحت تأثیر نظارت فنی و دیگر مبالغ قرار می‌گرفت، یادآور شد: کسانی که می خواستند ساخت و ساز انجام دهند با این اعداد و ارقام به مشکل برخورد می کردند. لذا در تصویب عوارض سال ۱۴۰۳ اجازه ندادیم این اتفاقات رخ دهد و به روند مناسبی در عوارض رسیدیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حادثه روز گذشته در مترو با تأکید بر اینکه شورا حتما این موارد را مطالبه می کند، گفت: قطعا مهم است که به موقع عذرخواهی شود و به موقع توضیح دهیم. زمانی مدیران دوران اصلاح طلب و اصول گرا اقداماتی انجام می دادند و ما در دانشگاه ها مطالبه گر بودیم و امروز که در شورا قرار داریم مطالبه و نظارت را قطعا انجام می دهیم.

 

وی افزود: باید عذرخواهی و ارائه توضیحات در رسانه انجام شود و البته ضمن توضیح، تلاش برای جلوگیری از حوادث بعدی صورت بگیرد. ناوگان حمل و نقل فرسوده تحویل گرفته شد و اعداد و ارقام فرسودگی در ابتدای امر به ما ارائه شد. ما از شفافیت صحبت می کنیم اما ممکن است مدیری گزاره ای را شفاف عنوان نکند تا در جامعه التهاب ایجاد نشود. 

 

نادعلی با تأکید بر اینکه تمام تلاش ها انجام شده و وقتی منابع تأمین شد تأمین تجهیزات نیز صورت گرفت، یادآور شد: آنچه که می تواند تا زمان خرید تجهیزات جوابگو باشد، تعمیرات و اورهال است که هزینه های سنگینی دارد. تعمیرات اساسی در فناوری های سطح بالا هزینه های زیادی دارد و بخشی از آن توسط واردات تأمین می شود.

 

وی ادامه داد: ما از شرکت بهره برداری مترو موضوع را پیگیری کردیم و بررسی ها در مترو در حال انجام است و گزارشات دقیق به شورا ارائه خواهد شد. آنچه که به ما اعلام کردند دلیل حادثه روز گذشته این بوده که ترانس موجود در مترو دمای بالایی داشته و منجر به آتش سوزی شده است.

 

چهارراه ولیعصر پرترددترین چهارراه کشور

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از گفته هایش با بیان اینکه چهارراه ولیعصر پرترددترین چهارراه کشور است، تأکید کرد: پرتردد ترین چهارراه کشور در نقطه ای قرار داد که بوستان دانشجو در آن واقع شده و سالهای سال محل عبور و مرور افراد بوده است. تئاتر شهر پمپاژ فرهنگی در حوزه نمایشی به شمار می رود و بنای آن بنای میراثی است و احکام میراث فرهنگی در محیط اطراف این بنا باید رعایت شود.

 

وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی در دوران کرونا بسیاری سعی کردند که آنچنان که باید جلوی دست فروشی گرفته نشود و قطعاً بنده نیز همین تصمیم را می گرفتم که چرخه اقتصاد خانوار دست فروشان با مشکل مواجه نشود اما پس از این ایام باید شرایط به حالت اولیه بازمی‌گشت. بساط‌گستران اطراف فضای شهر و رها شدگی موضوع جمع آوری دست فروشان باعث شد، هر زمانی مسئولان ورود پیدا کردند مقاومت زیادی را شاهد باشیم. ما در جمع آوری دست فروشان شاهد قمه کشی بودیم.

 

هنرمندان مطالبات بسیاری در حوزه ساماندهی محوطه تئاترشهر داشتند

 

نادعلی با تأکید بر اینکه بارها در این محوطه شاهد روشن کردن آتش بودیم که ممکن بود به ساختمان نفوذ کند، یادآور شد: تنها راهکار بین مدیریت شهری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری بود و هنرمندان نیز مطالبات فراوانی در این خصوص داشتند. در دوره های قبل مدیریت شهری که اتفاقی نیفتاده بود و ما در این دوره تصمیم گرفتیم که پیاده راه مقابل بوستان دانشجو چهره جدیدی داشته باشد. 

 

وی با بیان اینکه تغییر فضای تئاتر شهر توسط برخی رسانه ها به معنای دیوارکشی تلقی شد در صورتی که چنین نبود، گفت: طراحی هایی در مدت اخیر انجام شد و درنهایت طراحی های خودشان را ارائه دادند و قرار شد حریم تئاتر شهر مشخص شود. اقدام بعدی اجرای برنامه های فرهنگی بود که قطعا منجر به کاهش آسیب های اجتماعی خواهد شد.

 

باید فضایی برای ترنس‌ها در نظر گرفته شود

 

وی با بیان اینکه حتما باید فضایی برای حضور ترنس ها و دیگر افراد در نظر گرفته شود، گفت: ما صورت مسئله را پاک نمی کنیم اما نباید فضای آن در پرترددترین چهارراه کشور باشد.

 

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: رویدادهای فرهنگی که در این دوره ارتقاء یافته به اداره کل فرهنگی بازمی گردد و بخش های مختلف معاونت فرهنگی و اجتماعی، سازمان زیباسازی، سازمان بهشت زهرا(س)، سازمان فرهنگی و هنری و سازمان ورزش از جمله مجموعه های بخش فرهنگی هستند که برای تدوین بودجه این مجموعه ها بررسی ها صورت گرفته و سعی کردیم خدشه ای به بودجه آنها با سیاست گذاری های انجام شده، وارد نشود.

 

وی با بیان اینکه موضع اصلی شورای اسلامی شهر در خصوص برگزاری نمایشگاه ها این است که نمایشگاه های بزرگ و پرمخاطب باید در شهر آفتاب برگزار شود، خاطرنشان کرد: ما گاهی در مدیریت شهری به این موضوع ایراد می گیریم که چرا برخی نمایشگاه ها در بوستان گفت و گو برگزار می شود و باید به نمایشگاه شهر آفتاب منتقل شوند.

 

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بین مدیریت شهری، وزارت صمت و دولت رفت و آمدهای زیادی برای برگزاری نمایشگاه ها صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در مورد نمایشگاه کتاب به عنوان یکی از پرمخاطب ترین نمایشگاه‌ها نیز ما بر این تأکید داشتیم که در محل شهر آفتاب برگزار شود. در ارتباطی که با وزارت ارشاد برقرار شد این موضوع را مطرح کردند که مساحت نمایشگاه شهر آفتاب در سال اول دوره ششم مدیریت شهری کافی نبود و ۹۰ هزار متر مربع فضا مورد نیاز بود. سال قبل نیز ساختمان ها را مناسب نمی دانستند و لازم بود در نمایشگاه شهر آفتاب سوله ایجاد شود.

 

وی ادامه داد: تمام تلاش در سال قبل این بوده که سوله ها احداث شود اما امسال نیز تزریق بودجه کافی نبوده است. با توجه به این موضوع اعلام شد که نمایشگاه کتاب در مصلی برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه قول و قرارها به نتیجه نرسید امسال نمی توانیم مطالبه کنیم که نمایشگاه کتاب در مجموعه شهر آفتاب برگزار شود. شهرداری باید اقداماتی انجام می داد که به موقع انجام نداد.

 

نادعلی با اشاره به درخواست منطقه ۲۰ و محدوده بازار برای راه اندازی شهرداری ویژه، گفت: باید در این زمینه در شهرداری تهران نیز بررسی ها صورت بگیرد تا نتیجه نهایی اعلام شود.

 

وی با تأکید بر هوشمندسازی در شهر  و تأثیر آن بر کاهش هزینه ها، تصریح کرد: استفاده از خلاقیت ها باید سهل الوصول باشد و شهروندان بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. ورود از مدلی به مدل دیگر با مقاومت همراه است. لذا درخصوص شناورسازی کرایه تاکسی و مواردی از این قبیل باید تلاش شود که اقدامات سریعتر و بهتر قابل فهم باشد تا مشکلی برای پیاده کردن آن ایجاد نشود.

 

موضوع حریم تئاترشهر به وزارت ارشاد برمی‌گردد

 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ساماندهی دست فروشان تئاتر شهر بارها صورت گرفته بود، گفت: سعی شده با طراحی های ویژه ای، فضای شمالی تئاتر شهر به گونه ای باشد که موجودیت ها با فضا تناسب داشته باشد. یکی از اقدامات انجام شده حریم تئاتر شهر بود. موضوع در این زمینه به وزارت فرهنگ و ارشاد برمی گردد و باید موضع گیری کنند اما تا زمانی که حریم مجموعه شناخته نشود نمی توان اقدام خاصی انجام داد.

 

وی افزود: مدیرانی از سمت مدیریت شهری، وزارت فرهنگ و ارشاد، مسئولان تئاتر شهر و برخی هنرمندان در جلسات مربوط به تئاتر شهر حضور داشتند و یکی از مشکلات، بحث حریم بود که در طراحی نهایی به فضایی همچون پرچین رسیدند تا از فضای سبز جدا شود. تا بتوان آن را حفظ کرد و اطراف ساختمان تئاتر شهر نیز طراحی به گونه ای باشد که به آن آسیب وارد نشود. طرح جدید وزارت خانه نیز بررسی شد و با طرح قبلی شباهت داشت و تنها جنس پرچین ها متفاوت بود. البته هر ساخت و سازی در تهران حتی در محدوده های نظامی نیازمند اجرای ضوابط شهرسازی هستند و نظارت خود را اعمال خواهیم کرد.

 

نادعلی با بیان اینکه وضعیت دست فروشان مناسب نیست، اظهار کرد: کشورهای مختلف در این زمینه مطالعاتی انجام دادند و سعی بر این شده از مطالعات کشورهای شبیه به ایران در تهران استفاده شود. تلاش ها در عرصه های مختلف در حال اجراست. ما از ابتدای شورا به گذر خوراکی در خیابان ۳۰ تیر ایراد می گرفتیم و برخی این برداشت را داشتند که ما با حال خوب مردم مخالفیم. فضای این گذر تمدنی است و وجود کاخ گلستان در این نقطه تحت شعاع فضاهای رستورانی قرار گرفته بود. سعی بر این شده فضای فروش صنایع دستی و هنری پیش بینی شود.

 

وی با بیان اینکه ما به عنوان نمایندگان مردم درخصوص مباحث شهر سخن می‌گوییم، افزود: بیمارستان سینا در این محدوده قرار دارد و دود ناشی از پخت غذا در این فضا، مشکل ساز بود. 

 

نادعلی تاکید کرد: باید استمرار در ساماندهی صورت بگیرد. 

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سامان بازارهایی برای حضور دست فروشان پیش بینی شده و این اقدام بسیار خوبی است که دست فروشان ثبت می شوند، اظهار کرد: باید دقت کنیم که وقتی در نقطه ای خیابان اصلی به میدان می رسد، نباید فضا را رها کرد و باید تمام این موارد مورد دقت باشد.

 

وی با بیان اینکه موضع شورای شهر درخصوص انتخابات، قانون است، یادآور شد: نباید خارج از قانون در ایام انتخابات اقدامی انجام شود. شهرداری از بسیاری از دستگاه های دیگر سیاسی تر است چراکه متناسب با انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شوراها نیز برگزار و لیست ها بسته می شود. همین موارد باعث می شود که آثار سیاسی نیز داشته باشد و ما سعی کردیم در این دوره دستگاه شهرداری درگیر انتخابات مجلس نشود.

 

نادعلی با تأکید بر اینکه این‌بار قرار نیست کسی از اینجا جایی برود، گفت: ما در فضای زیباسازی قرار بر دعوت مردم به انتخابات داشتیم و سعی کردیم دستگاه ها و سازمان ها به هیچ عنوان همکاری در این زمینه نداشته باشند. شهردار تهران نیز موضع جدی و تندی در این زمینه داشت. اینکه از جریانات سیاسی در حوزه اصول گرایان و اصلاح طلبان، برخی مدیران در شهرداری و شورا فعالیت می کنند بحث دیگری است اما تلاش بر این بود که تبلیغات و کار خلاف قانون انجام نشود.

 

نادعلی با بیان اینکه با بررسی‌ها توسط شورا درمجموع شهرداری انتخاب شد که به فسادستیز بودن معروف است، اظهار کرد: یکی از مهمترین ویژگی های انتخاب ما فسادستیزی بود.

 

وی ادامه داد: شهردار تهران در موضوع برخورد با مفاسد هم نباید اجازه دهد که فساد ایجاد شود و هم نمی‌تواند موارد را بازگو  کند اما درمجموع واقعاً این اتفاق افتاد.

 

نادعلی با بیان اینکه تمام تغییر مسئولیت ها لزوماً به دلیل فساد نیست افزود: با تخلفات برخورد می شود و لزوماً نباید در مورد آن اطلاع رسانی شود. 

 

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه لازم است که مجموعه نظارت و بازرسی گزارشات خود را در مورد برخورد با تخلفات به شورا ارائه دهند، گفت: ارائه این گزارشات در شورا باعث می شود که رسانه ها نیز بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

 

نادعلی با تأکید بر اینکه در دوره های قبلی برخی تجربیات در ساخت شهر کسب شد، گفت: برخی استانداردها در گذشته کسب شد که باید به این موارد اشاره کرد اما در مجموع به عنوان کسانی که در سطح شهر تردد می کنیم باید بگوییم سنگ فرش ها در برخی معابر مناسب نیست و به جلوبندی خودروها آسیب می زند. 

 

وی ادامه داد: در گذرهای فرهنگی دنیا از سنگ فرش استفاده می شود. در تهران نیز در میدان بهارستان سنگ فرش ایجاد شده و مشکل ساز است اما در میدان هفده شهریور با حذف سنگ فرش ها تردد بهتر شد. در شورای شهر برنامه ای برای حذف سنگ فرش خیابان ۳۰ تیر نداریم اما اگر قرار باشد منجر به تردد بهتر شود، بنده به عنوان عضو شورا این نظر را دارم که تردد در این گذر هموار شود.

 

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در نگاه به شهرداری تهران دو دیدگاه داریم، یک دیدگاه ذاتا شهرداری را نهاد اجتماعی نمی داند و یک دیدگاه، نهاد اجتماعی می داند، گفت: ما در انتخاب شهردار و تدوین برنامه ها، توجه به مسائل سخت افزاری و کالبدی شهر را مورد توجه قرار دادیم. 

 

وی اضافه کرد: شهرداران مختلف تهران موضوع مدیریت یکپارچه شهری را مطرح کردند اما هنوز اجرایی نشده است. ما در این دوره قرارگاه اجتماعی را تشکیل دادیم که بگوییم با گسترش های غیرمنظم و جمعیت بیش از اندازه، باید حتما کاری انجام دهیم و این ادعا را نباید داشته باشیم که به تنهایی کار می کنیم و دیگر بخش ها نیز باید با ما همکاری داشته باشند. 

 

روزشمار در نظر گرفتن برای ساماندهی آسیب های اجتماعی پسندیده نیست

 

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بنده بارها در مورد اینکه چرا باید میدان امام حسین نقطه بی دفاع شهری شود، تذکر دادم، گفت: زیر بار چنین موضوعی رفتن مهم است.

 

وی با تاکید بر اینکه توفیقات قابل گفتن از سوی شهرداری در موضوع اجتماعی وجود دارد، تصریح کرد: روزشمار در نظر گرفتن برای آسیب های اجتماعی پسندیده نیست.

 

ارائه تسهیلات ویژه برای خرید موتورسیکلت برقی وظیفه شهرداری نیست

 

وی با بیان اینکه ما باید از تجربیات درست دنیا استفاده کنیم، گفت: شهرداری نمایندگی بسیاری از امور را در شهرها برعهده دارد. سیاست گذاری های دولت لزوماً در مدیریت شهری قابل تنظیم نیست. اینکه تسهیلات ویژه برای موتورسیکلت های برقی در نظر گرفته شود، وظیفه شهرداری نیست بلکه به دنبال این رفته که از موتورسیکلت های برقی حداقل برای استفاده در بخش موتورهای کار استفاده شود.

 
 

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما