شناسهٔ خبر: 64221127 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ایجاد ۸ فروشگاه صنایع‌ دستی در بقعه قیدار نبی (ع)

زهرا فتحی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده از ایجاد هشت فروشگاه صنایع دستی و گردشگری و ۲۰ زائرسرای سنتی با تغییر کاربری حجره‌ها در بقعه قیدار نبی (ع) خبر داد.

صاحب‌خبر -

علی ذوالقدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه با انتقال مدرسه علمیه بقعه حضرت قیدار نبی (ع) به ساختمان جدید ۲۸ حجره قدیمی، این مرکز تبدیل به زائرسرای سنتی و فروشگاه عرضه صنایع‌ دستی و گردشگری می‌شود، اظهار کرد: این اماکن از فروردین سال آینده آماده خدمت‌رسانی به زائران، مسافران و گردشگران است‌.

وی با بیان اینکه اداره اوقاف شهرستان در راستای اجرای طرح جامع این بقعه متبرکه بیش از دو میلیارد تومان برای به‌سازی و تغییر کاربری این حجره‌ها هزینه کرده است، ادامه داد: از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده می‌توان به سفیدکاری، ایجاد تاسیسات سرمایشی و برقی، ساخت آشپزخانه مرکزی با گنجایش ارائه همزمان خدمات به ۱۰ خانواده، تعویض درهای قدیمی با درهای جدید شیشه رنگی و ساخت چهار حمام و سرویس بهداشتی مجزا برای استفاده زائران و مسافران اشاره کرد.

او توضیح داد: زیرزمین قدیمی واقع در قسمت زیرین حجره‌ها با قول مساعد وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حال پاک‌سازی است تا در مرحله بعد، با مشارکت و همکاری میراث فرهنگی و انجام بهسازی و نصب تجهیزات مورد نیاز، به موزه فرهنگی و تاریخی شهرستان خدابنده تبدیل شود.

وی ادامه داد: اداره اوقاف شهرستان خدابنده در راستای اجرای طرح جامع این بقعه از سه سال پیش تا کنون و بدون استفاده از اعتبارات دولتی بیش از ۳۶ میلیارد تومان از محل عواید موقوفه قیدار نبی (ع) برای آزادسازی حریم و خرید املاک مجاور و دیگر کارهای عمرانی مورد نیاز هزینه کرده است.

ذوالقدری با بیان اینکه قیدار در قرن هشتم هجری قمری و زمان ایلخانان، روستایی کوچک بود که توسط غازان‌خان به کابین بلغان خاتون همسرش درآمد، گفت: این بانو به علت نیک‌اندیشی و تمایل به انجام کار خیر و ماندگار، این روستا را با نیت‌های صرف در هزینه‌های جاری بقعه، مساعدت به طلاب علوم دینی و کمک به فقراو انجام امور خیر، وقف بقعه حضرت قیدار نبی (ع) کرد.

وی افزود: اکنون با توجه به تبدیل این روستا به شهر، املاک مسکونی و تجاری و اداری مستاجر موقوفه محسوب می‌شوند و اجاره سالانه پرداخت می‌کنند که در نیات این موقوفه صرف و خرج شود و بخشی از آن نیز برای توسعه و سرمایه‌گذاری در همین موقوفه مصرف می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما